A gödi belharc a példa arra, kényes politikai helyzetekhez vezethet a tartós veszélyhelyzet

A gödi belharc a példa arra, kényes politikai helyzetekhez vezethet a tartós veszélyhelyzet

A Gödön győzelmet arató ellenzék (Fotó: Balogh Csaba Facebook oldala)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Leváltotta korábbi szövetségeseiből politikai ellenfelévé váló alpolgármestereit Balogh Csaba, Göd momentumos polgármestere. Az ügyet vizsgálni hivatott kormányhivatal szerint ez törvénytelen volt, Balogh szerint viszont ez igenis összefüggött a veszélyhelyzettel. De vajon el lehet-e dönteni, kinek van igaza?

– Törvénytelenül élt az illetékes kormányhivatal szerint a veszélyhelyzetben kapott egyszemélyi jogosultságával a gödi momentumos polgármester, Balogh Csaba, amikor leváltotta a város alpolgármestereit, a korábban LMP-s Fülöp Zoltánt és a korábban DK-s Lőrincz Lászlót. Ám a polgármester nem fogadja el az illetékes kormányhivatal törvényességi felszólítását – írta meg a kormánypárti Magyar Nemzet. Az ügy előzménye, hogy a 2019 őszén tartott önkormányzati választásra még közösen készülő politikusok között menthetetlenül megromlott a viszony az idő előrehaladtával, a felek a nyilvánosság előtt számtalan alkalommal kifejezték, alkalmatlannak tartják egymást posztjukra.

Így jelenleg a polgármesternek nincs meg a többsége, a testület ugyanis három részre szakadt. A polgármestert támogató képviselők – beleértve őt magát is – négyen vannak, a Baloghékkal korábban szövetséges, ám velük összevesző volt LMP-s, DK-s, illetve jobbikos politikusok szintén négyen, míg a kormánypártokat is négy fő képviseli a testületben.

Miután Baloghnak jelenleg nincs meg a szükséges többsége, ez vezetett oda is, hogy a képviselőtestület, amikor még ülésezett, még napirendre sem volt hajlandó venni az alpolgármesterek visszahívásának kérdését. A veszélyhelyzeti felhatalmazással élve viszont a polgármester keresztülvitte a változtatást a képviselőtestület közreműködése nélkül is.

A kormányhivatal szerint a pandémia nem kifogás

Tény, a veszélyhelyzetben a polgármesterek meghozhatnak olyan döntéseket is, amelyekben máskülönben a képviselőtestületnek kellene határoznia. Sőt, arra, hogy milyen döntéseket hozhat a polgármester a veszélyhelyzet alatt, nincs általános válasz: a kormány állásfoglalása szerint „minden szükséges kérdésben” határozhatnak.

A kormányhivatal viszont úgy gondolta, a pandémia adta egyszemélyi döntés lehetősége nem hatalmazta fel a polgármestert arra Gödön, hogy leválthassa az alpolgármestereket, ahhoz a választott testület többségi szavazata szükséges. Ezért a kormányhivatal felszólította a polgármestert, hogy állítsa helyre a törvényes állapotot, miután érvelésük szerint az alpolgármesterek leváltása ellentétes a jóhiszemű joggyakorlás követelményével.

A felszólítás egyébként figyelmeztetést jelent, amellyel az önkormányzatok törvényességi felügyeletét ellátó kormányhivatalok élhetnek. Ezen kívül számos más eszköz is van a kezükben, például bírósághoz fordulhatnak, de akár a képviselőtestület feloszlatását is kezdeményezhetik.

A polgármester szerint bizonyítéka van, rosszul dolgoztak az alpolgármesterek

Balogh Csaba a Magyar Hangnak elmondta: nem fogadja el az illetékes kormányhivatal döntését. Már elküldte nekik az észrevételeit, ebben többek közt azzal érvel, a leváltott alpolgármesterek nem látták el megfelelően a veszélyhelyzet miatt kapott feladataikat, így a döntése szükséges és arányos volt. – Ezt bizonyítani is tudom. Például kiadtam nekik azt a feladatot, hogy mérjék fel a településen az intézmények helyzetét, igényeit, de ezt nem tudták időben teljesíteni – mondta Balogh.

Balogh Csaba arra is hivatkozott, hogy éppen a képviselőtestület volt az, amely nem teljesítette a jóhiszemű joggyakorlás követelményét, amikor rendszeresen levette napirendről az alpolgármesterek ügyének megtárgyalását. A polgármester akkor állásfoglalást kért a kormányhivataltól, amely úgy ítélte meg: ez munkaügyi, illetve a közszolgálati jogviszonnyal összefüggő kérdés, ezért nincs felhatalmazásuk. – Kérdés, hogy akkor most miért foglalnak mégis állást. Azt kértem a kormányhivataltól, hogy ezt magyarázzák meg – közölte Balogh Csaba. A polgármester felhívta a figyelmet: korábban, a tavaszi hullám alatt Egerben is történt személyi változás az alpolgármesteri tisztségben, és azt a döntést szintén a képviselőtestület helyett eljárva hozta meg a polgármester.

Balogh Csaba várja a kormányhivataltól a választ az észrevételeire, ami tapasztalatai szerint akár hónapokig is eltarthat. Elmondása szerint meglepné, ha a törvényességi felügyelet keretében a hivatal egyeztetés nélkül szabna ki egyéb szankciókat.

Kényes politikai helyzetekhez vezethet

A helyzet megítélését nehezítheti, hogy a tartós veszélyhelyzet, illetve, hogy ilyenkor a polgármester döntései helyettesíthetik a képviselőtestületét, új helyzetet jelentenek a jogalkalmazó számára is. A Belügyminisztériumnak és a Miniszterelnökségnek van állásfoglalása azzal kapcsolatban, hogy mit tehetnek a polgármesterek a veszélyhelyzeti felhatalmazás birtokában. Erről úgy vélekedett a két minisztérium: valamennyi szükséges kérdésben dönthetnek ilyen módon a polgármesterek, de a döntéseket egyedileg kell vizsgálni. Ez utóbbi elsősorban az olyan döntésekre vonatkozik, amelyeknél nem köti határidő az önkormányzatot, tehát későbbre is halaszthatná a döntést.

Vagyis az egyszemélyes joggyakorlás kényes politikai helyzetekhez vezethet olyan településeken, ahol nincs többség, vagy csak szűk többség van a polgármester mögött, mert a településvezetők olyan döntéseket is hozhatnak ebben a helyzetben, amit a képviselőtestület egyébként nem szavazna meg.