
A brit áruellátási zavarhoz hasonló súlyos helyzet küszöbén áll az Európai Unió és Magyarország, amennyiben nem történik szemléletváltás az ellátási lánc gerincét jelentő közúti fuvarozó vállalkozásokkal szemben – írja a Portfólió a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) közleményére hivatkozva. – A lakosság és a termelőüzemek ellátása nem működhet tovább a közös tehervállalás, a költségek rendszerszintű viselése nélkül.
A szakmai szervezet hangsúlyozza, már évek óta figyelmeztetnek arra, hogy folyamatosan növekvő költségeiket nem tudják érvényesíteni a díjaikban, és ez rendszerszintű ellátási zavarokhoz vezet. A mostani brit helyzet jól mutatja, mi történik akkor, ha a piac nem reagál időben egy alágazat figyelemfelhívására. Az évről évre elmaradt, fokozatos, ezért kevésbé fájdalmas díjkorrekció helyett az Egyesült Királyság ellátási láncának újraindításához most drasztikus áremelkedéssel kell szembenéznie a megbízóknak, illetve a fogyasztóknak.
Az MKFE szerint nálunk elkerülhető hasonló helyzet kialakulása, ha a magyar fuvarozó vállalkozások fuvardíját 5-10 százalékkal emelik. Középtávon pedig akkor marad stabil a rendszer, ha 2022-től további 8-10 százalékos általános díjemelést fogadnak el a megbízók. A későbbiekben pedig az üzemanyag és útdíj növekedést elismerik a mikro- kis- és közepes vállalatokkal kötött szerződésekben is.