Publicus: Az olcsó klímabérlet miatt sem dobnák el autójukat az emberek
Fotó: Joline Torres/Unsplash

A fővárosiak kétharmada akkor sem dobná el autóját, ha olcsó, az egész országban érvényes klímabérletet vezetnének be – derült ki a Publicus méréséből, amit a Népszava közölt. Ez persze nem is meglepő, hiszen ha valaki fenntart egy vagy több autót, kevesebb értelme van még tömegközlekedésre is költenie. Az egyharmad, aki viszont megfontolná a közösségi közlekedést, így sem alacsony szám, és ha megközelítően ennyien döntenének a villamos vagy busz mellett, máris jelentősen csökkenne a forgalom.

A kormánypárti szavazók ötvenhat, az MSZP és Momentum voksolóinak pedig 73, valamint 64 százaléka fontolná meg a kocsi otthon hagyását a kedvezményes bérletért cserébe. A fideszeseknek jelenleg 58, a Mi Hazánk szavazóinak pedig 47 százalékuk használ tömegközlekedést, a többi ellenzéki pártnál ez 63 és 74 százalék közé esik.

Az agglomerációban élők 18 százaléka válaszolta, hogy a jelenleginél többet használná a tömegközlekedést, amennyiben kedvezményes lenne a bérlet.

A közvilágításon éjfél és hajnali négy közötti spórolást 57 százalék támogatja, 42 ellenzi, míg a dugódíjat 53 utasítja el, 47 pedig támogatja. A fideszesek 94 százaléka mond nemet az utóbbira, míg a baloldalon 80-90 százalék támogatná az LMP által is szorgalmazott javaslatot.

A klímabérletet szintén az LMP politikusai szorgalmazzák, szerintük ötezer forintos egységes áron lehetne bevezetni azt. Németországban kilenc euróért cserébe lehet igénybe venni a teljes közösségi közlekedést. A kormány is támogatólag nyilatkozott eddig a klímabérletről, de álláspontjuk szerint a benzinárstop miatt egyelőre nem sürgető a lépés. Bár a Publicus felmérés havi 3600-as árat említett, ilyen olcsó bérletre nincs sok esély, még az ötezer forintos árúra sem.

A kormánypárti VG.hu nemrég megjelent cikke szerint sincs esély ilyen jelentős ármérséklésre, miután nálunk eleve jóval alacsonyabb a városi tömegközlekedés normál díjszabása, mint a németeknél. Továbbá felmerül, hogy a bevezetés után jelentős kompenzációt kellene nyújtani a tömegközlekedési cégeknek. Viszont egyelőre nem lehet megbecsülni, mennyire lenne népszerű az új bérletforma, amelynek ára feltehetően inkább állna közel a jelenleg 9500 forintos havibérlet árához, de még így is jelentős könnyebbítést jelentene azoknak, akik többet utaznak az egyes városok, falvak között.