
Petíciót ad át a Galvani-projekt ügyében Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető miniszternek és Karácsony Gergely főpolgármesternek kedden a Kiserdővédők Akciócsoport és az újbudai KörTér civil csoport.
Mint az a Magyar Hangnak küldött tájékoztatásból kiderül, a Kiserdővédők álláspontja egyértelmű: a Galvani hídhoz kapcsolódó úthálózat alternatívái a mai napig nincsenek megfelelően kitárgyalva, nincsen egyetértés a kerületek, a főváros, a Budapest Fejlesztési Központ és a civilek között. A Budapesti Közfejlesztések Tanácsa által 2020 decemberére kihirdetett döntési határidő így nem tartható: bármilyen döntést hozni most elhamarkodott lenne – írják.
A KörTér – Környezettudatosak Tere Újbudán közösség egy nyílt levelet ad át, amelyben arra hívják fel a döntéshozók figyelmét, hogy a dél-budaiak és csepeliek a tervezett híd hatásairól egyáltalán nem kaptak tájékoztatást, a híd helyszíne erősen problémás, amellyel a közlekedési szakemberek sem értenek egyet, ezért kérik, hogy az új Duna-híd helyszínének kijelölésébe és a tervezésbe vonják be a helyi lakosságot. A civilek ezen kívül követelik, hogy a további útépítések és az autós forgalom fejlesztése helyett a Főváros és a Budapest Fejlesztési Központ a radikális forgalomcsökkentésre koncentráljon, mint költségkímélő, levegőszennyezést csökkentő, élhető várost megerősítő irányra.
Ennél kevesebbre törekvés, főként a Covid-járvány idején, a lakosság egészséges környezethez való jogát sérti – vélik a civilek. „A belváros tehermentesítését nem lehet a külvárosok kárára megvalósítani! Azt, hogy Dél-Pestet és Dél-Budát terhelnék háromszoros forgalommal, azt nem egy felelősségteljes, hanem egy konfliktusokhoz vezető lépésnek tartjuk.” – írják lapunknak küldött levelükben.
Mint azt megírtuk, a Galvani-híddal, illetve az ahhoz épített úthálózattal csökkentené Budapest belvárosának forgalmi terhelését a kormány. Az új Duna-híd a tervek szerint az Andor utca magasságában a Galvani utcától indulva (innen a feltehetően ideiglenes név) érné el Észak-Csepelt, a Ráckevei (Soroksári) Duna-ág fölött átívelve pedig az Illatos útba torkolna, és onnan vezetne tovább az úthálózat a Határ út irányába. Az érintett területek lakói, civilszervezetek és szakemberek szerint a beruházással egy autópályát vezetnek keresztül a városon, ami jelentősen növeli majd a forgalmi terhelést. A Vitézy Dávid által említett négy verzió mellett további 2+1 javaslat született a híd forgalmának elvezetésére, erről a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa december végéig dönt majd.
A projekt hátteréről a galvaniprojekt.hu oldalon lehet bővebben olvasni, a petíció ide kattintva érhető el.