Áll a bál a Putyint is bíráló orosz eurovíziós induló körül

Áll a bál a Putyint is bíráló orosz eurovíziós induló körül

Részlet Manizha fellépéséből

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Első látásra abszurdnak tűnik, ám a hír igaz. Az orosz Nyomozó Hatóság feljelentés alapján azt vizsgálja, hogy esetleg jogot sért-e az Eurovíziós Dalfesztiválon az országot képviselő rapper, „Manizha” dalának a szövege.

Sokan már azon meglepődtek, hogy a 29 éves, az országba menekültként érkezett „Manizha” bejutott az élő showba. Bár ez a műfaj sajátja, a Russian Woman (Az orosz nők) című dal szövege meglehetősen erős nyelvezetű. Az orosz nők erejéről szól, és „Manizha” arra biztatja hölgytársait, hogy legyenek függetlenek, és álljanak ki a szexizmus ellen.

Már ebből is kiderül, hogy a Tádzsikisztánban született, a nők és a menekültek jogaival foglalkozó mozgalmakban aktív előadó nézeteit azért nem osztja az orosz társadalom többsége. Vagy mégis? Az állami egyes csatornán zajlott show közönsége ugyanis győztesnek választotta a dalt. Az azért ennek ellenére sokakat meglepett, hogy Oroszország egy feminista tádzsik rappert indít az idén Rotterdamban sorra kerülő Eurovíziós Dalfesztiválon. S ha ehhez még hozzávesszük, hogy az énekesnő többször kiállt a szexuális kisebbségek jogaiért, és nyíltan bírálta Putyin elnököt, akkor végképp elveszíthetjük a fonalat.

Ez a jelölés ugyan egyáltalán nem illik az Oroszországról kialakult sztereotípiákba, a dal azonban nagyon is „eurovíziós”. Ráadásul Oroszország nem először lepi meg – gondoljunk csak a buranovói nagymamákra – extrém indulóval a világot. S hogy az orosz szervezők jól gondolkodnak, azt mutatja az indulók jó szereplése. S hogy most is jól ráéreztek a dalfesztivál jellegére, azt mutatja, „Manizha” klipjét eddig már vagy 6 millióan látták a YouTubon.

Innentől azonban a meglepetéseknek már vége. „Manizha” dalát természetesen felkarolta Putyin ellenzéke, a liberális Novaja Gazeta pedig azt írta róla, hogy a fiatal lány hadat üzent az Oroszországban terjedő idegengyűlöletnek és intoleranciának. De az sem meglepő, hogy a Russian Woman nem tetszik a meglehetősen konzervatív orosz társadalom széles rétegeinek. Egyeseknek azért, mert szerintük gyűlöletet gerjeszt a férfiakkal szemben, mások úgy vélik, hogy a dal az orosz nőket tünteti fel rossz színben, mivel nevetségessé teszi őket. Megint mások szerint a Russian Woman az orosz imázst rombolja, gyűlöletet szít, és aláássa a hagyományos család alapjait. De vannak olyanok is, akik azzal érvelnek, hogy egy tádzsik ne énekeljen az orosz nőkről. Tiltakozott a dal indítása ellen az Orosz Ortodox Nők Uniója, a Birodalom Örökösei nevű szervezet és a veteránok egyik portálja is. S mivel feljelentés is született az ügyben, tanulmányozza a dal szövegét a Nyomozó Hatóság is.

Egy másik feljelentéssel az Ermitázs és a szentpétervári hatóságok foglalkoznak, egy hölgy ugyanis azt kifogásolta, hogy a világhírű képtár meztelen szobrai rossz hatással vannak a gyerekekre. A feljelentő azt ajánlja, hogy a meztelen szobrokat gyűjtsék össze egy külön terembe, és oda csak 18 éven felüliek mehessenek be. S ami a leginkább meglepő, a hatóságok komolyan vették az észrevételt, nem dobták a levelet a kukába, így arra kénytelen-kelletlen reagált az Ermitázs igazgatója, Mihail Piotrovszkij, és érdekességként ugyan, de foglalkozik vele a média. A Rosbalt.ru portál például megszólaltatott egy klinikai pszichológus szexológust, aki az egész „ügyet” nagyon helyesen csak úgy kommentálta, hogy nagyon sajátosan viszonyul a művészetekhez az, aki úgy megy egy múzeumba, mint egy nyilvános házba.

S ha ezek után valaki azt hinné, hogy manapság ezek Oroszország legnagyobb gondjai, az téved. A világ azonban nagyon sok furcsaságot produkál, és míg az identitásviták az egyik országban a fekete büszkeség körül robbannak ki, addig máshol ilyen kérdések körül törnek elő.