Alapvetően változtatnák meg a parkolási szokásokat Budán

Alapvetően változtatnák meg a parkolási szokásokat Budán

Budavári utcakép parkoló autókkal (Fotó: Budavári Önkormányzat)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Kizárólagos lakossági parkolóövezetekkel könnyítené meg a környékbeliek életét a II. kerület, és hasonló koncepción dolgoznak az I. kerületben is. Egyre nagyobb problémát jelent a növekvő autóforgalom, és a díjfizetők zónák sem mindig jelentenek megoldást.

Egymás után teszik ki a „megtelt”-táblát a fővárosi kerületek. A regisztrált járművek száma a legtöbb városrészben jelentősen meghaladja a rendelkezésre álló parkolóhelyekét, de az üres placcért folytatott harcba az agglomerációból érkezők is beszállnak, a helyi lakosok így egyre nehezebben tudják letenni az autójukat. Forgalomcsökkentő megoldásokkal mérsékelhető a zsúfoltság, ezek közé tartozik egyebek mellett a parkolási díj emelése is, ám ezzel párhuzamosan a kerületek kénytelenek növelni a díjfizető zónák méretét. Ennek az öngerjesztő folyamatnak akart véget vetni Őrsi Gergely, a II. kerület és Pokorni Zoltán, a XII. kerületi polgármestere, amikor közös állásfoglalásukban a 0–24 órás rezidens parkolás, vagyis a környéken élő lakosok számára fenntartott helyek bevezetését javasolták. A terv februárban került a Fővárosi Közgyűlés elé, és bár a javaslatot nem fogadták el azonnal, a kerületek májustól teszt üzemben kipróbálhatják a rendszert.

A problémát az agglomerációval határos budai kerületekben az okozza, hogy a díjfizető zóna határán túl fekvő utcákat megtöltik a járművek, a tulajdonosaik így spórolnak, megnehezítve a környéken lakók életét. Az önkormányzat erre válaszul kitolhatja a zónahatárt, de ezzel a probléma nem oldódik meg, csupán néhány utcával arrébb kerül. A két polgármester javaslata ugyanakkor alapvetően változtathatja meg a parkolási szokásokat: a díjfizető zónák határain fekvő, úgynevezett puffer körzetekben az ott lakók egész nap gond nélkül parkolhatnak.

Megoldás: a 15 perces város

Mindezeken túl az autóforgalom csökkentése hozhat változást. A városon belül a tömegközlekedés, illetve az alternatív közlekedési módok jelenthetik a megoldást, az agglomerációt tekintve pedig egy radikális szemléletváltás. A Budapest környéki települések ugyanis sem az infrastruktúra, sem az üres telkek tekintetében nem tudják tartani a lépést a robbanásszerűen növekvő népességgel, a főváros pedig lassan képtelen lesz megbirkózni a határain kívülről érkező gépjárművek áradatával.

– A parkolási gondokat elsősorban az oldhatná meg, hogy ha kevesebb lenne az autó – mondta a Budai Hangnak V. Naszályi Márta, az I. kerület polgármestere. – Mi azon dolgozunk, hogy a helyiek számára megteremtsük „a 15 perces város” koncepcióját, vagyis egy olyan élhető környezetet hozzunk létre, ahol negyedórán belül minden fontos intézmény, létesítmény és szolgáltatás elérhető gyalogosan: a bevásárlástól kezdve az óvodán-iskolán át a rendelőintézetekig. Azt hiszem, az I. kerület ebből a szempontból példaértékű, nálunk egyáltalán nem muszáj autóba ülni. Ha mégis elkerülhetetlen a jármű használata, akkor pedig legyen valamilyen alternatív megoldás, szeretnénk megteremteni az autómegosztó-szolgáltatások elérhetőségét a kerületiek számára. A mobilitás ugyanis nem egyenlő az autó tulajdonlásával.

A polgármester hangsúlyozta, az I. kerület egésze a díjfizető zónába tartozik, olyan problémával tehát nem találkoznak, mint a II. és a XII. kerületben, a parkolás ennek ellenére gondot okoz, hiszen összesen nagyjából 6500 parkolóhellyel rendelkeznek, és erre közel 11 ezer engedély jut. Elvben közel kétszer annyian keresnek tehát szabad helyet, mint ahányat a városrész fel tud kínálni, ami érthető módon megnehezíti a helyiek életét. Különösen nehéz a helyzet hétvégén és ünnepnapokon, hiszen a kerület kiemelt célpontja a városon belüli turizmusnak, a külső részekből gépkocsival érkezők tovább növelik a zsúfoltságot, a lezárásokkal tarkított nagyobb rendezvények idején pedig valóságos káosz alakul ki, amelyet nem könnyű kezelni. – Dolgozunk a kizárólagos lakossági parkolóhelyek kijelölésén, elsősorban azokra a különösen terhelt utcákra fókuszálunk, ahol a lakosok szinte sosem tudnak az otthonuk közelében megállni – árulta el V. Naszályi Márta.

Jönnek a rezidens parkolóhelyek

Varga Előd Bendegúz, a II. kerület alpolgármestere a rezidens parkolás kapcsán elmondta, amint elkészülnek a forgalomtechnikai tervek, és benyújtották azokat a Budapest Közútnak, a körzetek bekerülnek a rendszerbe, elkezdik felfesteni, illetve kitáblázni a parkolóhelyeket. – Az érintett zónákban átlagban legfeljebb 60 százalék lesz a rezidens parkolóhelyek aránya, alkalmazkodva az adott utcák forgalmi viszonyaihoz. Terveink szerint elsőként a Pasaréti út és az Endrődi Sándor utca közötti részen indul a próbaüzem, ezt követi majd a Törökvészi út környéke és a Vérhalom egyes utcái. A teszt májusban indul, egy rövidebb türelmi időszak után lép életbe a rezidens helyekre vonatkozó szabályozás.

A lakossági engedélyeket elektronikus úton adják ki, nincs matricás rendszer a kerületben, a helyi lakosok ugyanúgy igényelhetik, mint a díjfizető zónák esetében. Az ellenőrzést, mivel a rezidens helyek kijelölése a KRESZ alapján történik, nem a parkolóőrök, hanem a városrendészek végzik majd. A folyamat azonban nem tér el a fizetős zónában tapasztaltaktól: online lekérdezni az autó adatait, vagyis hogy jogosult-e a helyi lakosok számára fenntartott parkolóhely használatára. Amennyiben nem, akkor ismét a KRESZ lép életbe, és a büntetést is e szerint szabják ki.

Az alpolgármester elmondta, a kerület belső részein, vagyis a díjfizető övezetekben is tervezik a későbbiekben a rezidens parkolóhelyek létesítését, a díjak emelkedése ugyanakkor enyhítette valamelyest a zsúfoltságot. Hozzátette: az önkormányzat a Mammut bevásárlóközpont parkolójában, illetve a Millenáris és Széllkapu mélygarázsokban is számos helyet tart fent a kerületi lakók számára, akik havi 6 ezer forintért használtathatják éjszakai parkolásra (délután 5 órától másnap délelőtt 10 óráig) a létesítményeket.

A kormány 2021 áprilisában rendelettel módosított az Országos Településrendezési és Építési Követelményeket (OTÉK): a korábbi lakásonként másfél parkolóhely létesítése helyett immár elegendő egy parkolót biztosítani, és ezt a helyi önkormányzatok sem írhatják fölül – írta megkeresésünkre Óbuda-Békásmegyer Önkormányzata. – A III. kerület jelezte a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium felé, hogy a nagyságrenddel megnövekedett gépjármű következtében kialakult parkolási problémák miatt az OTÉK rendelkezése nem életszerű és tartathatatlan helyzetet teremt, valamint városképi és forgalomtechnikai szempontból is kedvezőtlen helyzetet okoz. Ezért javasolták az OTÉK módosítását, hogy a helyi építési szabályzatot követve kötelezően legfeljebb négy személygépkocsi elhelyezését írhassák elő.

Februári válaszában Lázár János tájékoztatta Kiss László polgármestert, hogy a minisztériumban új építészeti törvényt készítenek elő, amelyben a hatályos parkolási szabályokat is felülvizsgálják, így a helyi önkormányzatok is nagyobb mozgásteret kaphatnak a parkolóhelyek számának meghatározásában. A tervezett új törvény kodifikációs eljárása jelenleg is zajlik, érdemi egyeztetés a parkolási szabályok módosítása ügyében azonban nem történt.

Ez a cikk eredetileg a Magyar Hang 2023/16. számában, a Budai Hang mellékletben jelent meg, április 21-én.