Az lenne a jó, ha az emberek azért vennének elektromos autót, mert tényleg akarnak

Az lenne a jó, ha az emberek azért vennének elektromos autót, mert tényleg akarnak

Elektromos autó töltés közben (Fotó: Magyar Hang/Lukács Csaba)

Hullámvölgyben a gyártás: lehet, hogy az elektromos autó csak átmeneti megoldás? Szakértők szerint az Orbán-kormány nagyon kockázatos játékba kezdett azzal, hogy mindent egy lapra tett fel a járműipar fejlesztésével.

Audi, Mercedes, Suzuki, akkumulátorgyárak és a többiek: a magyar ipari termelés nem kevesebb mint egynegyedét az autógyártás adja. Ha tehát ez az ágazat gyengén muzsikál, az durván kihat a teljes magyar gazdaság állapotára is. Márpedig az év harmadik hónapjában kifejezetten rosszul teljesített a járműgyártás – és ennek megfelelően az ipar is. Előbbi teljesítménye 11,5 százalékkal maradt alatta az egy évvel korábbi értéknek. Még nagyobb bajban van az akkumulátorgyártás, hiszen az ágazat kibocsátása csaknem 18 százalékkal marad el az egy évvel korábbi szinttől. Korábbra visszatekintve azt látni, hogy a koronavírus-járvány okozta válságot követően magára talált autó- és akkumulátorgyártás a tavalyi év közepétől, de különösen októbert követően elveszítette lendületét, még ha a zuhanás nem is volt akkora, mint idén márciusban. Az idei év első negyedében ugyan kedvezőbbek voltak a számok, mint márciusban, de január és március között így is 5,3 százalékkal esett vissza a járműgyártás. A gyengélkedő autógyártás miatt alig 1,1 százalékot tudott nőni az első negyedévben a magyar gazdaság.

Ebből is látszik, mekkora gondot jelent, ha egy ország túlságosan is egyetlen ágazatra, az autógyártásra fókuszál. Az elmúlt néhány évben ez az egyoldalú iparpolitika tovább súlyosbodott azzal, hogy tucatszám költöznek az országba a környezetszennyező, energia-, munkaerő- és vízigényes akkumulátorgyárak, amelyek növekvő súlya miatt az autóipari megtorpanás gondot okoz a magyar gazdaságnak. Ha megvalósul Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter ígérete, hogy a világ második legnagyobb akkumulátorgyártójává válik Magyarország, akkor ez a fenyegetés még nagyobb lesz.

• Mi akadályozza leginkább az elektromos autó térnyerését?
• 
Mi lehet az állam szerepe az e-autó elterjedésének elősegítésében?
• 
Veszélyezteti-e az európai autóipart, elektromos autógyártást a kínai dömping?

Olvassa el a teljes cikket online, Magyar Hang Plusz előfizetéssel! Egy hónap csak 1690 forint!

Előfizetek
Már előfizettem, belépek Beléptem, elolvasom a cikket!