Nyári leállás is lesz az autógyáraknál, a beszállítóknál is visszaeshetnek a keresetek

Nyári leállás is lesz az autógyáraknál, a beszállítóknál is visszaeshetnek a keresetek

Orbán Viktor miniszterelnök emblémát ragaszt fel egy készülő autóra a győri Audi-gyárban 2020. június 15-én (Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Nyáron is lesznek leállások a magyar autógyárakban, emiatt csökkenhet egyes munkavállalók keresete – írja a G7 gazdasági portál.

Amikor tavasszal egymás után abbahagyták a munkát a hazai autógyárakban, sokan bíztak abban, hogy a koronavírus-járvány levonulása után a kiesett termelés jelentős része pótolható lesz, például úgy, hogy a szokásos nyári, részben a karbantartást szolgáló leállásokat elhagyják, vagy jelentősen rövidebbre szabják. Ennek a forgatókönyvnek azonban csak akkor lehetett volna realitása, ha ugyanolyan gyorsan visszatér az új autók iránti kereslet, mint a dolgozók a gyárakba. Ez azonban egyelőre nincs így – hívta fel a figyelmet a G7 cikke.

A kecskeméti Mercedes augusztus 17. és 23. között tart előre tervezett termelési szünetet, a Suzuki augusztus 10-től 21-éig áll le. A győri Audinál részélegenként eltérően, de szintén lesz leállás. És azt sem cáfolták a portálnak, hogy a leállások után tényleg csak heti négy napon dolgoznak-e majd. 

– A szabadságokat a legtöbb helyen elhasználták, mind az autógyárakban, mind a beszállítóknál. Nagyon sok helyen már cafeteriát váltottak át fizetett szabadságra. Munkaidő-keretben tologatják a napokat, de túl nagy mínuszokat nem lehet felhalmozni, mert azt képtelenség behajtani. Nehéz július-augusztusi időszak előtt állunk, és még nem látni, a vállalatok hogyan kezelik a két-három hetes leállásokat – nyilatkozott a portálnak a Vasas Szakszervezeti Szövetség alelnöke, László Zoltán.

A leállások miatt szerinte egészen biztosan lesznek nem fizetett időszakok egyesek számára, sokan pedig csak az alapbérüket fogják megkapni, és a kettő között van egy zóna. – Nem az autógyárakban, de a beszállítói körben nagyon sok helyen elkezdték újraértelmezni a magyar törvényeket, amelyek szerint állásidő esetén alapbért kell fizetni. Ennek csak a 70-75-80 százalékát fizetik ki, és magyarázatként legfeljebb annyit tesznek hozzá, hogy így tudják megőrizni a munkahelyeket. Pedig ez az esetek egy részében nem igaz. Valahol azt csinálják, hogy a munkaidő-keretes otthonlétre fizetik ki az alapbérnek ezt a csökkentett részét, azt ígérve, hogy amikor vissza kell dolgozni ezeket a napokat, akkor megkapják majd ezt a különbözetet – mondja a Vasas alelnöke a G7-nek.

Szerinte mindez összességében széles tömegeket érint, és a pótlékok, bónuszok lényegében mindenkit sújtó csökkenésével együtt nagyon markánsan visszaveti a járműipari kereseteket.