Az orrodat is tisztítja – Ömlik ránk a sok pirula- és alkoholreklám

Az orrodat is tisztítja – Ömlik ránk a sok pirula- és alkoholreklám

(Fotó: Bence Boros/Unsplash)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

A televíziókban sugárzott filmeket és más műsorokat hosszú reklámblokkok szakítják meg, nálunk az eredetileg egynapos, fogyasztásra ösztönző Black Friday, lánykori nevén fekete péntek is három napig, egy hétig, sőt egy hónapig tart. Szenzációt ígérő feliratok, ismert arcok, vagy az ordító zöld marslakó beszélnek rá a még okosabb telefonra, és más mindenféle csilivili „ez még többet tud” kütyüre. A tolakodó hirdetés nemcsak bosszantó, néha kifejezetten káros. A kívánatosnak hirdetett, valójában adósrabszolgaságba taszító gyorskölcsönökről olvashattuk Puzsér Róbert lényegre törő írásában, itt, a Magyar Hangban (Az uzsora humora, 2019. november 15.), de aggasztó az egyre gyakrabban megjelenő gyógyszer- és szeszesital-hirdetés is. A gyógyszertári hálózatok nyomtatott szórólapokon és a tévékben is hirdetik a recept nélkül kapható készítményeket, gyakran van árengedmény is, például ugyanannyi pénzért több tablettát adnak. Mintha csak leértékelt pizsamát kínálnának.

A patikákban vény nélkül vásárolhatunk álmatlanság, nyugtalanság, fáradtság, kimerültség és alvászavarok elleni tablettákat, gyomorégésre, emésztési panaszokra, puffadásra, gyomorgörcsökre jó orvosságokat, bélflórát erősítő és májvédő készítményeket, hasmenés és székrekedés elleni tablettákat. Számtalan szer áll a rendelkezésünkre megfázás, láz, köhögés, torokfájás, rekedtség, torokgyulladás és szájszárazság ellen, orrcseppek, tabletták, forróital porok, szopogatótabletták, szirupok. Van egy mulatságos kisfilm, a beszélő hirtelen bereked, a szöveg szerint köpni-nyelni sem tud. Mi lenne, ha a tabletta beszedése után az illető köpködni kezdene? Na, ugye! A „köpni-nyelni sem tud” kifejezés a szinonimaszótár szerint mást jelent: meglepődik, csodálkozik, ámul, elképed, meghökken, szeme-szája eláll, leesik az álla, tátva marad a szája, eláll a lélegzete.

Az uzsora humora | Magyar Hang

Folytassuk a sort a recept nélkül kapható szerek kínálatával! Népszerűsítenek gyulladásgátló, csonterősítő, immunerősítő szereket, van orvosság a prosztata bajokra, az aranyérre, cseppek a szemszárazságra, ecsetelő a körömgombára, kenőcs a bőrgombára, és a viszketésre. A szülőket is megcélozták a reklámok, nemcsak popsikenőcsöt, de köhögés elleni nyalókát és étvágytalanság elleni italt is vehetünk. Aztán itt vannak a fájdalomcsillapítók fejfájásra, mozgásszervi és ízületi panaszokra, térdre, nyakra, hátfájásra való kencék, tapaszok és tabletták.

Aki eddig eljutott az olvasásban, joggal gondolhatja, hogy gyógyszerellenes vagyok, de pont az ellenkezője az igaz, meggyőződésem, hogy a betegségek leküzdésében segítenek az orvosok által felírt vagy javasolt gyógyszerek, de a patikaszer nem hagyományos árucikk, hiszen nem ismerjük a gyógyszerek közötti kölcsönhatásokat, az allergiás reakciókat. Minden gyógyhatású készítményen ott a figyelmeztetés, hogy „kérdezze meg orvosát, gyógyszerészét”, és az sem véletlen, hogy a gyógyszerészeti hatóság májustól több fájdalomcsillapítót is vénykötelessé tesz. A kérdés, hogy kinek lehet az érdeke a sok gyógyszerfogyasztás?

Zacher Gábor: Dolgoznék, de már nem kellek | Magyar Hang

Biztos nem a gyógyszerészeké, ők figyelmeztetnek az orvosságok adagolására, együttes hatásuk kockázatára. A gyógyszergyárak és a kereskedők viszont érdekeltek lehetnek a forgalomban. Azon is érdemes elgondolkozni, hogy az egyre jobban leépülő egészségügy helyzetében kinek jó, ha a vizsgálatokra és műtétekre történő hosszas várakozás idején a fájdalmakkal küzdő betegek csak a patikaszerek felé fordulhatnak.

Beszéljünk az alkoholról is. Akik nem tegnap tették le a matematika érettségit, talán még emlékezhetnek rá, hogy a 90-es évek reklámszabályozása szerint nem lehetett gyógyszert és szeszes italt reklámozni. Manapság, ha egy kiskamasz hazamegy az iskolából, és fényes délután bekapcsolja a televíziót, nemcsak különféle sörreklámokkal, hanem vodka és más tömény ital hirdetésével is találkozhat, mondjuk egy kellemes LGT-zenébe csomagolt unikummal. Vajon a jogszabályok felpuhulása, az ellenőrzés hiánya, vagy a szeszgyártók anyagi haszna miatt alakult ki a jelenlegi helyzet? Csak aztán nehogy a gyógyszerekre igyunk alkoholt.

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Hang 2019/49. számában jelent meg, 2019. december 6-án.

Hetilapunkat megvásárolhatja az újságárusoknál, valamint elektronikus formában a Digitalstandon! És hogy mit talál még a 2019/49. számban? Itt megnézheti!