Vagy azért nem fogunk autózni, mert nem lesz üzemanyag, vagy azért, mert drága

Vagy azért nem fogunk autózni, mert nem lesz üzemanyag, vagy azért, mert drága

A mennyiségi korlátozásról tájékoztató irat a felcsúti benzinkúton, háttérben a Puskás Akadémia Makovecz-stílusú épületei. Fotó: Magyar Hang/Gulyás Balázs.

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Drasztikus szigorításra kényszerülnek az országban működő fehér kutaknak nevezett, magántulajdonú benzinkutak, amelyekből körülbelül ezer van. Júliusban már nem kapják a 20 forintos literenkénti támogatást, korábbi nagykereskedőik felmondták velük a szerződésüket, a Mol pedig nem szállít elegendő mennyiségű üzemanyagot nekik. Viszont kötelező nyitva tartaniuk.

A tavaly november 15-én bevezetett benzinárstop eredetileg február 15-ig tartott volna, de a kormány meghosszabbította május 15-ig. Az intézkedés következtében a benzinkutak drágábban tudják megvenni az üzemanyagokat, mint amennyiért el tudják adni azokat. Mindez a kis, magánkézben lévő, a saját térségük ellátása szempontjából kulcsszerepet játszó egységeket hozta a legrosszabb helyzetbe. Úgy, hogy közben az állam havi 90 milliárd forint bevételt szerez az áfából és a jövedéki adóból az üzemanyag-forgalmazás után, mégsem vállal át semennyit sem az árstop terhéből. Ráadásul a nagykereskedőket, köztük a legnagyobb Molt sem terheli ezzel, azaz nem törekedett a terhek szétterítésére – írtuk februárban, amikor Őcsény, Bogyiszló és Szedres benzinkútjait kerestük fel, amelyeket az Androméda Kft. üzemeltet. Akkor úgy volt, lehet, hogy egy héten belül be kell zárniuk. 

– Működik a három kút? – kérdeztük csütörtökön (július 14én) Voll Lászlót, az Androméda Kft. cégvezető-tulajdonosát.

– Igen.

– Akkor ez egy jó hír, mert februárban nagyon borúlátóak voltak. Milyen a helyzet most?

– Nagyon gyászos, mert akkor, amikor ott járt, előkészítés alatt volt, hogy lehet, hogy kapunk valami támogatást. Ez így is lett, egy pályázaton keresztül lehetett igényelni 20 forintot, ami valójában 16 forint támogatás volt literenként. Amit meghosszabbítottak most júniusig, de ezért cserébe kötelezően vállalni kellett, hogy két hónapot kötelező nyitva tartani. Tehát aki fölvette ezt a támogatási pénzt, annak nem lehetett bezárni. Ezért azt csináltuk konkrétan mi is, hogy először autónként öt liter üzemanyag tankolását engedtük, később akkora lett a kutasokon a nyomás, hogy ezt a mennyiséget előbb megemeltük 10-re, aztán később 20 literre. Akkor viszont abban állapodtak meg, hogy mindenki ezt a 20 litert tankolhatja, mezőgazdásztól kezdve a civilekig. 

Végül azonban elfogyott a pályázati pénz. A támogatást az IFKA Közhasznú Nonprofit Kft. fizette ki, a társaság a napokban jelentette be, hogy elfogyott a keret, ezért a júliusi támogatás kifizetését már „nem látják”.  

Jelenleg az a helyzet, hogy a témának nincsen fellelhető kormányzati felelőse. A Független Benzinkutak Szövetsége (FBSZ) a héten több minisztériumot is megkeresett, csütörtökig nem sikerült megtalálniuk azt a személyt, akinek a kormány és a benzinkutasok között kellene közvetítenie. 

Voll László szerint borzasztó nagy a káosz, de az a lényeg, hogy nincsen pénz. Az IFKA csak annyit közölt, hogy elfogyott a keret, nem tudnak mit mondani, ők csak végrehajtók. Az FBSZ szerdán ülést tartott. Ezen elhangzott, hogy minden eladott literen 30-35 forintos veszteségük van, ezért nem tudnak mást csinálni, minthogy drasztikusan csökkentik az eladott mennyiséget. Elképzelhető, hogy a kis benzinkutak (amelyek nem az országos kúthálózattal rendelkező multik, mint amilyen például a Shell, OMV, Mol) 2 ezer forintban maximálják mindenkinek az értékesítést. Tehát körülbelül öt literben.

Az országosan körülbelül ezer magánkútnál ezen felül ellátási gondok is vannak, csakúgy mint a nagyoknál. Márciusban felmondták a szerződéseket az importőrök. Az összes kivonult az országból, ami 30 százalékos kiesést jelent, és amit a Molnak kellene pótolnia. A kivonulásban van logika: az importőrök bolondok lennének 480 forintért odaadni az árut, miközben azt ők sokkal többért szerzik be. A Molnak szerződéskötési kötelessége van, de árukiszolgálási nincsen. Vollék meg is kötötték a szerződést, a Mol megkérdezte, mennyi üzemanyagot szeretnének. Megkaptak egy reális igényt, nem egy hasraütésből, hanem az addigi adatokból származót, a társaság erre azt közölte, hogy a heti igény 66 százalékát adja csak oda.

Az Androméda három kútja péntekenként adja le a megrendelést. Ezt hétfőn vagy kedden tudják elhozni. Korábban kiszállították nekik, egy ideje ez is megváltozott: most ők maguk szállítanak. Tehát elszállítják az üzemanyagot, a benzin szerdára-csütörtökre elfogy. A környéken dinnyeszezon van, olyan értelemben, hogy locsolni kell a dinnyéket, a szivattyúk, a locsolórendszer benzinnel működnek. Ha nem lenne jelenleg 20 literes korlát, pillanatok alatt elfogyna a benzin, lehetne várni újabb egy hetet. 

– Akkor várhatóan ma is el fog fogyni a benzin? – kérdeztem csütörtökön. 

– Tegnap elfogyott – válaszolta Voll László. Gázolaj még van, ezért nem zártak be a hétre. 

Ez egy furcsa helyzet: ha 480 forintért tankolhatunk, akkor nem fogunk tudni tankolni, mert nem lesz elég üzemanyag. Ha viszont mégsem október 1-ig tartana a 480 forintos ársapka, hanem esetleg most feloldanák, akkor meg valószínűleg azért nem autóznának sokan, mert piaci áron nem tudnák megfizetni az üzemanyagot.

Voll László erre válaszul példaként Szlovákiát említi, ahol megemelték az ottani hatósági árat, minek hatására 30 százalékkal csökkent a fogyasztás.

Ha visszatérnénk a piaci árhoz, az a szakember szerint egy másik hatással is járna: abban a pillanatban megérné importálni az üzemanyagot. Jelenleg 650 forintba kerülne az import benzin ára literenként, a dízelé 670-be.

A változások a nagy kúthálózatokat is érintették, mint ismert, a Mol a Lukoil és az OMV is tankolási korlátozásokat vezetett be. Utóbbi társaságnál ezen felül ellátási gondok is vannak. Az OMV schwechati finomítójában június elején mechanikai baleset történt, a társaság közlése szerint a finomító várhatóan a harmadik negyedév második felében lesz ismét teljes mértékben működőképes.

A jelen helyzet körülbelül így néz ki a gyakorlatban. Az OMV biatorbágyi töltőállomása például kedden közölte: „Sajnos elfogyott a normál gázolaj és benzin! A tartálykocsi érkezését várjuk, de sajnos csak holnap ér ide! MaxDiesel és 100benzin még van készlet erejéig! Jelen kialakult helyzet sajnos nem rajtunk múlik, a nagyker csak korlátozottan szolgál ki minket!”

Nem teljesen alakult tehát úgy minden, ahogy várták. A benzinkútra szerdán érkezett 95-ös normál (tehát 480 forintos, ársapkás) benzin, és volt náluk készleten prémium, piaci áras 100-as benzin és prémium gázolaj. Normál gázolaj nem volt, az csak csütörtökön érkezett meg. 

A kútnál elmondták, a 480 forintos készletek várhatóan szombatig tartanak ki. Rendelni jövő kedden tudnak, a szállítmányok legkorábban jövő szerdán érkeznek meg.