A jövő iskoláit építi a Telenor HiperSuli programja (x)

A jövő iskoláit építi a Telenor HiperSuli programja (x)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

A digitális oktatási módszerek széles körű elterjedésének egyre kevésbé vannak infrastrukturális akadályai, hiszen ma már minden diák és tanár keze ügyében ott vannak az okostelefonok, táblagépek. Az új eszközrendszer oktatásban való hatékony használata ugyanakkor nemcsak óriási lehetőséget, de kihívást is jelent.
Ennek felismerése hívta életre a Telenor HiperSuli programját, amelynek elsődleges célja, hogy a  tanároknak nyújtson segítséget az interneten elérhető, a  tananyaghoz kapcsolódó információk interaktív alkalmazásában. Mint Koren Balázs, a  HiperSuli szakmai vezetője hangsúlyozza, a  programmal azt szeretnék elérni, hogy a  tananyaghoz kapcsolódó internetes tartalmakat, az élményszerű tanulást segítő megoldásokat és applikációkat alkalmazzák az iskolákban. Az órák színesítésére számos hasznos, a  diákok tanulását segítő és támogató weboldal található az interneten. Az idegen nyelvektől kezdve a természettudományokon keresztül a történelemig, nyelvtanig és művészetekig minden tantárgyban lehet hasznos segítségre lelni a világhálón. A  hangsúly tehát nem a különböző okoseszközökön van, hanem azon, hogy egy-egy készülék adottságainak kihasználásával minél élménydúsabb, izgalmasabb tanórákat tartsanak.

„A mohácsi csata eseményeit közelebb lehet hozni a diákokhoz, ha a korabeli ruházkodást, fegyvereket, egyéb eszközöket, vagy népszokásokat a virtuális valóságon keresztül lehet bemutatni. Ugyanígy élvezetesebbé tehető a biológiaóra, ha megfelelő applikációk segítségével azonosíthatnak be a  diákok egy-egy madár- vagy növényfajt, és tehetnek virtuális sétát a Sziklás-hegységben, esetleg az óceán mélyén” – mondja Koren Balázs. Hangsúlyozza: alapvetően nem alkalmazások használatára oktatnak és nem is recepteket adnak a  képzésben részt vevő tanárok kezébe, hanem új módszerekre hívják fel a  figyelmet.

Emellett közös gondolkodásra, munkára próbálnak ösztönözni, hiszen számos, közösen megoldandó kérdés merül fel. Miként tudnak differenciáltan számonkérni? Mi kell ahhoz, hogy kollaboratívan tudjanak dolgozni a diákok? Mi a különbség az alkalmazások és webes megoldások között? Mi a  helyzet, ha nincs minden diák előtt eszköz? A HiperSuli első éveinek – a részt vevő tanári közösséggel szerzett – tapasztalatait a Telenor egy olyan tanárképzési anyaggá gyúrta össze, amelyet az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) hivatalosan is akkreditált, így a  meghirdetett képzési alkalmakon a digitális módszertani tudás megszerzése mellett már akkreditált kreditpontokat is szerezhetnek a képzést sikeresen teljesítő pedagógusok.

A szakértő szerint az oktatás digitalizációjának terjedésében sokat segít, hogy az elmúlt néhány év alatt megváltozott az okoseszközökhöz való viszonyulás: míg korábban a  tanárok jó része olyan eszközként tekintett ezekre, mint amelyek elvonják a diákok figyelmét, mára egyre inkább egyértelmű, hogy hatékonyan be lehet vetni a  telefonokat is az órai munka során. Generációs különbségek azonban jelenleg is vannak. „Még mindig használják a fiatalokra a »digitális bennszülött« kifejezést, amely csak abban az értelemben helyes, hogy a  mostani tizen-huszon évesek már az internet világába születtek bele. Ám valójában ők ugyanarra használják az okoskészülékeket, mint az idősebb generációk a hagyományos telefont: üzenettovábbításra. Mindössze annyi a különbség, hogy hanghívás helyett írásban, fotókkal kommunikálnak. A tanárok dolga tehát az is, hogy megtanítsák diákjaikat arra, hogy információforrásként, a  tudás megszerzésére való hatalmas lehetőségként kezeljék eszközeiket” – hangsúlyozza Koren Balázs.

A HiperSuli program az Emmi szakmai támogatásával indult 2014-ben kísérleti jelleggel öt iskolában. Jelenleg több mint harminc intézmény vesz részt a  programban. Azok az iskolák, amelyek csatlakozni szeretnének a  HiperSuli programhoz, illetve azok a  pedagógusok, akik az akkreditált HiperSuli digitális oktatási módszertani képzés iránt érdeklődnek, a  www.hipersuli.hu oldalon olvashatnak további információkat.

(X)