Lerobbant az M1-esen a vonatpótló, megszólalt a buszsofőr is

Lerobbant az M1-esen a vonatpótló, megszólalt a buszsofőr is

Az M1-es autópálya leállósávjában veszteglő vonatpótló busz 2023 október 13-án. (Fotó: Olvasónk)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

A pénteki napon sem sikerült zökkenőmentesen megoldani a vonatpótlást a teljes Győr–Budapest szakaszon. Lapunk egyik olvasója közeli hozzátartozójának tapasztalatai alapján arról számolt be, hogy a főváros felé tartó, Tatabányáról induló vonatpótló busz pénteken reggel 8 óra 40 perc körül lerobbant Bicske közelében. Az utasok elsőre nem tudták, miért álltak meg, majd a buszvezető kisvártatva közölte, hogy műszaki hiba miatt nem tudnak tovább menni, meg kell várnink a pótbusz pótlóbuszát.

– A busz zsúfolásig tele volt, a hozzátartozóm le akart szállni, hogy az autópálya melletti zöld területen várakozzon, hiszen a leállósávban huzamosabb ideig tartózkodni köztudottan életveszélyes. Erre a sofőr azzal fenyegette meg, ha elhagyja a járművet, rendőrt hív – számolt be az esetről olvasónk, akinek hozzátartozója végül leszállt és követte őt a többi utas is. Az esetről fotók is tanúskodnak, amelyeket hozzájárulásukkal közlünk.

Forrásunk közlése szerint – ahogy arról a képek is árulkodnak – a busz sofőrje a jármű mellett sem viselt láthatósági mellényt és nem helyezett ki elakadásjelző háromszöget vagy jelzőbóját, ami az autópályán közlekedőket figyelmeztette volna. Az esettel kapcsolatban természetesen megkerestük a MÁV-ot is. Délután háromnegyed egykor küldött levelünkben azt kérdeztük, pontosan mi történt, helyesen járt-e el a busz sofőrje, amikor rendőrség kihívásával fenyegette a biztonságosabb helyre igyekvő utast, illetve hogy hasonló esetben milyen magatartást tart helyesnek a közlekedési társaság. 

Az 1-es vasúti fővonalon szeptember közepén kezdődött felújítás azt követően, hogy Lázár János építési és közlekedési miniszter rendkívüli jelleggel elrendelte azt. Erre azért volt szükség, mert a Budapest Győr–Hegyeshalom-vonal Biatorbágy és Szárliget közötti szakasza kritikus állapotba került.

Frissítés: A Volánbusz vizsgálatot rendelt el

A MÁV péntek este fél kilenckor küldte el válaszát, amelyben elismerte az üzemzavart és a cikkünkben leírtakat. Reagálásukat szó szerint közöljük: „A Tatabánya és Kelenföld között közlekedő, Tatabányáról 8:12-kor induló Scarbantia IC egyik vonatpótló autóbusza 8:35-kor az M1-es autópálya 34-es kilométerszelvényénél megállt, a hűtőrendszer meghibásodása miatt nem tudta folytatni útját. A járművezető a leállósáv kiszélesített részén állt félre, azonnali utas- és járműmentést kért. Az autóbuszvezető tájékoztatta az utasokat a meghibásodásról, de úgy ítélte meg, hogy mivel a busz nem egy megállóhelyen kényszerült megállásra, ezért az utasok biztonságos leszállítása a helyszínen nem lehetséges, így türelmüket kérte a mentesítő busz megérkezéséig. Egy utas ragaszkodott hozzá, hogy a buszvezető és a jegyvizsgáló engedjék le a járműről – ő elhagyta a buszt, majd a többi utassal együtt a 9:15-kor a helyszínre érkező mentesítő járattal utazott tovább Budapestre. A mentesítő járat 9:41-kor érkezett meg Budapestre, az Etele téri végállomásra. A Volánbusz azonnal vizsgálatot rendelt el az esettel kapcsolatban. Az utasoktól a busztársaság elnézést kér a kellemetlenségért!"

Frissítés 2.: a busz sofőrje szerint nem úgy történt, ahogy az utasa állítja

Szombat délután telefonon fordult szerkesztőségünkhöz egy férfi, aki állította, ő vezette a buszt. Az ő változata szerint a következő történt: a Bicske melletti autópályaszakasz emelkedőjén haladva észlelte, hogy forr a jármű hűtővize, ezért azonnal félrehúzódott. Az utas állításával ellentétben nem a leállósávban, hanem a leállósáv melletti úgynevezett SOS-parkolóban tudott megállni, amely egyébként arra szolgál, hogy kamionok álljanak félre ott műszaki hiba, vagy a sofőr kötelező pihenőideje miatt. Állítása szerint az utas által elmondottak nem felelnek meg a valóságnak.

– Nem hangzott el olyan, hogy rendőrt hívok, ha az utas leszáll a buszról. Ezzel szemben annyi történt, hogy felszólítottam az utast, ha leszáll, hagyja el az autópálya területét és tartózkodjon az aszfalt melletti zöld területen, mert ha ennek nem tesz eleget és rendőrök érkeznek a helyszínre, akkor jelezni fogom nekik, hogy nem tett eleget a felszólításomnak – fogalmazott a buszsofőr, hangsúlyozva: a busz egyébként legalább 6 méterre állt az autópálya azon részéről, ahol a forgalom zajlik. Kitért arra is, azért nem helyezett ki elakadásjelző háromszöget, mert nem a leállósávban, hanem az említett „öbölben állt félre, ahol a buszon kívül kamionok is várakoztak. Meglátása szerint ott ennek nem lett volna semmi értelme, ráadásul nem is előírás ott ez a fajta óvintézkedés.

A sofőr beszélt arról is, hogy megállás után kinyitotta busz ajtajait, a tetőablakot és a volán melletti ablakot is, mivel a műszaki hiba miatt nem működött a légkondicionáló sem. Hangsúlyozta: jelezte, az utasoknak, hogy aki úgy gondolja, szálljon le, és tartózkodjon az út melletti zöld területen, ezenkívül pedig ásványvizet is felkínált az utasoknak, de senki nem kért.