Karácsony: A kormány nem osztogat, hanem fosztogat

Karácsony: A kormány nem osztogat, hanem fosztogat

Karácsony Gergely és Tüttő Kata 2020. október 29-én

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

– Bár egyes sajtóorgánumok is félreértették, de a szomorú, egyben felháborító tény: a kormány immár határozatba foglalta, hogy meg akarja akadályozni Budapest legnagyobb zöld járműfejlesztését – írja mai Facebook-bejegyzésében Karácsony Gergely.

Budapest főpolgármesterénél egy kedden este elfogadott és a Magyar Közlönyben ma megjelent határozata verte ki a biztosítékot. Eszerint kormány kifejezetten támogatja, hogy Budapest Főváros Önkormányzata meglévő 61 milliárdos, szabad felhasználású hitelkeretéből 100 új trolit és villamost vásároljon a budapesti tömegközlekedés fejlesztése részeként. Megállapították, hogy a kormány intenzív támogatásával 2022-ig összesen 1052 vadonatúj metró, villamos, busz, troli állhat forgalomba a budapesti tömegközlekedésben. Rögzítették továbbá, hogy 2010 és 2021 között a kormány összesen több mint 1330 milliárd forinttal támogatja a fővárosi tömegközlekedést. A határozat a Magyar Államkincstár adatszolgáltatása alapján rögzítette, hogy Budapest Főváros Önkormányzata jelentős, 224 milliárd forintos szabadon felhasználható likvid pénzállománnyal rendelkezik. A pénzügyminiszter jelentése alapján a kormány azt is megerősíti, hogy a fővárosi önkormányzatnak a kormány támogatása alapján van még szabadon felhasználható 61 milliárd forintnyi hitelkerete az Európai Beruházási Banknál. A kormánydöntés legfontosabb rendelkezése leszögezi, hogy a kormány kifejezetten támogatja, hogy a főváros a 61 milliárdos, szabadon felhasználható hitelkerete terhére haladéktalanul beszerezzen 51 opciós jog alapján megvásárolható környezetbarát trolibuszt és 51 villamost.

Log into Facebook | Facebook

Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.

Karácsony Gergely szerint ugyanakkor a határozat nem mást jelent, hogy kizárólag a már meglévő Európai Beruházási Banki (EIB) hitelkeretet használhatja csak járműbeszerzésre a főváros. Csakhogy ez a hitelkeret már kötött, jelentős részben Tarlós István idején eldöntött fejlesztések forrását tartalmazza, de ebben van a Lánchídra, az útfelújításokra, vagy például a Blaha Lujza tér és a Széna tér fejlesztésére fordítható keret is. – Akkor tehát a kormány ezektől is megfosztaná Budapestet? Márpedig én egyik fejlesztésről se akarok lemondani – fogalmazott a főpolgármester, hangsúlyozva éppen ezért az új városvezetés a korábbi hitelkeret pénzügyi feltételeinél sokkal kedvezőbb kondíciókat tárgyalt le az EIB-bel.

– Nehéz nem cinikusnak látni azt az eljárást, hogy tegnap éjfél előtt pár perccel a járatok sűrítésére kötelezik az amúgy is teljes kapacitáson üzemelő közösségi közlekedést, majd ma reggel megjelenik a közlönyben, hogy a valódi járatsűrítésre és járatbővítésre alkalmas új generációs, környezetbarát trolik és alacsony padlós villamosok beszerzését megakadályozná a kormány. Pedig semmi más nem kell tőlük, csak egy aláírás. Erre sem képesek – írta a főpolgármester, aki szerint visszatérítendő európai támogatásról van szó, olyanról, amit a kormány is igénybe akar venni. – Neki szabad, bennünket meg eltiltana tőle, és nyamvadt szignót sem képes adni egy papír aljára – tette hozzá. Karácsony közölte, folytatják a tárgyalásokat az EU bankjával, és ha kell, a budapestieket hívjuk segítségül, hogy „kikényszerítsük a kormánytól azt a nyamvadt aláírást”.

Varga Mihály pénzügyminiszter az MTI-nek elmondta, jó hír a budapestieknek, hogy a világ legnagyobb hitelminősítő intézete, az amerikai Moody's szeptember végén jó bizonyítványt adott a főváros pénzügyi-költségvetési helyzetéről. A Moody's leszögezte, hogy Budapestnek nagyon szilárd a likviditási helyzete és ellenállóképes a gazdasága, ezért stabilról pozitívra minősítette fel pénzügyi értékelését.

Varga Mihály leszögezte, hogy nagyon sok város örülne annak, ha 224 milliárd forintnyi szabad pénzállománya lenne, ahogy azt Budapest esetében a Magyar Államkincstár adatai rögzítik. – Budapestnek van 224 milliárd forint szabad pénzállománya, 61 milliárdos fejlesztési hitele és a kormány még 60 milliárd forint budapesti városfejlesztés magára vállalására és megvalósítására is javaslatot tett a városvezetésnek. Így bőségesen meg van a fedezete a járműbeszerzési program folytatásának, új trolik és villamosok megvásárlásának – fogalmazott Varga Mihály.