Az NGM korábbi sajtófőnök-helyettese lesz a kommunikációért és a kormányzati kapcsolatokért felelős vezető a repülőteret irányító cégnél
Úgy tűnik, meghozta az első eredményeket a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Zrt.-vel szembeni kormányzati nyomásgyakorlás: ahogy arról mi is írtunk, a társaság pénteken bejelentette, meneszti a kommunikációs igazgatói posztról Hardy Mihályt, és távozik a kormányzati kapcsolatokért felelős vezető, Szarvas Gábor is. Helyüket egy személyben Valentínyi Katalin veszi át.
Az új vezetőről a BA tájékoztatása
kiemeli, hogy közel egy évtizedes újságírói, illetve szintén
közel tízéves kommunikációs tanácsadói és vezetői, valamint
kormányzati tapasztalattal rendelkezik. Társadalmi tevékenysége
részeként a Példakép Alapítvány alapító-vezetője.
Valentínyi Katalin még Matolcsy György minisztersége idején a Nemzetgazdasági Minisztérium sajtófőnök-helyetteseként szerezhetett kormányzati tapasztalatokat. A Példakép Alapítvány pedig – amely civil kezdeményezésként mutatja be magát, ami „azzal a céllal jött létre, hogy megismertesse és elismertesse a nyilvánossággal a sikeres fiatal magyar vállalkozókat” –, szintén jó kormányzati kapcsolatokkal rendelkezett.
A szervezet honlapja szerint legutóbb 2016-ban osztottak ki díjakat, partnerségben a Miniszterelnökséggel és a Nemzeti Turisztikai Ügynökséggel. A szponzorok között volt az MKB Bank is, amelyet akkoriban szanált, majd privatizált az állam. (A több lépcsős értékesítésben MKB előbb Matolcsy unokatestvérének, Szemerey Tamásnak lett az érdekeltsége, később pedig Mészáros Lőrinchez került.) De a Példakép Alapítvány személyesen Orbán Viktornak és Rogán Antalnak is fontos volt, annyira legalábbis biztosan, hogy megjelenjenek a szervezet eseményein. Erről az alapítvány Facebook-oldalán található fényképek árulkodnak 2014-ből, illetve 2016-ból.
Valentínyi kinevezése annak fényében különösen érdekes, hogy a kormány több hónapja támadja a Budapest Airportot a reptéri szolgáltatások alacsony színvonala miatt, illetve azért, mert a forgalom növekedését nem, vagy csak jelentős késéssel követik le a fejlesztések. (Erről bővebben ITT írtunk korábban.)
Gulyás Gergely kancelláriaminiszter a csütörtöki kormányinfón ismét kifejtette a kormány azon álláspontját, hogy minden gond alapja a reptér Gyurcsány-kormány általi privatizációja, hiszen a magánbefektetők mindent a profitmaximalizálás alá rendelnek, ezért nem fejlesztenek.
Lapunk kérdésre kifejtette ugyanakkor, hogy az állam jelenleg nem rendelkezik akkora anyagi erőforrásokkal, hogy visszavásárolja a légikikötőt, ezért – minden kritikai észrevétel ellenére – nem tettek vételi ajánlatot sem. (Mint ismert, a repülőteret 2005-ben privatizálták 464,5 milliárd forintért. A megállapodás értelmében az utolsó 25 százalék plusz egy szavazatos pakettet viszont már 2011 júniusában az Orbán-kormány adta át 36,6 milliárd forintért egy addig élő eladási opció értelmében. Gulyás a tranzakciót azzal magyarázta, hogy az átadott szelet nem sokat ért, mivel az államnak addigra már nem volt beleszólása a döntésekbe.)
A BA mai bejelentése szerint egyébiránt más területen is összevonásról döntöttek: a társaság ingatlangazdálkodási és szállítmányozási üzletágának vezetője, René Droese veszi át meglévő szakterülete mellé a fejlesztési igazgatóság irányítását is Stephan Schattney-től. Droese több mint 25 éves tapasztalattal rendelkezik az ingatlan-, illetve a repülőtérfejlesztés területén, a német szakember több mint egy évtizede, 2007 óta dolgozik a Budapest Airport kötelékében. Az új kinevezettek július 1-jén állnak munkába.