Világítani fog az esztergomi kerékpárút

Világítani fog az esztergomi kerékpárút

Esztergom, 2020. október 21. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. által közzétett képen az épülõ világító útburkolat látható az EuroVelo6 nemzetközi kerékpárút Duna-menti szakaszán Esztergomnál 2020. október 19-én. Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelõs államtitkára október 21-én közölte, hogy ez újdonság lesz a magyar közutakon, ugyanis elsõként az Eurovelo6 nemzetközi kerékpárút hazai Komárom-Esztergom megyei két kilométeres szakaszán épül tesztút. Hat különbözõ helyszín telepítik azt az anyagot, amely nappal képes magába szívni és tárolni a napfény által gerjesztett fényenergiát, majd azt éjszaka visszasugározni. MTI/Magyar Közút Nonprofit Zrt.

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Az utóbbi évek legragyogóbb kísérleti útépítési projektje valósulhatott meg az Eurovelo 6 kerékpárút Duna-menti szakaszán Esztergom térségében – írja a Magyar Közút Nonprofit Kft. Facebook-bejegyzésében.

A társaságuk által támogatott kísérleti út- és hídépítési program keretein belül elkészült beruházás célja a közvilágítással nem érintett útszakaszokon a fokozottabb optikai vezetés, illetve a figyelemfelkeltő fényfestés megvalósítása, amelyek révén növekedhet a veszélyes gyalogátkelők, kerékpárutak, sávjelzések, járdák, sarokkövek, negyedkövek, lassítószigetek, úttartozékok biztonsága.

Az új anyag beépítését hétfőn kezdték el a szakemberek, de már most látható, hogy világít. Mint írják, „a kísérleti jelleggel beépített anyag úgynevezett fotolumineszcens boroszilikát anyagú, gyantába ágyazott szemcse, amelyeket a nap fénye feltölt, majd az így kezelt felület világít a sötétben”.

A kísérleti szakaszon többféle koncentrációval látták el a felületet, hogy valós körülmények között tudják tesztelni, milyen összetételben hatékony ez a fajta anyaghasználat. A következő időszakban folyamatosan vizsgálják az így megépített szakaszt és az üzemeltetési tapasztalatok alapján döntenek a további alkalmazásáról – teszik hozzá.