Tavalyhoz képest több lett a betöltetlen pedagógus-álláshely a tankerületi központok által fenntartott, vagyis állami iskolákban – derült ki a Magyar Hang közérdekűadat-igényléséből. Nagyjából egy évvel ezelőtt, 2018. október közepén a Népszava nyújtott be közérdekűadat-igénylést a témában, akkor összesen 1286,85 betöltetlen pedagógus-álláshelyről számoltak be a tankerületi központok. A 2019. november végi állapot szerint 1552,44 üres álláshelyről jelentettek. (Hatvan tankerület közül kettőtől nem érkezett meg a válasz, a szám tehát ennél valamivel magasabb lehet.)
A hiányzó iskolapszichológusok száma is nőtt a tavaly őszihez képest, az adatigénylésre válaszoló tankerületekben összesen 86,4 iskolapszichológus-státusz volt betöltetlen november végén, tavaly országosan 72.
Országosan több az üresen maradt gyógypedagógus-álláshely is, 421,5-ről 523-ra nőtt. Azt, hogy mi okozza a növekedést, a számokból nehéz megmondani, mert attól is függhet, hogy mennyi az üres álláshely, hogy mennyire leterheltek adott tankerületben a pedagógusok. Becslésünk szerint az adatok – ha csak az aktív pedagógusok számához viszonyítjuk őket – 1,5–2 százalékos hiányt jeleznek; ez megfelel a Klebelsberg Központ korábbi tájékoztatásának.
„Kék-zöld bokával megy haza a tanítónő" | Magyar HangA Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) elnöke, Szűcs Tamás viszont azt mondja: a betöltetlen állások száma valójában nem elégséges mérőszáma a tanárhiánynak, mert nem mutatja meg azokat az üres álláshelyeket, amelyeket nem egy új kollégával, hanem a többi tanár többletmunkájával töltöttek be. A pedagógusok munkaterhelése az új köznevelési törvény életbe lépése óta heti 22–26 tanórás tartományban mozoghat, és tankerületenként változó lehet a terhelés. Az tehát, hogy mit jelent egy tankerület esetében az üres álláshelyek száma, attól függ, hogy mennyit tanítanak az ott dolgozó pedagógusok.
– Tudunk olyan tankerületről, ahol – a tankerületi központ érdekérvényesítő erejének köszönhetően – sikerül heti 22 óra körül tartani a letanított órákat. Ezt – az egyébként az érvényben lévő jogszabályoknak megfelelő – számot csak úgy lehet elérni, hogy több pedagógust alkalmaznak státusban, mint ott, ahol 25–26 órát tartanak a kollégák ugyanannyi fizetésért. Egy ilyen tankerületben nyilván több a betöltetlen állás, mint az olyanokban, ahol a hiányzó pedagógusok munkáját „szétterítik” a többi tanár között, így ők többet tanítanak 22 óránál, a tanárhiány pedig nem jelenik meg a statisztikákban” – magyarázza Szűcs.
A szakszervezet szerint átlagosnak a 24,5 tanórás terhelést lehet tekinteni, de vannak tankerületek, ahol a 26 órás keret kihasználása az általános. Szűcs Tamás mindennapi gyakorlatnak tartja, hogy a megüresedett állást eleve meg sem hirdetik, hanem a meglévő állomány között osztják szét a feladatokat. – Ha minden körülményt beszámítunk, akkor tíz tanár munkáját körülbelül heten végzik el a hétköznapokban – tájékoztat a szakszervezeti vezető.
A teljes cikket keresse a Magyar Hang január 10-én megjelent 2020/2. számában.
Hetilapunkat megvásárolhatja az újságárusoknál, valamint elektronikus formában a Digitalstandon! És hogy mit talál még a 2020/2. számban? Itt megnézheti!