„A kaput a Városháza eladásáról szóló cikksorozat tette be” – Távozott az Index belpolitikai rovatának szerkesztője

„A kaput a Városháza eladásáról szóló cikksorozat tette be” – Távozott az Index belpolitikai rovatának szerkesztője

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Érdekes és terjedelmes Facebook-posztban fejtette ki Gabay Balázs, az Index belpolitikai rovatának volt szerkesztője, miként zajlott a lapnál a munka és milyen politikai nyomásgyakorlást érzékelt, ami miatt végül tavaly novemberben felmondott. (A poszt az újságíró privát oldalán jelent meg, engedélyével idézünk belőle.)

Gabay 2020-ban Szombathy Pál hívására csatlakozott az Indexhez, azt követően, hogy a lap Vaszily Miklós kormányközeli médiavállalkozó érdekeltségébe került, majd a korábbi szerkesztőségből szinte mindenki távozott. (Az újságíró korábban a Magyar Nemzetnél volt kollégánk a lap 2018 áprilisi megszűnéséig.)

– Bízva a tapasztalatomban, elhatároztam, amíg nem jelennek meg gyanús cikkek az oldalon, és gyanús egyedek a szerkesztőségben, illetve tőlem sem „rendelnek” gyanús cikkeket vagy áramvonalasítják az anyagaimat, csinálom. Szombathy Pál saját személyét adta a kiegyensúlyozottság garanciájaként, és az ősindexes Bodolai Lászlóét. Öt hétre rá, hogy megérkeztem, ők „közös megegyezéssel” távoztak- írta, hozzátéve: búcsújuk nyomán megjelentek az első repedések a „szerkben”, sokaknak mélyütéssel ért fel, hogy elment az ember, aki miatt az Indexhez jöttek.

Szavai szerint egyébként hosszú ideig „működött a dolog”, hiszen sokáig megszólalhattak/megszólalhatnak olyan kormánykritikus közéleti szereplők is, mint Puzsér Róbert vagy Schiffer András, „aztán megjelent pár közéleti ügyeket érintő, álnéven írt anyag”. Ezek között – írta a volt szerkesztő – volt olyan, ami Rogán Antal feleségének elhíresült, 1,6 milliárdos földvásárlásáról szólt „némiképp a mundér becsületét védve”, aztán pedig a Mészáros Lőrinccel készült nem kimondottan kritikus hangvételű interjú. Míg előbbinél nem szólt, utóbbinál már jelezte kifogásait.

„A kaput a Városháza eladásáról szóló cikksorozat tette be. Fogalmam sincs, hogy miért most sokalltam be, de abban biztos vagyok, hogy ez a sorozat az újságírás etikai normáival, szakmai alapelveivel szembe menve jelent meg. Számomra nyilvánvalónak tűnik, hogy ez esetben az Indexet platformként használta valaki, hogy politikai támadást hajtson végre az ellenfeleivel szemben” – fogalmazott Gabay, megjegyezve: ez számára akkor sem fér bele, ha a Városházán volt vaj az érintettek füle mögött, „de ugyanígy elfogadhatatlan lenne, ha hasonló hátsó szándékkal Kocsis Máté, Kövér László, Orbán Viktor vagy bármelyik kormánypárti politikus ellen vetette volna be a lap”.

A portál egykori szerkesztője kitért arra is, hogy mindeközben teljes függetlenségben dolgozhatott, maga választhatta a témáit, cikkei stílusába, tartalmába nem szóltak bele, nem tették hamis kontextusba az anyagait. A kollégák pedig azt vallották, hogy középre kell írni. „Miközben bizonyos szerkesztőségekben mégis legyártották róluk, rólunk, hogy NER-es tollnokok lettek, lettünk, mi az Indexben napi szinten igazoltuk ennek az ellenkezőjét. Csakhogy ez nem illett a narratívába. Ám ott voltak az előbb említett, időről időre megjelenő, álnéven jegyzett anyagok, amelyek a külső szemlélőnek bizony okot adtak rá, hogy a narratívának higgyenek” – fogalmazott, hozzátéve: az utóbbi időben egyre erőteljesebben érezte, hogy kormányoldalról nyomás alá kerültek, de meggyőződése szerint ezt más olyan kormánykritikus szerkesztőség is érzékeli, megszenvedi, amelyről a mezei olvasó nem is feltételezné.

Fizessen elő a Magyar Hangra!

Friss lapszámunk

Támogasson minket!

Keresés

Árnyék podcast – Háború és béke IKEA-színekben