80–90 beteg, 70 telefon, 50 e-mail – Ilyen egy háziorvos munkanapja

80–90 beteg, 70 telefon, 50 e-mail – Ilyen egy háziorvos munkanapja

Az orosz Szputnyik V koronavírus elleni vakcina második adagja ampullákban a Szent János Kórház oltópontján 2021. április 23-án (Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Zsigri Szabolcs budapesti háziorvos a praxisa, vagyis az 58-as körzet számára létrehozott Facebook-oldalon meglehetősen részletesen és őszintén beszél arról, hogyan változott meg egy háziorvos munkája a járvány miatt, és mit jelent neki az, hogy a nyakukba kapták az oltások megszervezését is. Bejegyzései igen tanulságosak.

Április 12-én például ezt írta: „Az elmúlt héten a teljes lakosság oltását, oltásának szervezését megkaptuk feladatként. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a NEAK által a praxisunkhoz delegált páciensek (főleg a saját pácienseink) oltását mi szervezzük, és egy részét mi is végezzük el. A különböző helyekről (Kormányhivatal, NEAK, egyéb szolgáltatók) a rendelkezésünkre bocsátott adatok gyakorlatilag használhatatlanok. Szinte mindegyik különböző formátumban, különböző adattartalommal bír. Ezek egyeztetése, az adatok kezelése is kihívás már. Az egyik legnagyobb problémát az jelenti, hogy hiába kapunk »különbözeti« listákat, azok nem tartalmazzák az oltásra már előjegyzett betegeket, vagyis azokat, akik még ugyan nem kapták meg az oltást, de a helyük már biztosítva van. Illetve nem könnyű kikeresni azokat sem, akik más szervezésben már kaptak oltást. Azt talán nem is említve, hogy nincs rögzítve sehol, hogy ki, melyik oltást fogadja el.”

Két nappal később a járvány alatti hétköznapokba engedett betekintést: „A covid kapcsán dinamikus, töretlen, folyamatos, és végeláthatatlan növekedést tapasztalunk a feladatainkban. Mi az, amivel töltjük a hétköznapjainkat? A szokásos betegellátást próbáljuk tartani, a korábbiaknak megfelelően. Minden pácienst igyekszünk fogadni a rendelőben. Csak az aktív covid-betegeket, covid-gyanúsakat irányítjuk tesztelésre, esetleg kórházba. A szakrendelők, kórházak leterheltsége miatt egyes esetekben nehézkesebb lehet az ellátáshoz jutás, emiatt a szokottnál több megkeresést kapunk.

A telefonos forgalmunk havi 1400–1500 bejövő hívás a vonalas számunkon, a digitális telefonközpont adatai szerint. Ez napi 60–70 hívás, jelentős részben Erika nővér, vagy én beszélünk is. Ez gyakorlatilag a maximális kihasználtság, folyamatosan cseng a telefon, vagy beszélünk rajta.

Az otthon kezelt covid-betegek kapcsán a teszteket mi rendeljük meg, mi tartjuk a kapcsolatot a betegekkel. Szükség esetén mi látjuk el gyógyszerrel e-recept formájában, és kérdéses esetben a kórházi ellátást is mi tanácsoljuk. A gyógyult betegek adminisztrációja, a gyógyult, de még tünetes betegek vizsgálatai is nálunk indulnak.

Az oltás kapcsán minden beteg adminisztrációja, az oltás szervezése a mi feladatunk. A rendelőben oltóközpontként is működünk, AstraZeneca, Moderna, Sinopharm vakcinákat kaptunk idáig.

A napi betegforgalmunk (személyes, telefonos, online konzultáció) a covid előtti 40–60 főről stabilan 80–90 főre emelkedett. Sokszor 3 külön helyiségben dolgozunk, vizsgálunk, oltunk. (…) Naponta 13–14 óra a jelenlegi átlagos munkavégzés hétköznapokon. Hétvégente, a kollégáknak köszönhetően, most 3–6 óra. Áprilisban a betegellátással kapcsolatos email forgalmunk 481 megkeresés, esetenként több üzenetváltással. Csak ez napi közel 50 üzenetet jelent. Ugyanebben a hónapban oltással kapcsolatosan 983 üzenetváltásunk történt.

A munkavégzés heti dinamikájában változatos a kép. Hétfőn a hétvége alatt felgyűlt kérések, problémák intézése, ütemezése, majd rendelés. Kedden a szokott munkán felül többnyire új oltási listát kapunk, az új páciensek értesítése, kapcsolatfelvétel, oltási kérések tisztázása. Csütörtök, péntek a heti feladatok befejezése, a rendelői oltásokat is a hét végére szoktuk ütemezni. Ha sok különböző típusú oltóanyaggal oltunk, külön napokra igyekszünk elosztani, hogy egy napon csak egyféle oltást használjunk. Péntek, szombaton szoktunk ismét új oltási listákat, oltóponti listákat kapni. Ezzel telik a hétvége, illetve a betegkérésekkel, kérdésekkel.”

Április 15-én az oltásra várók kaptak pontos tájékoztatást: „A 60 felettiek közül gyakorlatilag minden jelentkezőt beoltottunk, vagy oltópontra irányítottunk. Jelenleg már csak néhányan várnak oltásra, akik számára csak valamelyik vakcina elfogadható, adható, vagy a helyszín tekintetében van megkötés. A 18–60 korosztályból a mai napig 599 regisztrált lett a praxishoz rendelve, ebből már 299 fő már kapott is oltást, még 300 fő várakozik, hetente 30-40 fővel nő a lista. A praxisban, a teljes lakosságot figyelembe véve megszerveztünk összesen 837 oltást, ebből 315 oltást mi adtunk be.

Mi adtunk be összesen 70 Astra, 215 Sinopharm, 30 Moderna oltást. Oltópontra irányítottunk 175 Pfizer, 217 Szputnyik, 110 Astra, 20 Moderna oltás miatt betegeket. A jelenlegi várakozók megoszlása, legtöbb páciensünk több oltást is elfogad: Pfizer 317, Moderna 279, Astra 92, Szputnyik 155, Sinopharm 106.”

Sokszor még az igen részletes tájékoztatás sem elég, és ezt jól jelzi a bejegyzés alatti egyik sürgető komment: „tehát Barnáék mikor kerülnek sorra?”

Ez a cikk eredetileg a Magyar Hang 2021/17. számában jelent meg, április 23-án.