160 millióba kerül a magyar állam kikötőjének fejlesztési terve

160 millióba kerül a magyar állam kikötőjének fejlesztési terve

Képünk illusztráció. Hajó Trieszt közelében 2016. április 21-én (Fotó: Reuters/Alessandro Bianchi)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Nettó 445 ezer euróért, mai árfolyamon számolva 160 millió forintért készül üzleti és műszaki megvalósíthatósági tanulmány a trieszti kikötő fejlesztéséhez – derül ki az európai uniós közbeszerzési értesítőbe feltöltött iratokból. Az már ismert, hogy a magyar állam megvásárolt egy 300 méteres partszakasszal is rendelkező kikötőt Triesztben, mostanra pedig eldőlt, hogy ki fogja a terveket kidolgozni.

A magyar állam korábban már létrehozott egy projektcéget – az Adria Port Zrt.-t – a trieszti kikötőfejlesztésre. Most ez a cég hirdetett közbeszerzést, amelynek győztese a hét jelentkező közül a legjobb ajánlattal előálló nemzetközi tanácsadócég, a PricewaterhouseCoopers Magyarország Kft. (PwC Kft.) lett.

Az elvárás, hogy a nyertes egy műszakilag megvalósítható és kereskedelmi szempontból előnyös fejlesztési tervet és üzleti modellt tegyen le az asztalra. A tanulmányt két fázisban kell elkészíteni, így tulajdonképpen két tanulmányt kell leadni. Ezekben kell lennie legalább három üzleti tervnek, részletezni kell az infrastrukturális szükségleteket, illetve megvalósíthatósági tanulmányt és fejlesztési modellt is be kell mutatni. Ennek alapján véglegesítenék az olasz hatóságokkal kötött megállapodást, hogy a projektcég megkezdje a jóváhagyási eljárásokat a hatóságokkal.

A PwC Kft. anyagából kiderül az is, hogy alvállalkozót is bevonnának a munkába. A projekt piaci környezetének felmérésébe, a műszaki tartalom kidolgozásába, a költségbecslésbe, illetve alvállalkozó lenne a tengeri szállítást és a kapcsolódó kiszolgáló infrastruktúrát érintő piacelemzési, mérnöki feladatvégzés szakmai irányítója.

A feltöltött vállalkozói szerződés alapján a megvalósíthatósági tanulmány külföldi szakemberek bevonásával készül: a projekt vezetője Mikhail Bazhenov. Tagok továbbá Paolo Guglielminetti, Igor Kuznecov, Natalia Isakova, Hannibál Zsolt és Rideg András. Utóbbi két szakember a PwC Kft. – a cég honlapja alapján – a cég két menedzsere.

A magyar állam trieszti kikötőberuházása eddig meglehetősen vontatottan haladt. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter még 2019 nyarán jelentette be, hogy Magyarország Triesztben egy 300 méteres partszakasszal rendelkező 32 hektáros kikötői területet vásárolt meg. Ezt azzal indokolta, hogy a magyar vállalatok gyorsan és akadálymentesen exportálhassanak a tengerentúlra is. A kikötő fejlesztésére projektcéget is alapított az állam. A Hvg.hu januárban számolt be arról, hogy lezárult az átvétel.

Legutóbb tavaly augusztusban írtunk a kikötőről, miután közérdekűadat-igényléssel kértük ki a cégadatbázisban fióktelepként szereplő ingatlanra vonatkozó szerződést. Mint akkor kiderült, az Adria Port Zrt. már megvetette Triesztben a lábát, miután fióktelepként használ egy ingatlant az egykor az Osztrák–Magyar Monarchiához tartozó kikötővárosban. A szerződés alapján az irodai szolgáltatásokért évi 500 eurót fizet a cég a Boscolo & Partners S. T. P. az R. L. nevű gazdasági társaságnak. Ez roppant kis összeg, 175 ezer forint évente.