Néhány napja aláírták a részvényesi határozatot az eddig működő hat regionális közlekedési központ beolvadásáról a Volánbusz Zrt-be – tudta meg a Népszava. Ezzel pedig megvalósul a februárban bejelentett újabb átszervezés a busztársaságoknál. Mindezt úgy hozta tető alá az Orbán-kormány, hogy a 2015-ös átalakításokat nemhogy nem fejezték be, de az egységes bérrendszert sem tudták kialakítani. A szakszervezeti vezetők véleménye szerint ezzel a lépéssel most minden kezdődhet elölről, és az eddigi átalakítási törekvések pedig mennek a kukába.
Az új, vélhetően az egyik legnagyobb állami céggé váló,
egységesített Volánbusz Zrt. központja Budapesten lesz, azaz egy fővárosi
centrum váltja fel a jelenleg még működő hét regionális közlekedési központot. Az
előzetes számítások alapján mintegy 20 ezer dolgozója lesz majd a mamutcégnek. Az
újabb átalakítás indoklást vélhetően leporolták még 2015-ből: hatékonyabb
működést és magasabb színvonalú szolgáltatást ígérnek az utazóknak.
A szakértők sem négy évvel ezelőtt, sem pedig most nem
értenek a kormány elképzeléseivel egyet. A napilapnak nyilatkozó Gyöngyösi
Máté, a Közlekedő Tömeg Egyesület szakértője kijelentette, az előző
átalakításnak semmiféle előnyét nem látták az utasok, és ettől megvan az okunk
ismételten tartani. Ugyanis a 2015-ös átalakítást egy hároméves előkészítői
munka előzte meg, míg most mindössze három hónap áll arra minden busztársaságnak
a rendelkezésére, hogy október elsejétől összebútorozzanak.
Horváth László, a Közlekedési Munkástanácsok egyik vezetője elismerte, hogy a szűkös idő ellenére május 22-én részletes tájékoztatást kaptak a Volánbusz átszervezési terveiről. Ennek megfelelően a fővárosi székhelyű busztársaságnak három régiós egysége lesz: egy a nyugati országrészben, várhatóan szombathelyi központtal, egy másik a keleti országrészben szolnoki centrummal, a harmadik pedig Budapesten és az agglomerációban működik majd. Mindenesetre arra már számítani lehet, hogy a megszűnő közlekedési központokban főként vezetői és irodai munkahelyek szűnnek meg, illetve több olyan munka visszakerülne a Volánbusz Zrt.-hez – például a karbantartások és a könyvelés –, amit 2015-ben például külsős cégekre bíztak. Kiderült, így sokkal drágább minden… Mindenesetre, ha ezek a munkák újra belterjesekké válnak, ezekre a munkahelyekre majd ezer embert felvehet majd a cég.
Ugyanakkor buszvezetőket nehezen találnak, így azonban biztosan nem is küldenek el – erősítette meg a Népszavának a zalaegerszegi érdekvédő mellett Baranyai Zoltán, a Közúti Közlekedési Szakszervezet vezetője, aki hozzátette, ezzel a lépéssel majd azt is elérik, hogy a 2017-ről 2020-ra halasztott piacnyitás pályázatain egyetlen állami cég indulhasson, ahol majd a meghirdetett szolgáltatási körzetek buszjáratainak üzemeltetésére bárki jelentkezhet az uniós piac szereplői közül. Persze ehhez a mainál újabb buszparkkal kellene rendelkeznie a mamutcégnek, ám arról, hogy ez mikorra fog valóra válni, sem a Volánbusz Zrt., sem a tárca nélküli miniszter hivatala nem adott tájékoztatást még senkinek. Az alkatrészek pótlását is a mostaninál gyorsabban és rugalmasabban kell megoldani, mert az egyetlen beszerző cégbe központosított alkatrészvásárlás hetekkel hátráltatja ma a karbantartók munkáját.
Ugyanakkor a Volánbusz Zrt. vezetői egyértelművé tették,
hogy az év eleji 5 százalék után idén az egyesülés ellenére már nem lesz
béremelés. A Közlekedési Munkástanácsok jövőre 14-15 százalékos javulást
szeretne elérni, ám ebből ma még igencsak kérdéses, mennyi válhat valóra. Egy
biztos, 8 százalékra mindenképpen számíthatnak az ágazatban dolgozók a
garantált bérminimum központi megemelése miatt, valamint további 2 százalék sem
elképzelhetetlen a szociális hozzájárulási adó 2 százalékos csökkentése miatt.