Részben korábban már kifizetett üzemagyag-támogatást ígért meg a kormány
Benzinkút (Fotó: pixabay.com)

18,5 milliárd forintot különített el a kis benzinkutak megtámogatására, a kifizetések ezen a héten megkezdődnek – ígérte meg a kormány. Ám mint megtudtuk, az összegből 10 milliárdot már elutaltak tavasszal, így valójában 8,5 milliárdról van szó, a mostani kifizetések pedig még nem kezdődtek el.

Nagyjából 200-250 benzinkút zárt be az elmúlt hétvégén, a tervezett 600 helyett, ehhez azonban azonban – mint arról mi is beszámoltunk – az kellett, hogy lépjen a kormány és megígérje 18,5 milliárd forint elkülönítését a kis benzinkutak megtámogatására.

– Elkezdődtek? – tettük fel a kérdést Voll Lászlónak, a három benzinkutat működtető Androméda Kft. cégvezető-tulajdonosának, a Független Benzinkutak Szövetsége (FBSZ) tagjának. 
– Az FBSZ két héttel ezelőtt jelentette be, amennyiben nem nyílik meg az IFKA Közhasznú Nonprofit Kft.- nél a pályázati kifizetés, abban az esetben figyelemfelkeltés céljából körülbelül 500-600 benzinkút bezár. Erre reagálva jelentkezett az FBSZ-nél Nobilis Márton államtitkár azzal, hogy van egy jó híre. Múlt kedden ült le az FBSZ vezetésével, és arról tájékoztatta őket, hogy végül is kifizetik a július, augusztus, szeptemberi összegeket egyben, de ezekre ugyanúgy pályázni kell az IFKA-n keresztül. És, hogy ez egy más kategória lesz, mint ami eddig volt, és van rá összesen 18 és fél milliárd forint. Ezt úgy kell értelmezni, hogy márciustól október elsejéig a hét hónapra összesen van 18,5 milliárd. Amiből az első négy hónapot már kifizették, elköltöttek tízmilliárdot, és most kerestek hozzá nyolc és felet. Abból akarják kifizetni a három hónapot.

És azt mondta Nobilis Márton kereskedelempolitikáért felelős államtitkár, hogy még a múlt héten megnyílik az IFKA internetes felülete, ahol be lehet adni a pályázatokat. Az FBSZ még aznap tartott egy videokonferenciát, ahol a tagok úgy döntöttek, hogy nem teszik kötelezővé a zárást, azt mindenki egyénileg döntse el. 200-250 kút döntött a bezárás mellett. Nagy részük szombaton és vasárnap, hogy a 48 órát ne lépjék túl.

– Ha túllépik a 48 órát a bezárással, annak mi a következménye?
– Rögtön jelenteni kell a vámhatóságnak a zárást. Meg – most pillanatnyilag – az agrárminiszternek. Ebben az esetben elvben dönteni kéne arról, hogy átadják a kutat másnak, vagy sem. Mondjuk erre nem volt példa. De nem csak ez a probléma ezzel, hanem az is, hogy aki igénybe veszi az IFKA-támogatást, tehát kapott eddig kifizetést, az nem zárhat be, mert a pályázatban benne van, hogy amennyiben bezár, abban az esetben vissza kell fizetni a teljes támogatási összeget.

Vagy azért nem fogunk autózni, mert nem lesz üzemanyag, vagy azért, mert drága
Grimm Balázs

Vagy azért nem fogunk autózni, mert nem lesz üzemanyag, vagy azért, mert drága

Megszűnt a literenkénti 20 forintos támogatás, ezért újabb szigorításokat kénytelen bevezetni az országban működő mintegy ezer magánbenzinkút. Sok szempontból nincsenek könnyű helyzetben, többek között azért sem, mert nem tudják, kivel tárgyalhatnának a kormány részéről.

– Nagyvonalú.
– És ugye az első három hónapra, tehát március-április-májusra, ez volt az első, amit pályázat útján meg lehetett pályázni, szóval ott a pályázatban az szerepelt, hogy a három hónapnyi támogatásért három hónapig kötelező nyitva lenni, szabadságra sem lehet elmenni, úgy, hogy a kutat bezárja az üzemeltető. Utána jött a június, egy kiegészítő egy hónap, ott a pályázatba már beleírták, hogy az egy hónapért július 31-ig lesz kötelező nyitva tartani. Tehát júliusra nem fizetnek, de júliusban is kötelező nyitva tartani, mert ha valaki bezár, akkor az elmúlt négy hónapot visszakövetelik tőle.

– Van még ennek kiegészítése? 
– Van. Ugyanis a támogatást úgy biztosítják, hogy a pályázatnál alapfeltétel volt egy banki ígérvény, ami alapján ha az IFKA úgy találja, hogy a pályázó megszegett valamit, akkor automatikusan levonhatja, visszaszerezheti a pénzt. Anélkül, hogy az illető bármit tehetne ellene.

– Az volt az ígéret, hogy a kifizetések már ezen a héten megkezdődnek.
– Igen. De nem nyílt meg, csak pénteken az IFKA-felület, de nem akárhogyan. Új szempontok, új nyomtatványok is jöttek be, amik miatt a pályázatot pénteken szinte senki nem tudta beadni. A kutasok között most is nagyon nagy a bizonytalanság, és folyamatosan megy az egyeztetés az IFKA-val, hogy bizonyos új lapokat hogyan kell értelmezni, hogyan kell kitölteni, ahhoz, hogy be tudják adni. A fizetés természetesen még szóba sem került.

– A mai kormányinfón az hangzott el, hogy október elsejéig fenntartják az ársapkát az élelmiszereknél és az üzemanyagoknál is. Az esetleges hosszabbításról e dátum körül döntenek majd. 
– Hát előtte, akkor gondolom szeptember 15. környékén fognak dönteni, arról, hogy mi legyen október 1-től.

– Ön hogyan értékeli, ezt az újabb bejelentést?
– Ez csak megerősítette a korábbi dolgokat, mert fölröppentek hírek, hogy az ársapkát majd eltörlik szeptember 15-tel. De szeptember 15. olyan közel van az október 1-hez, hogy egy kormány, főleg Orbán Viktor, nem járatja le magát azzal, hogy két héttel hamarabb csinálja, amikor megígérte az október 1-et. 

– Mit tippel, meddig lesz ársapka az üzemanyagokon?
– Szerintem ezt az évet még végigcsinálják, szóval december 31-ig.