Június végén az amerikai Legfelsőbb Bíróság visszautalta az abortusz szabályozásának jogát a tagállamok hatáskörébe, és már meg is történt az első furcsa eset. A kérdés, amiről most kis túlzással egész Texas beszél: plusz utasnak számít-e a magzat az autóban?
Kezdjük a kályhától: június 24-én a konzervatív többségű amerikai Legfelsőbb Bíróság egy történelmi jelentőségű határozattal felülírta az 1973-as Roe Versus Vade-döntést, és visszautalta a tagállamok szintjére az abortusz szabályozásának jogát, és ennek következtében az ötven tagállamból majdnem kéttucatnyiban azonnal életbe lépett egy, a nőket jelentősen korlátozó terhességmegszakítási törvényt, és többen már be volt tárazva egy szigorító törvénytervezet arra ha esetre, ha számukra kedvező döntés születik.
Van, ahol „első szívdobbanás” törvény van érvényben (például Idaho), ahol már bűncselekmény, ha a magzat első szívhangja (ez a negyedik-ötödik hét környékén észlelhető) után megszakítják a terhességet, másutt, mint például Arkansasban teljes abortusztilalom van, így még vérfertőzés és nemi erőszak esetén sem engedik a megszakítást.
A vita, ami a napokban kirobbant, nem is az abortusszal van összefüggésben, vagyis csak részben – arról szól, ha a magzat is emberi lény, akkor beleszámít-e az autóban tartózkodó utasok számába?
Hogy ez miért vita kérdése? Amerikában főleg a nagyvárosok környékén a reggeli és délutáni csúcsforgalomban kitalálták az úgynevezett HOV (high-occupancy vehicle) sávokat – ezeket a sávokat nem használhatják magányos autósok, csak azok, ahol legalább ketten (de vannak helyek, ahol a szabályozás három vagy négy személyt ír elő) ülnek az autóban. A kreatív sofőrök néha megpróbálkoznak azzal, hogy életnagyságú bábukat szíjaznak be maguk mellé az anyósülésbe, ami a kamerákat átverheti, de a rendőröket kevéssé – ilyenkor borsos büntetés a jutalom.
Egy texasi nő, Brandy Bottone pár napja a dallasi Central Expresswayen haladt, amikor egy seriffhelyettes megállította az autóját egy HOV-ellenőrző ponton, hogy ellenőrizze, a járművében legalább két utas van-e az előírtaknak megfelelően. Amikor az egyenruhás benézett az autóba, és csak a sofőrt látta, megkérdezte: „Csak ön van itt, vagy valaki más is utazik önnel?”
A nő a Washington Post szerint azt válaszolta: „Ó, ketten vagyunk!” – majd elmondta, hogy terhes, és a 34. hétben van a magzatával, aki egy kislány.
A seriffhelyettes 215 dolláros büntetés szabott ki a nőre, aki hiába hangoztatta, hogy ha az állam büntető törvénykönyve a magzatot személyként ismeri el, akkor ezt a texasi közlekedési hatóságnak is el kell fogadnia. A rendőrség szerint viszont a helyi közlekedési törvénykönyv világosan fogalmaz: legalább két személynek kell ülnie az autóban, vagyis az egyik személy nem lehet a másik testében.
A 32 éves Brandy a büntetést meg fogja támadni a bíróságon. – Harcolni fogok ellene – mondta.
A lap által megszólaltatott, közlekedési bírságok fellebbezésére szakosodott ügyvéd szerint nem fog nyerni. – Kreatívnak találom az érvelését, de nem hiszem, hogy a texasi közlekedési törvénykönyv jelenlegi változata alapján az érvelése sikeres lenne egy fellebbviteli bíróság előtt – mondta Chad Ruback. – Ennek ellenére teljesen elképzelhető, hogy talál egy olyan bírót, aki értékeli a kreativitását. Minden esetre ez egy nagyon egyedi helyzet az amerikai joggyakorlatban.
A nő esetére máris reagált a politika is: Brian Harrison, a texasi állami törvényhozás republikánus képviselője a Twitteren szombat este arról írt: törvénymódosítást terjeszt elő a közlekedési törvénykönyvben szereplő nyelvezet kijavítására. „A meg nem született csecsemők személyek (vagyis utasok is), és a texasi törvények szerint ennek megfelelően kell kezelni őket” – írta. „Brandy, harcolj tovább a büntetés ellen!” – biztatta a nőt.