Hiába 480 forint az üzemanyag, ha nincsen

Hiába 480 forint az üzemanyag, ha nincsen

Benzinkút a befagyasztott benzinárak után (Fotó: Magyar Hang/Gulyás Balázs)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Júliusban és augusztusban a legnagyobb a kereslet a benzin és a gázolaj iránt, ezért ezek a hónapok fordulópontok is lehetnek a benzinellátásban – mondta a Magyar Hangnak Bujdos Eszter. A holtankoljak.hu portál alapítója mindezt a nyaralásokkal, a vendégmunkások hazautazásával és a mezőgazdasági idénymunkákkal indokolta. Azért tartotta fontosnak kiemelni, mert eddig is „elég döcögősen sikerül megoldani a magyarországi üzemanyag-ellátást a Molnak”.

– A hatósági ár bevezetése óta, és amióta a nagykereskedőkre is a 480 forintos literenkénti benzinár lett az érvényes, kivonultak a piacról a nagy importőrök és a kieső 30 százalékos kiesést is a Molnak kell megoldania. Így sorra jönnek hozzánk a hírek, hogy nemcsak a kis kutak, de a nagy hálózatok egységei is kifogyóban vannak – tette hozzá.

Közben az OMV schwechati finomítójában történt egy műszaki leállás, emiatt csak 20 százalékos kapacitással működik az üzem, úgyhogy onnan sem érkezik utánpótlás, amit a magyar stratégiai készletből igyekeznek pótolni. Ráadásul a szakértő szerint a Molnál is lesz augusztusban egy karbantartás, ami „már nem tűr halasztást”.

– Az a 20 forintos literenkénti támogatás pedig, amit a nyitva tartást vállaló kis kutak kapnak, csak ideig óráig lesz elég a folyamatosan emelkedő költségekhez – mondta Bujdos Eszter, aki szerint elég csak arra gondolni, hogy a rezsicsökkentésből éppen kieső kutak hamarosan két-háromszoros villanyszámlát fognak fizetni. Ez akár újabb kutak bezárásához vezethet, miközben a korábbi Magyar Közlönyben foglaltakkal ellentétben a Mol nem vette át azokat a kis töltőállomásokat, amelyekre lakat került, a szakértő szerint minden egyes esetben az volt a hivatkozási alap, hogy van kút elérhető közelségben.  

Azzal kapcsolatban, hogy miért lehet cezúra a benzinellátás szempontjából a következő hónap, Bujdos Eszter még azt az érvet is felhozta, hogy az általa korábban „lélegeztetőgépnek” nevezett 20 forintos támogatásra sincs elég forrás és azt sem tudják, hogy melyik minisztérium rendelkezik majd róla. Sok olyan kútról tudnak a holtankoljak.hu szerzője szerint, amelyik nem is kéri majd ezt a támogatást, így pedig kötelezettséget sem vállal majd arra, hogy „további veszteségek felhalmozása árán” nyitva maradjon.

– A legnépszerűtlenebb döntés a kormány számára nyilván az lenne, ha az eddig ismert október 1-i határidő előtt kivezetné a hatósági árat, bár szerintem eljuthatunk olyan készlethiányos időszakhoz, hogy a lakosság is belátja azt, hogy hiába 480 forintos az üzemanyag, ha nincsen. Lehet, hogy úgy lesznek vele az emberek, hogy inkább legyen benzin – bármi áron akár.

Bujdos Eszter szerint ezt mindenképpen befolyásolják majd a fogyasztási szokások, és a piaci ár visszatérése valószínűleg drasztikus forgalomcsökkenéshez vezetne, de ez kellene szerinte az ellátási egyensúly eléréséhez. Ezért is javasolja a tankolóknak, hogy próbáljanak spórolni, hiszen áruhiány van.

– Nem szeretnénk pánikot kelteni, de az, hogy február óta korlátozták a kiadható üzemanyag-mennyiséget, azt igazolja vissza, hogy tényleg gond van. Ha minden rendben lenne, akkor nyilván nem lenne korlátozás sem. A déli határról azt hallani, hogy a horvátok felvásárolták a használt autókat és azzal járnak át tankolni. Hallunk 4000 forintos rendszámbérlésekről is, és nincs már olyan nap, hogy ne kéne rendőrt hívni a kutakra a hatósági ár miatt – mondta a Magyar Hangnak Bujdos Eszter.

Ekeserítő helyzetről számolt be a Független Benzinkutasok Szövetségének elnöke is az RTL Klub Reggeli című műsorában. Egri Gábor szerint is a július sorsdöntő hónap lesz a magyar üzemanyag-ellátás tekintetében: ekkor a legnagyobb az üzemanyag-fogyasztás a turizmus, a Balkán felé hazautazó vendégmunkások és a mezőgazdasági munkák miatt. Ugyanakkor rávilágított arra, mennyire kifeszített az ellátás: szerinte ha a Mol százhalombattai finomítójában valamiért „beüt a krach, akkor vége. Van egy 90 napos üzemanyagkészlete az országnak és utána kész, annyi. Bicikli, szamár, ló, ez kerülhet elő”. 

Korábban az Egri által vezetett szövetség arra kérte az autósokat, hogy lehetőség szerint inkább használják a tömegközlekedést, hogy ne legyen súlyosabb az ellátási válság.