Meghamisítják a múltat, és hazudnak

Meghamisítják a múltat, és hazudnak

Koncz Zsuzsa és Bródy János 1981-ben (Fotó: Fortepan/Urbán Tamás)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Nem szerettem volna eddig szándéktalanul népszerűsíteni Mező Gábor tevékenységét, de ha már Hofher József írt egy figyelemre méltó cikket, ehhez kapcsolódva kívánok foglalkozni Mező Gábor Bródy Jánosról tett nyilatkozataival. Forrásként a Koncz Zsuzsa és társai hazugságai, amiről senki sem beszélt című, Mező Gáborral készített beszélgetést hivatkozom meg, amelyet büszkén nem linkelek be, de a jelen cikk megírásakor megtalálható a YouTube-on (a jelen cikk megírásáig már 363 ezren látták, ezért is érdemes foglalkozni vele nem a teljesség igényével, de néhány bekezdés erejéig).

Bródy Jánosnak a létező szocializmus alatti dalszövegírói munkássága több korszakra osztható, és ezek a korszakok eléggé eltérnek abból a szempontból, hogy éppen mennyire tekinthető lázadónak Bródy. Mező Gábor azonban ezt a különbségtételt nem teszi meg, és riporteri kérdésre éppen az Illés-korszak dalai (Jelbeszéd, Sárga rózsa) kapcsán állapítja meg, hogy „Ezek mennyire lehettek lázadó szövegek? Semennyire.”

Számos dalszövegre lehetne ellenérvként hivatkozni, de hadd válasszam ezek közül Hofher Józsefhez hasonlóan a Ha én rózsa volnék címűt. Ennek utolsó, nevezetes zászlós versszaka Hofher számára ellenpontként a Leng a selyem lobogónk, rőzseláng van közepébe kivarrva kezdetű úttörődalt idézi fel. Ugyanakkor legalább ennyire érvényes felvetés, hogy a Sej, a mi lobogónkat (fényes szellők fújják) című mozgalmi dallal helyezkedik szembe itt Bródy. Erre figyelemmel megállapítható, hogy amikor e versszak azt nyilvánítja ki, hogy a lírai én nem kíván hatalmi játszmák eszközévé válni („S nem lennék játéka / mindenféle szélnek”), ezzel az utalással éppen ebben különbözteti meg magát az előző nemzedéktől, a „fényes szelek” nemzedékétől.

– Pedig ők annyira akartak ’56-ról beszélni, gondolom, mind a kettő – mondja a hivatkozott beszélgetésben jól érezhető iróniával Bródyról és Koncz Zsuzsáról Mező Gábor. Gondolom, csak ő maradt le a Ha én rózsa volnék alábbi sorairól: „És ha engem egyszer / lánckerék taposna / Alattam a föld is / sírva beomolna” (vagy az egy fokkal rendszerkonformabb, de kimondva is ’56-ról szóló A Kárpátiék lányáról). Sőt, hadd szembesítsem Mező Gábort azzal, hogy a zászló esetében pedig, amely mindenekelőtt nemzeti jelkép, a nemzeti önállóság kívánalma is kifejeződik abban, hogy „nem lennék játéka mindenféle szélnek”.

De túllépve a dalszövegeken, bizonyára arról ismerszik meg a „csókos zenész”, hogy büntetőeljárást kezdeményeznek ellene, és el is ítélik. Ismert, hogy 1973-ban egy mondvacsinált ügyben államellenes izgatás miatt gyanúsították meg Bródyt, házkutatást tartottak nála, egy ideig nem hagyhatta el Budapestet, és ugyan csak pénzbüntetéssel sújtották, de ezzel gondoskodtak a priuszáról.

Hofher József elszabadult hajóágyúnak minősíti Mező Gábort, és csak remélni lehet, hogy Mező sokakhoz hasonlóan túlteljesíti és nem éppen teljesíti a rendszer elvárásait. Mindenesetre az számomra nem kérdés, hogy Bródy János szolgálta-e ki inkább a Kádár-rendszert vagy Mező Gábor a Nemzeti Együttműködés Rendszerét.