Csúsznak az iskolai számítógép-beszerzések
Notebookok átadás előtt a szentendrei Móricz Zsigmond Gimnáziumban tartott sajtótájékoztatón 2022. február 16-án (Fotó: MTI/Mohai Balázs)

2025-ig minden állami, egyházi vagy alapítványi iskolában tanuló 5-12-es diáknak saját használatú laptopot biztosít a magyar közoktatás egy Európai Uniós projekt keretében. Miután az uniós helyreállítási alap forrásai még nem érkeztek meg, a tavalyi tanévben a 9. osztályos évfolyamnak a magyar költségvetés megelőlegezte a számítógépeket, a soron következő évfolyamok azonban a korábbi ígéretekkel ellentétben még nem kaptak notebookot - a Klebelsberg központ Magyar Hangnak küldött válaszából azt lehet kivenni, hogy vagy a magyar állami előfinanszírozás szünetelt az uniós pénzekről szóló megállapodás csúszása miatt, vagy a beszerzés nehézségei okozták a késlekedést.

Az 5-12. évfolyamos tanulók és a pedagógusok az RRF-1.2.1-2021-2021-00001 azonosítószámú „Digitális oktatáshoz való egyenlő hozzáférés feltételeinek biztosítása a tanulók és a pedagógusok számára” című európai uniós projektben kapják meg a laptopokat. Az egyházi, alapítványi és önkormányzati fenntartású nemzetiségi iskolák is igényelhetik az eszközöket, a szakképző intézmények azonban nem. Összesen 650 ezer notebookot terveznek beszerezni a 201 milliárd forintos keretösszegből, ebből 560 ezret a tanulók, a többit pedagógusok számára. Miután a tervezettnél később született meg a megállapodás az Európai Bizottsággal az uniós Helyreállítási és Ellenállóképességi Alap támogatásairól, a kormány 2021-ben határozatban is rendelkezett arról, hogy megelőlegezi a költségvetésből az uniós támogatásokat.

A kormány a 2022-es országgyűlési választás előtt 120 ezer laptop beszerzésére csakugyan megelőlegezett 33 milliárd forintot: ebből a 9. évfolyamon tanuló diákok és pedagógusok kaptak saját használatra notebookokat. Az első eszközök kiosztása a választási kampány időszakában nagy nyilvánosságot kapott, azóta viszont nincs hír a program folytatásáról, arról a Magyar Hang értesülései szerint az iskolák sem kaptak további értesítést.

Elkezdték 120 ezer laptop kiosztását az iskolásoknak és tanáraiknak
Magyar Hang

Elkezdték 120 ezer laptop kiosztását az iskolásoknak és tanáraiknak

Európai Uniós támogatásból 2025 végéig mintegy 615 ezer notebookot vásárol a kormány az oktatási intézményeknek és a tanulóknak.

A eredeti, tavaly februári ígéretek szerint – amelyek részben Kásler Miklós akkori emberi erőforrás miniszter, részben Maruzsa Zoltán közoktatási államtitkár, illetve a Klebelsberg Központ részéről hangzottak el – a 2022-2023-as tanévben szintén a 9. osztályos tanulóknak kellene kiosztani a notebookokat, és 2022-ben még az 5. évfolyamos (vélhetően tavaly szeptemberben az 5. osztályt kezdő) diákoknak is kellett volna laptopot kapniuk.

A Magyar Hanghoz érkező visszajelzések azt igazolják, hogy a 2022 február-márciusában 9. osztályos tanulók valóban országszerte megkaphatták az eszközöket, ezt követően viszont a program nem folytatódott. Olyan ötödik évfolyamos tanulót nem talált a Magyar Hang, aki csakugyan megkapta volna az eszközöket 2022-ben, és olyan tanulót sem, aki ebben a tanévben 9. osztályos, és kapott volna eszközt. A Magyar Hang által megkérdezett pedagógusok egyike sem tudott arról, hogy tájékoztatás érkezett volna az intézményhez a program folytatásáról.

A Magyar Hang megkereste a Klebelsberg Központot – többek között azt szerettük volna tudni, hogy mikor folytatódhat a notebookok kiosztása, pontosan milyen ütemezésben, és mi okozta a csúszást. A kérdésekre a Klebeslberg Központ nem adott konkrét választ.

„Mivel az RRF-megállapodás csak később született meg Magyarország és az Európai Bizottság között, a Kormány saját forrásaiból indította el a fejlesztést. Az RRF tekintetében időközben sikerült megállapodásra jutni, így tovább folytatódhat a digitális eszközök beszerzése és kiosztása” – írta a Klebelsberg Központ. A válaszból úgy tűnhet, hogy a Klebelsberg Központ szüneteltette a beszerzést – és a kormány az előfinanszírozást – az uniós pénzekről szóló megállapodás megszületéséig, és csak a megállapodás után folytatják a projektet, de csak bizonytalan következtetéseket lehet levonni azzal kapcsolatban, hogy pontosan milyen hatással volt a megállapodás csúszása a beszerzésekre, amelyeket a kormány elvileg előfinanszíroz.

A válasz további részében ugyanakkor azt is írja a Klebelsberg Központ: „A nagy mennyiségű eszközre tekintettel ezek beszerzése időigényes”, vagyis a csúszásnak a beszerzés problémáihoz is köze lehet, de konkrétumokat erről sem árultak el.

A központ hozzátette: továbbra is az a cél, hogy minden 5-12. évfolyamos tanuló „néhány éven belül” rendelkezzen saját használatra megfelelő digitális eszközzel. A konkrét ütemtervről nem osztottak meg további információkat, erről a válasz szerint „megfelelő időben” kapnak tájékoztatást az intézmények.