Mirkóczki Ádám: „Titokban” tárgyaltunk a tömegközlekedés ingyenessé tételéről

Mirkóczki Ádám: „Titokban” tárgyaltunk a tömegközlekedés ingyenessé tételéről

Mirkóczki Ádám (Fotó: Mirkóczki Ádám Facebook oldala)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Nagyjából 300 millió forintnyi plusz forrás elég ahhoz, hogy Egerben a helyieknek lényegében ingyenessé váljon jövő januártól a városi tömegközlekedés – mondta a Magyar Hangnak Mirkóczki Ádám. A polgármester elmondása szerint csak a legszűkebb városvezetés tudott az erről szóló tárgyalásokról, mert vannak olyan „jóakarói” mind a kormány-, mind az ellenzéki oldalról, akik Eger fejlődését csak hátráltatni próbálják, próbálnák.

Jelképes ezer forintért vásárolhatnak maguknak jövő januártól éves bérletet az Egerben állandó lakcímmel rendelkezők a városi tömegközlekedésre – a polgármester előterjesztését szerdai rendkívüli ülésén szavazta meg a közgyűlés.

– Politikai szándék kérdése, hogy ezt meg tudtuk valósítani – mondta a Magyar Hangnak Mirkóczki Ádám. Mint kifejtette, városon belül a Volánbusz biztosítja a közösségi közlekedést, ennek minden évben van egy több százmillió forintos költsége. Ugyanakkor az önkormányzatnak ki kell fizetnie a busztársaságnál év közben jelentkező plusz költségeket is – ezt hívják veszteségfinanszírozásnak –, ez szintén több százmilliós tétel szokott lenni. Úgy számoltak, hogy mindennel együtt nagyjából egymilliárd forint körül lesz az „idei számla” is, ezért felmerült benne, hogy vajon mennyivel lenne drágább, ha a helyieknek a jegyért és bérletért nem kellene fizetniük. Megkezdődtek a tárgyalások a busztársasággal és az a becslés született, hogy a 2022-es évre így összesen 1,3 milliárdos költséggel kalkulálhatnak, ez pedig tehát „mindössze” 300 milliós plusz kiadás.

– 300 millió forintot Egernek egy ilyen horderejű kérdésben be kell tudni vállalni, történjék bármi is – fogalmazott a városvezető, hozzátéve azt is, hogy ez még csak az első lépése a közösségi közlekedést érintő terveinek. Az a cél ugyanis közép-, illetve hosszútávon, hogy minél többen tegyék le az autókat és üljenek át a buszokra. Ehhez a Volán azt is vállalta, hogy plusz összegekért ugyan, de tudnak járatokat sűríteni és további járműveket is bevonni a közlekedésbe, ha szükség lenne rá.

Az intézkedés fedezetéül szolgálhat például az iparűzési adóból származó bevétel, ami a koronavírus-járvány miatt a felére csökkentve is elérte tavaly a 3,5 milliárd forintot. Ráadásul a polgármester abban bízik, hogy mivel nincsenek lezárások, a turizmusra épülő vállalkozások működni tudnak, a bevételük is magasabb lesz, magasabb iparűzési adót eredményezve. De felmerült az is, hogy a földfelszíni parkolási díjakon emeljenek valamennyit – majd ha a veszélyhelyzet megszűnésével erre lehetőség nyílik – vagy éppen új fizetős parkolóhelyek kialakítása is új és jelentős bevételeket hozhat. – Nem kell megijednünk 300 milliós plusz költségtől – mondta a politikus.

Mirkóczki Ádám azt is kiemelte, hogy az egyeztetés szinte titokban, vagyis csak a legszűkebb városvezetés bevonásával zajlott. – Vannak Egerben olyan közéleti szereplők, akik bár látszólag Egerért dolgoznak, valójában mindent megtesznek, hogy akadályozzák a fejlődést – fogalmazott annak megindoklására, miért nem vont be többeket. Kérdésünkre, hogy ezalatt ellenzéki vagy pedig kormánypárti szereplőkre gondol-e, csak annyit mondott, hogy sajnos mindenhonnan vannak jóakarói. Ráadásul úgy látja, hogy az idő őt igazolja. – Én komolyan a városért dolgozom, míg vannak olyanok, akik a minél rosszabb, annál jobb elve alapján abban érdekeltek, hogy semmi ne sikerüljön, mert a városvezetés bukását remélik ettől – fűzte még hozzá.

Habár neveket Mirkóczki Ádám nem említett, korábban már elmondta lapunknak, hogy az előterjesztés miatt összehívott rendkívüli közgyűlésen „sajnálatos módon több képviselő távolmaradt a szavazástól, köztük Mirkóczki Zita, az MSZP egri elnöke és Keresztes Zoltán, a Momentum egri képviselője sem tartotta elég fontosnak, hogy szavazzon a helyieket érintő egyik legfontosabb lépésről”.

Mint ismert, Mirkóczki Ádám és az egri ellenzék viszonya igencsak elmérgesedett. Habár 2019 őszén az önkormányzati választáson még közösen győztek az Egységben a Városért Egyesület égisze alatt, egy évvel később a belső viták miatt két képviselő kilépett a közös és akkor még többséget adó frakciójukból. Újabb mérföldkő volt, amikor idén márciusban Mirkóczki Ádám arról beszélt a lapunknak adott interjújában, hogy már nem tekinti magát az ellenzék részének. – Eger polgármesterének tekintem magam. Nem pártokra és nem ideológiákra tettem esküt városvezetőként, hanem Eger fejlődésére – fogalmazott akkor. Később az az Egységben a Városért Egyesület kizárta a polgármester az elnökségből, mire válaszul Mirkóczki Ádám otthagyta a szervezetet és a közgyűlési frakciójukból is kilépett. Azóta tehát nincs többsége, ugyanakkor – mint mondta – nem igazán volt azóta olyan előterjesztése, ami ne ment volna át.

Egerben 19 vonalon van helyi közlekedés, a buszok évente nagyjából 1,5 millió kilométert futnak. Januártól a jegypénztárakban a lakcímkártya felmutatásával mindössze ezer forintba fog kerülni az egrieknek az éves bérlet a város közigazgatási határain belüli közlekedésre. Az éves bérlet mai árakon számolva egy felnőtt esetében 63, míg egy diák estében 27 ezer forint lenne, vagyis egy háromgyermekes család éves szinten több mint 200 ezer forintot spórolhat.