A Belügyminisztérium szerdán postázta az iskoláknak a tervezett pedagógusértékelési rendszer koncepcióját. A Magyar Hang szerkesztőségébe is eljutott 14 oldalas dokumentumból kiderül, hogy tíz szempontot vesznek figyelembe a tanárok teljesítményének értékelésekor, ezeknél pontokat lehet kapni. Végül az összegyűjtött pontok alapján állapíthatják meg, hogy átlagos, átlag alatti, esetleg átlag feletti teljesítményt nyújt munkája során a pedagógus. Az alsó 25 százalékba sorolt pedagógusokat minősítik átlag alattinak, a középső 50 százalék kap átlagos minősítést, a legjobb 25 százalék pedig az átlag feletti kategóriába kerülhet. Az így elért besorolás alapján térítik el a béreket: az átlag felett teljesítő tanárok többletjuttatást kapnak, az átlag alattiaknak pedig tervet kell készíteniük, hogy miként javíthatnak teljesítményükön.
Néhány szempont, amely alapján az értékelés zajlik:
• A pedagógus által tanított tanulók érdemjegyeinek alakulása az előző évhez és az intézményi átlaghoz viszonyítva
• A továbbtanulási eredményesség alakulása az intézmény egészéhez viszonyítva
• Túlórák, helyettesítések száma
• Nem kötelező programokon való aktív részvétel aránya
• Digitális pedagógiai megoldások
• Tanítási órák, foglalkozások pontos megkezdése és befejezése
• Szakmai eseményeken, belső megbeszéléseken, rendezvényeken való elvárt részvétel teljesítése
• Kommunikációs stílus, viselkedés
• Gyengén teljesítő, lemaradó tanulók számára szervezett korrepetálások
• Lemorzsolódással veszélyeztetett gyermekek arányának csökkentése érdekében tett pedagógiai aktivitások, intézkedések
• Kommunikáció rendszeressége a szülőkkel
• Kulturált, a közszolgálati feladatellátásnak megfelelő viselkedés
Az eredményességre, hatékonyságra 18 pontot lehet kapni, a munkaterhelés után 10 pont járhat, a pedagógiai szakmai minőség 6 pontot ér, csakúgy, mint az egyedi intézményi értékelési szempontok. 5-5 pont kapható a tanulók értékelése, a kommunikáció minősége, a munkafegyelem, a tehetséggondozás, a tanulókkal, szülőkkel kialakított kapcsolat, valamint a motiváció, elkötelezettség után. E szempontok alapján legfeljebb 70 pont gyűjthető össze. Az értékelésnél a tanárok esetében mind a tíz szempontot figyelembe veszik, az intézményvezetőknél nyolcat értékelnek. Ezen kívül extra feladatokat, úgynevezett teljesítménycélokat határoznak meg. A tanárok esetében hármat, az intézményvezetők esetében négyet. A tanárok esetében az említett 70 pont mellé további 30 szerezhető a teljesítménycélok elérése során, így összesen 100 pontot lehet összegyűjteni.