A dugókat is csökkenthetik az önkormányzati iskolabuszok a II. kerületben

A dugókat is csökkenthetik az önkormányzati iskolabuszok a II. kerületben

II. kerületi iskolabusz-plakát részlete

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

A II. kerületi úgy látja: beváltak az önkormányzat által indított iskolabuszok, ezért továbbra is fenntartanák a járatokat – igaz, a jövőben már fizetős szolgáltatásként. A cél nem csak a kényelmes és biztonságos iskolába jutás, hanem a dugók csökkentése is. A II. kerület agglomerációs településekkel határos, és a mérések azt mutatják: sok szülő csak azért ül reggel autóba, hogy a gyermekét Budapestre vigye iskolába.

Nyolcvan százalékban az agglomerációból érkező autósok közlekednek a II. kerület városba bevezető útvonalain, ahol gyakoriak a torlódások. De ennél részletesebb adatai is vannak az önkormányzatnak: a kerület által készített forgalmi mérések azt az eredményt hozták, hogy ezen az útvonalon közlekedők csaknem harmada amiatt ül autóba, hogy gyermekét iskolába vigye. – Ezen belül is rengetegen vannak, akik csak a hűvösvölgyi villamos-végállomásig viszik a gyermeküket, és utána hazamennek, mert vagy otthonról dolgoznak, vagy kisgyereket nevelnek. Ők pusztán azért ülnek autóba, hogy a gyermeküket fel tudják tenni a villamosra – mondta a Budai Hangnak a II. kerület polgármestere, Őrsi Gergely. – Egy 15 fős kisbusz 15 autót tud kiváltani, így csökkenthető a reggeli dugó mértéke – tette hozzá.

Az iskolabuszokra jelenleg összesen négy helyszínen, Solymáron (két ponton), Adyligeten és Máriaremetén szállhatnak fel a környékbeli diákok. Iskolabuszokat Magyarországon többnyire tankerületek vagy önkormányzatok üzemeltetnek, de a fővárosban nem gyakori ez a szolgáltatás – a Magyar Hang októberi adatigénylésére a fővárosi tankerületek azt válaszolták, hogy nem tartanak fenn iskolabuszjáratokat. A II. kerületben azért is merülhetett fel a kérdés, mert a közvetlen vonzáskörzetébe tartozó településekkel határos. A tesztüzem az önkormányzat szerint bevált, a négy útvonal közül van olyan, ahol már várólistás a szolgáltatás, máshol még nem telített. Ezeket a járatokat a teszt után nemcsak megtartanák, hanem fejlesztenék is, részben az útvonalak finomhangolásával, részben a bővítésével.

Bár az amerikai filmekben látott, háztól házig közlekedő iskolabusz a nagy távolságok miatt nem valósítható meg, ugyanis az a menetidő jelentős növekedésével járna, de a polgármester úgy tervezi, idővel több iskolát hozzáadnának a célállomásokhoz, és az agglomerációban újabb felszállóhelyeket létesítenének. A járatok menetideje is csökkenthető még a polgármester szerint, ehhez forgalomtechnikai eszközöket vennének igénybe, például lámpahangolást. – Gondoltunk arra, hogy forgalomtól elzárt utcákat megnyissunk, vagy részleges behajtási engedélyt adjunk az iskolabuszoknak egyirányú utcákba, és bizonyos helyeken a szervizutakon is közlekedhetnének ezek a járatok – részletezte Őrsi Gergely azt, hogyan lehetne meggyorsítani a járatokat. Úgy véli, ez is hozzájárulna ahhoz, hogy többen használják a szolgáltatást.

Az iskolabusz tesztüzemmódban egyelőre ingyenes, de a polgármester elmondása szerint hosszú távon az igénybe vevő diákok családjától, illetve a tankerülettől is kérnének anyagi hozzájárulást a járatok fenntartásához, amely jelenleg évi nagyjából 12 millió forintba kerül az önkormányzatnak.

Ez a cikk eredetileg a Magyar Hnag 2023/50. számában, a Budai Hang mellékletben jelent meg december 15-én.