Hiába az aggodalmak, az EU megszavazta a kínai elektromos autókra kivetett vámokat

Hiába az aggodalmak, az EU megszavazta a kínai elektromos autókra kivetett vámokat

Brüsszel (Forrás: Unsplash)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Megszavazták a kínai elektromos autókra vonatkozó büntetővámokat az Európai Unióban, amelynek mértéke akár 45 százalékra is rúghat. Ez a döntés lehetővé teszi az Európai Bizottság számára, hogy életbe léptesse az új szabályokat, és várhatóan tovább fokozza a kereskedelmi vitákat Brüsszel és Peking között.

A 45 százalékos vámot úgy számolták ki, hogy a már létező 10 százalékos vámhoz további, akár 35 százalékot elérő terhek csatlakoznak. A kínai elektromosautó-gyártóknak most el kell dönteniük, hogy vállalják-e a megnövekedett költségeket, miközben a hazai piacukon éles versennyel kell szembenézniük, ami nyomást gyakorol a nyereségükre.

A Reuters beszámolója szerint a szavazáson összesen tíz ország támogatta a vámok bevezetését, míg négy állam – köztük Németország és Magyarország is – ellene szavazott, tizenkét tagállam pedig tartózkodott. 

A szavazás alapjául szolgáló vizsgálat szerint az Európai Bizottság idén nyáron megállapította, hogy a kínai akkumulátoros elektromos járművek értéklánca tisztességtelen támogatásban részesül, ami gazdasági kárt okozhat az uniós gyártók számára. A vizsgálat arra is kiterjedt, hogy ezek az intézkedések milyen következményekkel járhatnak az akkumulátoros elektromos járművek uniós importőrei, használói és vásárlói számára.

A megállapítás szerint Peking tiltott állami támogatásokat nyújtott az autóiparának. Kína azonban tagadja ezt, és válaszul saját vámokkal fenyegeti az európai tej-, pálinka-, sertéshús- és autóipart.

A lehetséges kínai megtorlások érthetően félelmet keltenek egyes EU-tagállamokban, különösen, mivel Kína már elindított dömpingellenes vizsgálatokat az EU-ból származó sertés- és pálinkaexporttal kapcsolatban – előbbi például igencsak aggasztja Sanchez spanyol miniszterelnököt, aki ebbéli aggályának Kínában tett látogatásakor is hangot adott –, valamint szubvencióellenes vizsgálatokat az uniós tejtermékekre. Christian Lindner német pénzügyminiszter ma például arra figyelmeztetett, hogy az Európai Bizottság ne kezdjen kereskedelmi háborút. „A Kína ellen tervezett büntetővámok megszavazása ellenére Ursula von der Leyen EU-bizottságának nem szabad kereskedelmi háborút generálnia. Tárgyalásos megoldásra van szükségünk” – nyilatkozta az X közösségi médiafelületen a CNBC fordítása szerint.

Szijjártó Péter magyar külügyminiszter is rossz ötletnek tartja a kínai elektromos autóipari vállalatokkal szembeni EU-s vámok bevezetését. A külgazdasági és külügyminiszter szerint az EU-s büntetővámok az európai gazdaságot is egyértelműen hátrányosan érintik majd. „Magyarország a jó példa arra, hogy a civilizált kelet-nyugat együttműködés milyen komoly gazdasági hasznokat tud hozni. Én azt gondolom, ha az Európai Unió drámaian romló versenyképességét javítani akarjuk, akkor az úgy nem lehetséges, hogy közben Kínára riválisként tekintünk, és nem kínai-európai együttműködést építünk, hanem egyfajta európai-kínai konfrontációt teremtünk” – mondta korábban.

Az EU törekszik arra, hogy a jövőben csökkentse Kínától való függőségét. Mario Draghi, az Európai Központi Bank (EKB) volt elnöke, ahogy arról beszámoltunk, a versenyképesség növeléséről szóló jelentésében arra figyelmeztetett, hogy a kínai állami támogatásokkal versenyző vállalatok fenyegetést jelentenek az európai iparra, és sebezhetővé tehetik a közösséget a kényszerrel szemben. Ugyanakkor tavaly az EU és Kína közötti kereskedelem 739 milliárd eurót tett ki, ami miatt a tagállamok megosztottak a vámok bevezetésének kérdésében. 

A vizsgálatot még Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke jelentette be 2023. szeptember 13-án, az EU helyzetéről szóló beszédében. A döntés hátterében a Kínából az EU-ba irányuló olcsó elektromos járművek behozatalának gyors növekedése miatti aggodalmak állnak. A Bizottság olyan szigorú jogi eljárásokat követ, amelyek összhangban vannak az EU és a WTO szabályaival, lehetőséget biztosítva minden érintett félnek, beleértve a kínai kormányt és a vállalatokat, hogy véleményüket és bizonyítékaikat előterjesszék.

A vámok már most is hatással vannak a kínai márkák európai terjedésére, hiszen augusztusban a kínai elektromos autók Európába irányuló exportja 18 hónapos mélypontra süllyedt, miután 48 százalékos csökkenést mutatott. Az európai piac fontos lehetőséget kínál az elektromosautó-gyártók számára, mivel itt viszonylag sok ilyen jármű talál gazdára, és a vásárlási árak magasabbak, mint más piacokon.

 Az unió és Kína a szavazás ellenére továbbra is folytatja a vámok alternatíváinak tárgyalását, amelyek az árak és mennyiségek ellenőrzését célozzák.