BKK-vezetés a járatritkításokról: ha kell, lesz finomhangolás

BKK-vezetés a járatritkításokról: ha kell, lesz finomhangolás

Karácsony Gergely főpolgármester és Walter Katalin, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója az Erzsébet téren 2022. december 5-én. (Fotó: MTI/Kovács Tamás)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

– Csak olyan járatcsoporthoz nyúltak hozzá, ahol 70 százaléknál alacsonyabb kihasználtságot láttak – erről beszélt a BKK vezetősége a járatritkításokkal kapcsolatban egy csütörtöki háttérbeszélgetésen, amelyen a Magyar Hang is jelen volt. Walter Katalin vezérigazgató elmondta, a BKK 2023-ra 16,246 millió férőhely-kilométert rendelt meg, 2024-ben viszont már 16,455 milliót, vagyis a korábbinál többet, de persze nem elegendőt, hiszen „sajnos vannak pénzügyi realitások a fővárosban” (A férőhely-kilométer az összes elindított jármű számából, a járművek által szállítani képes emberek számából és a megtett út hosszából számolandó mértékegység- a szerk). Az említett átcsoportosítások az összes kiadott teljesítmény 0,17 százalékát érintik, és bár sok járatot, de viszonylag kevés órában. A ritkítás oka, hogy a Covid után nem tértek vissza az utasok, a 2019-es összes utasforgalom 85 százaléka maradt meg, de ez a világon mindenhol így van, miután elterjedt az otthoni munkavégzés. Így például azt látják, hogy hétfőn és pénteken csúcsidőben 5-13 százalékkal kevesebben utaznak.

Walter Katalin elismerte: rosszul mérték fel, hogy bár nem nagy a járatátcsoportosítások nagyságrendje, de strukturális változtatást hajtottak végre, ami sok járatot érint, ezért ezt el kellett volna magyarázni. Leszögezte: az átcsoportosításokat egy az egyben február elejétől induló fejlesztésekre fordítják, amelyektől azt várják, hogy évi 2,1 millió új utazás lesz a BKK járatain. Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója elmondta, a buszokat nem önmagukban kell nézni, például a belváros és Újpalota közti tengelyt is több buszjárat szolgálja ki (például arra jár az 5-ös busz, a 7E, 8E, stb.) vagyis együtt érdemes figyelni a viszonylatokat. Vagyis a teljes járatcsaládot nézve a mostani átcsoportosításból egy utas annyit vesz észre, hogy 0,95 percről 1,05 percre módosult a járatok átlagos követési ideje, tehát 57 mp-ről 63 mp-re, ami azt jelenti, hogy 6 másodperccel ritkábban jön valamilyen busz hétfőn csúcsidőben. Leszögezte: folyamatosan értékelik az új menetrendek utasforgalmi adatait, és vállalják azt, hogy ha szükséges, akkor majd módosítanak azokon.

A BKK egyébként busz, troli és villamos-fejlesztéseket tervez. Egyebek mellett a 12-es villamost meghosszabítanák a Lehel térig, a 75-ös trolit Kőbányáig, de sűrítenének a 33A busz járatain is Dél-Budán. 

Február végére lesz elegendő adatuk

A Magyar Hang többek közt arról kérdezte a vezetőket, mennyi ideig gyűjtik az utasforgalmi adatokat, mielőtt módosítanának. Walter Katalin szerint ez pár hetet vehet igénybe, de legkésőbb február végére lesz elegendő adatuk. Leszögezte, az első két nap számait látva semmi sem utal arra, hogy rossz dolog történt a rendszerben. Leszögezte: „az is rossz válasz lenne, ha azt mondanánk, hogy hátraarc, de az is, ha azt, hogy semmin se kell változtatni” – mondta hozzátéve, ha kell, lesznek finomhangolások. Kérdésünkre, miszerint több polgármester, de például Vitézy Dávid is kritikákat fogalmazott meg a járatritkítások ügyében, azt mondta: a kerületvezetőkkel beszéltek, informálták őket arról, milyen változások történtek és milyen fejlesztések várhatók. Az elmúlt napok alapján Walter Katalin úgy érzi, ezt a polgármesterek megértették. 

Végül lapunk arról is érdeklődött, a BKK vezetői maguk milyen gyakran utaznak a BKK járatain. Bodor Ádám elmondása szerint minden nap, utazásai során 90 százalékban ezt veszi igénybe, de kollégáikkal közösen személyesen is megnézték a forgalmat az átcsoportosítással érintett viszonylatokon. Tapasztalata szerint a módosítás nem okozott alapvetően érdemi változást. Walter Katalin szerint ő maga utazásai 70 százalékát teszi meg a BKK járataival. Más újságírói kérdésre a BKK vezérigazgatója arról is beszélt, előzetesen nem egyeztettek az intézkedés bevezetéséről a polgármesterekkel, de a civil szervezetekkel volt egyeztetés tavaly október 26-án és október 27-én. Ugyanakkor hangsúlyozták, ezekről a típusú változtatásokról nincs előírva társadalmi egyeztetés, mert az életszerűtlen, utóbbi olyan esetekben kötelező, ha például konkrét járat megszűnéséről lenne szó. Ugyanakkor fél- egyéves távlatban nem várható újabb járatritkítás. A menetrendváltozásból egyébként nem lesz nettó megtakarítása a BKK-nak, hiszen ezt a pénzt (ami elméletileg 250 millió forint lenne), a már említett fejlesztésekre fogják költeni.

 

Címkék: BKK, Walter Katalin