Decemberig maradhatnak levágva a magyar vonatok a nyugat-európai hálózatról

Decemberig maradhatnak levágva a magyar vonatok a nyugat-európai hálózatról

Vonatpótló buszok a tatabányai vasútállomáson (Fotó: Magyar Hang/Beliczay László)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Decemberig maradhatnak levágva a magyar vonatok a közvetlen nyugat-európai vasúti vérkerignésről – az osztrák vasúttársaság, az ÖBB legalábbis erről tájékoztatta az utasokat – tudta meg a Magyar Hang. Tájékoztatásuk szerint előreláthatóan addig tartanak majd a magyarországi pályafelújítás miatt bevezetett, eredetileg október 26–áig meghirdetett osztrák intézkedések. A Budapestről Münchenbe tartó járatokon és a legtöbb, Salzburgba tartó járaton nem lehet közvetlenül elérni ezeket az úti célokat, a vonatok csak Bécsig közlekednek, a tovább utazó utasoknak ott kell megvárniuk a csatlakozást.

Az eredetileg tervezettnél jóval tovább, előreláthatóan december 10-éig marad az az osztrák intézkedés, ami miatt nem tudnak átszállás nélkül, közvetlenül eljutni a magyar utasok vasúton nyugat-európai városokba – olvasható az osztrák vasút, az ÖBB honlapján. Korábban október 27-éig hirdette meg az ÖBB ezt az intézkedést, miután a Budapest-Győr fővonalon végzett pályafelújítás miatt jelentős késéssel közlekedtek a magyar vonatok, és ezt végül megelégelte az osztrák szolgáltató.

Így megszűnt a közvetlen vasúti közlekedés Budapest és München között, és a Budapestről Salzburgba közlekedő járatok többsége is Bécsig közlekedik. A tovább utazó utasoknak itt kell megvárniuk a csatlakozást, ami akár egy órás várakozással is együttjárhat. „Kérjük, vegyék figyelembe, hogy 2023. október 4-től előreláthatóan december 10-ig Budapestről Bécsen át München irányába a közvetlen járatok közlekedése nem lehetséges” – írják. A Münchenbe és Salzburgba utazóknak ebben az időszakban Bécsben kell átszállnia a tájékoztató szerint.

– Az osztrák vasút, az ÖBB a Budapest-Győr fővonalon lévő vágányzár első két hetének tapasztalatai és többszöri figyelmeztetés után még szeptember végén egyoldalúan bejelentette: levágja a magyar vonatokat a nyugat-európai hálózatról és kettévágja Bécsben a Linz, Salzburg, München felé tovább menő budapesti railjet szerelvényeket. Erre a döntés után Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár, közlekedési szakember hívta fel a figyelmet. Vitézy kifogásolta, hogy a MÁV nem tudta megoldani, hogy a vonatok megadott időre érkezzenek az osztrák fővárosba. – Felfoghatatlan, hogy az osztrákok jelzései után hogy nem sikerült a vonatokat olyan időpontban indítani Budapestről, akár a menetrendet módosítva, hogy időben odaérjenek Bécsbe. Szerinte ez arra mutat, hogy az intézményes szakmai kontroll lényegében megszűnt a MÁV működése fölött – fogalmazott Vitézy a közösségi médiában.

Az ÖBB eredetileg azt közölte, hogy az intézkedés október 26-ig lesz érvényben, ám most már „előreláthatóan” december 10. szerepel ugyanabban a tájékoztatóban a társaság honlapján. A MÁV vágányzári tájékoztatójában viszont továbbra is az október 27-i dátum olvasható. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy október 27-től mintegy három héten át pótlóbuszok fognak közlekedni Budapesttől Tatabányáig a pályafelújítás miatt (eddig egy vágány volt használható, akkortól viszont egy sem lesz), ezekről kell majd átszállni egy vonatra, amely ismét csak Bécsig közlekedik. Ez a helyzet november 17-éig áll majd fenn. A MÁV jegyfoglaló rendszerében, az Elvirában ennek megfelelő információk találhatóak egy adott időszakra: Münchenbe például 2-4 átszállással juthatunk el október 27-én, amiben benne van a tatabányai átszállás (a pótlóbuszról a vonatra) és a bécsi csatlakozás. Egyes járatok ezen kívül passaui vagy salzburgi átszállást is tartalmaznak. November 18-ára, szombatra viszont már már a megszokott, napközben két óránként közlekedő közvetlen járatokat mutatja a rendszer Münchenbe, ami viszont ellentmond az osztrák vasút tájékoztatásának, szerintük ugyanis előreláthatóan nem lesz lehetőség közvetlen járatok közlekedtetésére december 10-éig.

Kerestük a MÁV sajtóosztályát, hogy megtudjuk: ők is azzal számolnak-e, hogy december 10-éig nem lesz lehetőség közvetlen járatok közlekedtetésére Bécsen át München irányába. Amennyiben válaszolnak, frissítjük cikkünket.

A MÁV már korábban felhívta a figyelmet: a változás nem minden Railjet járatot érint, így a Keleti pályaudvarról 6:40-kor Zürichbe induló és 17:40-kor Salzburgba induló járat (rjx 162, rjx 42) a teljes útvonalon közlekedik. A változás nem érinti a Bécsen, Salzburgon, Müncehen át Stuttgartba, illetve Zürichbe közlekedő Kálmán Imre EuroNight (EN 462) közlekedését sem. Magyarország felé valamennyi Railjet vonat továbbra is a teljes útvonalán közlekedik, utasaiknak Bécsben nem kell átszállni. Ez a korábbi közlés persze a teljes vágányzár idejére értelemszerűen nem lesz igaz. Vagyis az október 27-től tervezett három hetes teljes vágányzár a legtöbbet ezek közül a járatok közül érinti majd. Kivétel a Münchenbe közvetlenül közlekedő éjszakai vonatok, amely – bár a szokásosnál mintegy három órával hosszabb menetidővel, de – átszállás nélkül fog közlekedni.

Budapestről Münchenbe a legtöbb nappali járat menetrend szerint 7,5-8 órás menetidővel közlekedik, szemben a közvetlen járat korábban megszokott 6 óra 51 perces menetidejével. Salzburgba korábban közvetlenül 5 óra 13 perc alatt lehetett eljutni, ez most számos járat esetében 6:09 percre nőtt, a Budapest-Tatabánya vonal lezárásának idején pedig számos járat esetében 6:39 perc lesz menetrend szerint.

Frissítés:

Cikkünk megjelenése után válaszolt a MÁV lapunk kérdéseire, a vasúttársaság reakcióját ITT olvashatják.

Címkék: MÁV, vasút, ÖBB