Csúsznak az iskolai számítógép-beszerzések

Csúsznak az iskolai számítógép-beszerzések

Notebookok átadás előtt a szentendrei Móricz Zsigmond Gimnáziumban tartott sajtótájékoztatón 2022. február 16-án (Fotó: MTI/Mohai Balázs)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

2025-ig minden állami, egyházi vagy alapítványi iskolában tanuló 5-12-es diáknak saját használatú laptopot biztosít a magyar közoktatás egy Európai Uniós projekt keretében. Miután az uniós helyreállítási alap forrásai még nem érkeztek meg, a tavalyi tanévben a 9. osztályos évfolyamnak a magyar költségvetés megelőlegezte a számítógépeket, a soron következő évfolyamok azonban a korábbi ígéretekkel ellentétben még nem kaptak notebookot - a Klebelsberg központ Magyar Hangnak küldött válaszából azt lehet kivenni, hogy vagy a magyar állami előfinanszírozás szünetelt az uniós pénzekről szóló megállapodás csúszása miatt, vagy a beszerzés nehézségei okozták a késlekedést.

Az 5-12. évfolyamos tanulók és a pedagógusok az RRF-1.2.1-2021-2021-00001 azonosítószámú „Digitális oktatáshoz való egyenlő hozzáférés feltételeinek biztosítása a tanulók és a pedagógusok számára” című európai uniós projektben kapják meg a laptopokat. Az egyházi, alapítványi és önkormányzati fenntartású nemzetiségi iskolák is igényelhetik az eszközöket, a szakképző intézmények azonban nem. Összesen 650 ezer notebookot terveznek beszerezni a 201 milliárd forintos keretösszegből, ebből 560 ezret a tanulók, a többit pedagógusok számára. Miután a tervezettnél később született meg a megállapodás az Európai Bizottsággal az uniós Helyreállítási és Ellenállóképességi Alap támogatásairól, a kormány 2021-ben határozatban is rendelkezett arról, hogy megelőlegezi a költségvetésből az uniós támogatásokat.

A kormány a 2022-es országgyűlési választás előtt 120 ezer laptop beszerzésére csakugyan megelőlegezett 33 milliárd forintot: ebből a 9. évfolyamon tanuló diákok és pedagógusok kaptak saját használatra notebookokat. Az első eszközök kiosztása a választási kampány időszakában nagy nyilvánosságot kapott, azóta viszont nincs hír a program folytatásáról, arról a Magyar Hang értesülései szerint az iskolák sem kaptak további értesítést.

A eredeti, tavaly februári ígéretek szerint – amelyek részben Kásler Miklós akkori emberi erőforrás miniszter, részben Maruzsa Zoltán közoktatási államtitkár, illetve a Klebelsberg Központ részéről hangzottak el – a 2022-2023-as tanévben szintén a 9. osztályos tanulóknak kellene kiosztani a notebookokat, és 2022-ben még az 5. évfolyamos (vélhetően tavaly szeptemberben az 5. osztályt kezdő) diákoknak is kellett volna laptopot kapniuk.

A Magyar Hanghoz érkező visszajelzések azt igazolják, hogy a 2022 február-márciusában 9. osztályos tanulók valóban országszerte megkaphatták az eszközöket, ezt követően viszont a program nem folytatódott. Olyan ötödik évfolyamos tanulót nem talált a Magyar Hang, aki csakugyan megkapta volna az eszközöket 2022-ben, és olyan tanulót sem, aki ebben a tanévben 9. osztályos, és kapott volna eszközt. A Magyar Hang által megkérdezett pedagógusok egyike sem tudott arról, hogy tájékoztatás érkezett volna az intézményhez a program folytatásáról.

A Magyar Hang megkereste a Klebelsberg Központot – többek között azt szerettük volna tudni, hogy mikor folytatódhat a notebookok kiosztása, pontosan milyen ütemezésben, és mi okozta a csúszást. A kérdésekre a Klebeslberg Központ nem adott konkrét választ.

„Mivel az RRF-megállapodás csak később született meg Magyarország és az Európai Bizottság között, a Kormány saját forrásaiból indította el a fejlesztést. Az RRF tekintetében időközben sikerült megállapodásra jutni, így tovább folytatódhat a digitális eszközök beszerzése és kiosztása” – írta a Klebelsberg Központ. A válaszból úgy tűnhet, hogy a Klebelsberg Központ szüneteltette a beszerzést – és a kormány az előfinanszírozást – az uniós pénzekről szóló megállapodás megszületéséig, és csak a megállapodás után folytatják a projektet, de csak bizonytalan következtetéseket lehet levonni azzal kapcsolatban, hogy pontosan milyen hatással volt a megállapodás csúszása a beszerzésekre, amelyeket a kormány elvileg előfinanszíroz.

A válasz további részében ugyanakkor azt is írja a Klebelsberg Központ: „A nagy mennyiségű eszközre tekintettel ezek beszerzése időigényes”, vagyis a csúszásnak a beszerzés problémáihoz is köze lehet, de konkrétumokat erről sem árultak el.

A központ hozzátette: továbbra is az a cél, hogy minden 5-12. évfolyamos tanuló „néhány éven belül” rendelkezzen saját használatra megfelelő digitális eszközzel. A konkrét ütemtervről nem osztottak meg további információkat, erről a válasz szerint „megfelelő időben” kapnak tájékoztatást az intézmények.