A Magyar Államvasutak állapota miatt tüntettek csütörtökön kora este Budapesten körülbelül háromszázan a Keleti pályaudvar előtt. A demonstrálók többsége olyan ingázó volt, aki naponta tapasztalja a problémákat a MÁV elővárosi vonalain, és úgy gondolja, minősíthetetlen szolgáltatást kap a pénzéért. Az utasok tisztaságot, karbantartást, késések esetén pedig kártérítést követeltek, utóbbi ugyanis jelenleg csak az Intercityk esetén jár.
A tüntetést a Közlekedő Tömeg Egyesület és a Mátészalka Leaks mátészalkai civil csoport szervezte. Ők alapvetően Mátészalka helyi ügyeivel foglalkoznak, de a probléma része a vonatközlekedés minősége is. 2018-ban azzal került be a Mátészalka Leaks az országos médiába, hogy egyik tagjuk – aki most is eljött a tüntetésre – csigajelmezben lefutotta a Mátészalka-Debrecen vonatot, ami a 78 kilométeres Mátészalka-Budapest távot két óra alatt teszi meg.
Megjelent a tüntetésen néhány transzparens is, az egyik visszatérő követelés volt a kártérítés, amely az elővárosi vonalakon ingázóknak késés esetén nem jár, a jegyet viszont nyilván nekik is ki kell fizetniük. Már ha meg tudják vásárolni, elmondásuk alapján napi problémák vannak a jegyértékesítéssel. Az automaták gyakran nem működnek, a pénztárak munkaerőhiány miatt sokszor zárva tartanak, torlódás alakul ki, és lehetetlen jegyhez jutni, ami utána természetesen büntetést von maga után.
A MÁV foglya voltam | Magyar Hang
A színpad háta mögött a Keleti pályaudvar homlokzatán közben molinó hirdette az új vonatok beszerzését, de ez az utasok nevében felszólaló Kovács Mónika szerint legfeljebb arra lesz jó, hogy komfortosabb körülmények között késhessenek az utasok, nem oldja meg a kommunikációs problémákat és az állandó késéseket okozó technikai hibákat. Arról nem beszélve, hogy "több hónapos kosz" áll a kocsikban, előrelépés pedig eddig a jelzések, kérések, levelezések dacára sem történt. Fülöp Tamás, aki szintén az utasok nevében szólalt fel, olyanokról beszélt, akiket az állandó késések miatt kirúgtak a munkahelyükről, vagy lekésték egy fontos vizsgájukat. Fülöp szerint, ha az 500 ezer ingázó 1000 forintot keresne óránként, és a vonatok csak öt percet késnének, a késés már akkor is 83 millió forintos kárt jelentene egy nap alatt, amit a MÁV okoz.
Gyöngyösi Máté, a Közlekedő Tömeg Egyesület képviselője szerint ezer dolgozó hiányzik a vasútnál, de ennek ellenére sem látni, hogy állásokat hirdetnének. Ismertette a tüntetők követeléseit, amelyek nagy része szerinte pusztán szervezés kérdése. 21. századi utastájékoztatást követelnek, vagyis, hogy állandóan működjenek a kijelzők, időben mondják be a vonatok indulását, pontosan közöljék a késések mértékét és okát. Emellett tisztaságot és elérhető jegyvásárlást, vagyis alkalmazottak felvételét és azt, hogy az automaták legalább 90 százaléka folyamatosan működjön. Követelik a karbantartást is, például működő lifteket, minőségellenőrzést, és kártérítést az ingázóknak: egészen pontosan azt szeretnék, ha 15 percnél nagyobb késés esetén a jegy árának ötven százalékát visszatérítsék az utasoknak.
Gyöngyösi visszautasította azt a vádat, hogy az önkormányzati választás lenne a tüntetés apropója, és a követelések teljesítésére szólította fel a MÁV-ot: ha két hónapon belül nem lesz változás, újra tüntetést szerveznek.