„A pályakezdő tanárok magányosak az iskolában”

„A pályakezdő tanárok magányosak az iskolában”

Holtzer Péter (Forrás: Holtzer Péter)

Fotó: Matrai David

A tanárszakokra jelentkezők, illetve pályakezdő tanárok száma évről évre negatív csúcsokat dönt. Így ma már sok iskolában a friss tanároknak egyszerűen nincsenek azonos tárgyat oktató kollégáik. A Szabó Szabolcs Alapítvány az Egis támogatásával ezért mentorprogramot indított, amelyben a pályakezdőknek keresnek tapasztaltabb mentortanárt, akihez fordulhatnak akár szaktárgyi, akár pedagógiai-pszichológiai kérdéseikkel. De ez a program csak az egyik tünetet kezeli, a háttérben a tanári pálya társadalmi megbecsültségének válsága áll. Interjúalanyunk, Holtzer Péter, az alapítvány elnöke szerint a soha nem látott tanárhiány legfőbb oka egyértelműen a tanárok nyomorúságos fizetése.

– Mi indokolta a mentorprogram életre hívását?
– Nagyon kevés a teljesen pályakezdő természettudományos tanár, szinte egy kezünkön meg tudjuk számolni, hányan indulnak egy évben. Valamivel többen vannak a rövid ciklusú képzést elvégző tanárok, akik új tárgyakat akarnak tanítani, esetleg általános iskolai tanárból gimnáziumi tanárrá akarnak válni, vagy szakemberből, például mérnökből akarnak tanári pályára váltani: az ő számuk elkezdett emelkedni az elmúlt években. Az a helyzet, hogy a pályakezdők magányosak az iskolában, mert könnyen előfordulhat, hogy hiába újoncok az adott tárgy oktatásában, nincs másik kémiatanár (vagy akár semmilyen természettudományos tanár) az intézményben, aki segíthetne neki. Egyszerűen nincs kitől kérdezniük. Pedig sokuk (kis túlzással) ott találkozik először gyerekekkel. Az Egis támogatásával meghirdetett programunkban olyan mentorokat kerestünk, akik szívesen segítenek fiatalabb kezdő vagy tapasztalatlan társaiknak. Eddig hét mentor–mentorált-párt hoztunk össze, és nagyon jók a visszajelzéseink: azt látjuk, hogy a mentorok nagyon szeretik, a mentoráltaknak pedig hasznos a program. Bár a mentorok kapnak ezért némi fizetséget, de alapvetően nem a pénzért csinálják. Ez volt a próbaév, most pedig a tanév végén szeretnénk újra meghirdetni.

• A mentoráltak milyen típusú problémákban igényelnek segítséget?
• A határon túlról is járnak át tanárok.
• Miért nem oldja mega  tanárhiányt önmagában a fizetésemelés?