Odavág az autóiparnak az energiaválság

Odavág az autóiparnak az energiaválság

Képünk illusztráció, egy autógyár üzemcsarnoka (Fotó: REUTERS/Balogh László)

A koronavírus-járvány idején kezdődött, majd Ukrajna orosz lerohanásával felgyorsult energiaválság költségnövelő hatása alól Európa egyetlen gazdasága és talán egyetlen iparág sem tudja kivonni magát. Különösen igaz ez autógyártásra. Az iparág nehézségei a covid miatti lezárások okozta alapanyaghiánnyal indultak. Ezt fejelte meg a részben az amerikai–kínai kereskedelmi háború által felerősített csip-, illetve félvezetőhiány. Aztán amikor az idei év elején végre elindulhatott volna a kilábalás, jött az orosz invázió, amely az egekbe lökte az energiaárakat, és az inflációt is emelte.

Az S&P Global Mobility tanulmánya szerint ezek a hatások együttesen azt eredményezhetik, hogy az idei év utolsó negyedétől egészen 2023 végéig negyedévente egymillió autóval csökkenhet az európai autógyárak kibocsátása. Vagyis a háromhavonta előzetesen várt 4-4,5 millió jármű helyett alig 2,75-3 millió jármű hagyhatja el a gyártósorokat. Ennek oka elsősorban az energiával való takarékoskodás lehet, illetve az, hogy az energiaigényes alkatrészgyártók tevékenységét a villamosenergia hiánya miatt korlátozhatják a hatóságok.

• A hazai autógyárakat mennyiben érintheti ez közvetlenül?
• És mi a helyzet a beszállítóikkal?

A teljes cikket a Magyar Hang október 21-én megjelent 2022/43. számában találja. Vegye meg nyomtatott kiadásunkat, vagy olvassa el a cikket a Magyar Hang Plusz felületén online!

Olvassa el a teljes cikket online, Magyar Hang Plusz előfizetéssel! Egy hónap csak 1690 forint!

Előfizetek
Már előfizettem, belépek Beléptem, elolvasom a cikket!