Cannes-i sokkmozi kapta a fődíjat Szolnokon is
Jelenet a Club Zero című filmből

Az idei Cannes-i Filmfesztivál egyik legnyugtalanítóbb filmje, a nemzetközi koprodukcióban készülő Club Zero kapta a szolnoki Alexandre Trauner Art/Film Fesztivál fődíját. Jessica Hausner rendezése a francia mustrán is viharos tetszést aratott, az egyik, különösen felkavaró jelenet látványosabb reakciókat váltott ki. Így történt Szolnokon is, ahol először vetítették Magyarországon a december végén a mozikba érkező alkotást.

Ahogy a látványtervezést középpontba állító ATAFF beharangozójában is írtuk, a Club Zero antihőse egy elsőre megnyerőnek tűnő, de valójában kifejezetten ördögi táplálkozástanár. Miss Novak az elején még sokak számára szimpatikusnak tetsző programot hirdet, és a tudatos táplálkozás fontosságát népszerűsíti a fiatalok körében. A divatos szólamok a húsevés környezetkárosító hatásáról, illetve a kapitalizmus kizsákmányoló természetéről viszont hamar oda vezetnek, hogy egyre jobban kontrollálná, mit ehetnek egyáltalán a diákjai. Hamarosan kiderül, a legmegfelelőbb szerinte az lenne, ha nem fogyasztanának semmit. A film, amelyről később részletesebben is írunk, szórakoztató fekete humorral kínál kényelmetlen társadalmi látleletet. Elsősorban pedig nem is feltétlenül az étkezési tudatosság kérdéseiről, sokkal inkább a felső-középosztálybeli elitrétegek manipulálhatóságáról, kihasználható jóemberkedéséről szól. És arról, hogy annyira szeretnének megfelelni a mindenféle népszerű elvárásoknak, hogy lelkes hittel utasítják el végül a józan ész legalapvetőbb támaszpontjait is.

A fesztivál kezdi kinőni a Tiszapart mozi kereteit – hangzott el a szombat esti díjátadón Demeter Éva részéről. A fesztiváligazgató beszámolt a különféle képzőművészeti és zenei rendezvényekről, illetve a festészet napjához kötődő eseményekről, amelyeket az ATAFF-fal is összefogva szerveztek. A Szolnoki Galériában, az egykori zsinagóga épületében tartott rendezvényen fellépett a Szolnoki Szimfonikus Zenekar is, előadva többek között a Hegedűs a háztetőn-ből. Szalay Ferenc fideszes polgármester szintén felszólalt, úgy fogalmazva: különösen illik ehhez a helyszínhez az említett szerzemény. A múlt hétvégén meg is emlékeztek arról, hogy békére van szükség, és hasonló terrorista támadások, mint amilyeneket a Hamász intézett Izrael ellen, nem fordulhatnának elő. Elmondása szerint ez részükről nem Izraelről és nem Palesztináról szólt, hanem a békéről: ha nincs béke, az ember nem tudja, merre induljon, bizonytalanná vágyik. A mai világ nem a dőzsölésről szól, de a kultúra, a közművelődés nem szenvedhet hiányt, és Szolnokon nem kérdés, hogy működjön a múzeum, a táncegyüttes, a könyvtár és a fesztivál – fogalmazott. Elhangzott továbbá, hogy Demeter Éva kiemelt szerepvállalásával készülnek az Európa Kulturális Fővárosa pályázat leadására.

A 24 látványtervezője érkezik Szolnokra
Lakner Dávid

A 24 látványtervezője érkezik Szolnokra

Különleges látványvilágú filmek versengenek az Alexandre Trauner Art/Film Fesztiválon.

Az idei ATAFF nemzetközi zsűrijében foglalt helyet Tóth Barnabás rendező, Gózon Francisco operatőr és Joseph Hodges látványtervező. (A 24 című sorozat látványtervezője, olyan filmek stábtagja, mint A remény rabjai vagy a Hook.) Gózonnal és Hodges-dzsal a későbbiekben interjút is közlünk, illetve Tóth Barnabás új rendezésével, a fesztiválon meglepetésfilmként levetített Mesterjátszmával is foglalkozunk majd.

A zsűri úgy indokolta a Club Zero első helyét: fontos és aktuális társadalmi témákat érint, a díszletek gazdagságán és ridegségén keresztül pedig kibontakozik a szereplők jellemrajza és viszonyrendszere. A fesztiválon jelen volt a film látványtervezője, Beck Rainford is.

Az európai filmes mezőny második helyezettje Prikler Mátyás filmje, a Hajdu Szabolcs főszereplésével készült Hatalom lett. A politikai játszmákról, korrupciós ügyekről szóló játékfilm a zsűri szerint a rendelkezésre álló forrásokat következetesen és kompromisszummentesen varázsolja vászonra, egységes és ízléses az összkép. Prikler szintén jelen volt a fesztiválon. A harmadik helyet az életrajzi Ingeborg Bachmann érdemelte ki eleganciájáért és kifinomult ízléséért, korhű hozzáállásáért. Külön dicséretet kapott az osztrák A nyár első hava látványtervezője, Enid Löser, aki szintén részt vett a szolnoki eseményen, de szombat estére sajnos hazautazott már.

Az európai játékfilmes mezőny alkotásairól a későbbiekben bővebben írunk majd.

Díjazottak:

Magyar filmek versenye

3. Peresztegi Hanna – Ki tanul kitől?
2.
Viplak Bence – Timelessness
1. 
Tóth Gergely – Felzárkózás

különdíjak

3. Králl Kevin – Ha egy kék lufi lennél
2. Kühnel Szabó Anita – Apád
1. Lerner Balázs, Balázs Gergely – A robot és a szakadék


Diákzsűri

legjobb film: Szelestey Bianka – Pragma

 

látványos tudomány és diákfilmes versenyprogram

 

Dicsérő oklevél: Danilo Stanimirović – 5/3/0

3. (megosztva): – Paula Wilczyńska – Gyökerek
– Palotás Adél – Lights

2.: Zupkó Krisztina és Biri Máté – Čhankú Lúta - Vörös út

1.: Ivády Tamás – Örökrész

 

látványos tudomány témájú filmek

 

dicsérő oklevél: Kubát Rita – Máté

3. (megosztva): – Jakub Vágner, Jakub Vomáčka – Mielőtt eltűnnek
– Michael Wech – Néma pandémia – Globális küzdelem az antibiotikum-rezisztencia ellen

2.: Chilton Flóra – My Back Story

1. (megosztva): – Dan Dinu – Vad Románia
– Voker Schlecht – A várakozás

 

Európai nagyjátékfilmek

 

Külön dicséret: A nyár első hava. Látványtervező: Enid Löser

3.: Ingeborg Bachmann – Utazás a sivatagba. Látványtervező: Su Erdt

2.: Hatalom. Látványtervező: Michal Lošonský, Nyitrai Anna

1.: Club Zero. Látványtervező: Beck Rainford