G7: tízmilliárddal is elszámolhatták Lázárék a tarifareform költségeit
Lázár János építési és közlekedési miniszter az állami támogatású közösségi közlekedés tarifarendszerének váltásáról tartott sajtótájékoztatón Debrecenben 2024. január 9-én (Fotó: MTI/Vajda János) - Fotó: Vajda János

Az ígértnél sokkal jobban megterhelheti az állami büdzsét a Lázár János féle közlekedési tárca tarifareformja. Az Építési és Közlekedési Minisztérium úgy számol, hogy a március elsejével már életbe is lépő kedvezmények 2,3 millió főnek – így 6-14 év közötti diákoknak, fogyatékkal élőknek és tartós betegnek, határon túli magyaroknak – jelentenek segítséget, ami egymilliárdos plusz kiadást jelent majd az államháztartásban.

Csakhogy a G7 gazdasági portál vizsgálata szerint ez a számítás nem helyes: a lap úgy becsüli, hogy a reform éves szinten 10-13 milliárdos állami hozzájárulást feltételez, ennek körülbelül fele többlet szociálpolitikai támogatást jelent, míg a másik fele a szolgáltatók bevételkiesését fedezi.

A lap hozzáteszi, hogy a kormány emeli a 65 év felettiek ingyenes utazásának kompenzációját is. Számításuk alapján a buszos közlekedésnél az eddig teljes bevétel 20 százalékáról 53,5 százalékra nő, a vonatos közlekedésnél az eddig teljes bevétel 30 százalékáról 53,5 százalékra emelkedik az állami kompenzáció mértéke. Forintra váltva ez azt jelenti, hogy márciustól a kormány 29 milliárddal többet utalhat a helyközi szolgáltatóknak, a 65 év felettiek ingyenes utazása fejében. A teljes cikket, tovább érdekes adatokkal ide kattintva olvashatja el.

Az ÉKM hétfő délelőtt közleményben reagált a cikkre, állításk szerint az ő számaik stimmelnek, az újságíró számai viszont tévesek, vagy szándékosan megtévesztők. Szerintük „a szerző egy olyan állítást ismétel meg hosszabban és bonyolultabban, amely már tavaly, a vármegye- és országbérletek bevezetésekor is elhangzott, és amelyet az élet azóta többszörösen cáfolt. A gyakran politikai ambícióval is rendelkező közlekedési szakértők ugyanis tavaly májusban is több tízmilliárdos veszteséget jeleztek előre a kedvező új bérletek bevezetése miatt, a gyakorlat azonban cáfolta őket: az eredmény nem 30-40 milliárdos veszteség, hanem mintegy 6 milliárdos többletbevétel lett. Az olcsóbb bérletekből több fogyott, mint a korábbiakból, eddig a pillanatig mintegy 5,5 millió darab. A G7 újságírója ebben a cikkében is virtuális számokkal, téves adatokkal dolgozik, az ÉKM és a MÁV-VOLÁN-csoport szakemberei viszont a valós utazási szokásokon alapuló adatokkal. A Pénzügyminisztérium szakembereinek bevonásával elvégzett költségvetési számítások természetesen ezeken alapulnak.”