
Ha a szexuális zaklatási botrány kapcsán, vagyis ártatlan, kiszolgáltatott emberek szenvedése és megalázottsága ürügyén egyáltalán felmerülhet bármi pozitívum, akkor a magukat érinthetetlennek gondoló ragadozók lebukása és felelősségre vonása mindenképpen az. Az olyan alkotások pedig, mint az Ocean’s 8 a színtiszta negatívumot képviselik ez esetben.
A zaklatási ügyek mozgalmakat teremtettek, a mozgalmak ellepték a közösségi médiát, az erőszakot elutasító gesztus rövid időn belül márkává vált, reklámértéke lett, amit a filmstúdiók, kiváló érzékkel egyből kihasználtak. Sorban eveznek be a moziba a szexuális erőszak farvizén az olyan alkotások, amelyek – első látásra – a nőket teszik meg főhősüknek, ám voltaképpen semmi egyebet nem csinálnak, mint visszaélnek a nőiséggel – a szándékot tekintve szintúgy erőszakot elkövetve ezzel a női nemen.
Ennek az újfajta visszaélésnek mintapéldája az Ocean’s 8, amely szinte kérkedik azzal, hogy a rég meghaladni vágyott sztereotípiák alapján formál képet a nőkről. Steven Soderbergh mára klasszikussá vált heistmozija, vagyis átverésre épülő bankrablós sztorija, az Ocean’s Eleven 2001-ben készült el mások mellett George Clooney, Brad Pitt és Matt Damon főszereplésével. A közel félmilliárd dolláros bevételt termelő alkotás két folytatást is kapott, és bár azok az első szintjét nem érték el, szórakoztató trilógiává bővítették a történetet. Amelyet most az Ocean’s 8 volt hivatott kiegészíteni.
Az eredeti filmek főhősei férfiak, vezetőjük – a bűntettek értelmi szerzője, a zseniális szélhámos – Danny Ocean (George Clooney). A folytatásként is értelmezhető új film rablóbandája csak nőkből áll (mások mellett Cate Blanchett, Helena Bonham Carter és Rihanna), élükön Danny húgával, Debbie Oceannel (Sandra Bullock). Debbie, hogy szabaduljon a börtönből, megfogadja, hogy szakít bátyja életmódjával, tisztességesen fog élni, ám alig lép ki a kóterból, máris az átveréseken jár az esze. Az apróbb szélhámosságok rutinból jönnek, tekintetével azonban már a nagy balhét keresi.
És innentől kezdve nincs megállás: egymást érik a rosszabbnál rosszabb klisék. Mit lopnak a nők, ha nagyon bűnözni akarnak? Ékszert, mi mást. Mi az egyetlen dolog, ami motiválja a nőt? Hogy bosszút álljon a volt szerelmén, aki átverte. Mit csinál a nő, amikor reménytelennek látja a helyzetet? Beül az asztal alá, és sírva Nutellát eszik. Egy komédiasorozat félórás epizódjában ezek a részletek kellő iróniával fűszerezve még akár üdítőek is lehetnének, de egy közel kétórás filmben, amelyben sajnos nyoma sincs iróniának, mindez borzasztóan fárasztó.
Ocean’s 8 – Az évszázad átverése – magyar szinkronos előzetes #2
Ocean’s 8 – Az évszázad átverése magyar szinkronos előzetes / Ocean’s 8 HunDub Trailer
Az Ocean’s 8 alapján – amelynek alcíme Az évszázad átverése – a nők képtelenek véghez vinni a mai akciófilmekhez szokott néző mércéjével nagyszabású bűntettet, ám arra éppen jók, hogy ellopjanak néhány nyakéket, amelyek jól mutatnak. De – az alkotók gondolatvilágát jól jellemző módon – a munka érdemi részét itt is egy férfi végzi, ahogy a film egyetlen valamirevaló poénját is egy férfi szájába adta a forgatókönyvíró.
Félő, hogy az alcímben foglalt átverés nem is az ékszerrablásra, hanem magára a filmre vonatkozik. A nők felmagasztalását ígérik, de valójában az eddigi hollywoodi logika mentén használják ki őket, a szimbolikus erőszakkal betonozva be a klasszikus nemi szerepekbe kódolt hatalmi helyzetet.
Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Hang 7. számában jelent meg, 2018. június 29-én.
Hetilapunkat keresse az újságárusoknál, vagy elektronikus formában a Digitalstandon!
Hozzászólna? Várjuk Facebook-oldalunkon.