Nehezen bírják pénzzel a közlekedést az önkormányzatok

Nehezen bírják pénzzel a közlekedést az önkormányzatok

A Volánbusz járata Szekszárdon (Fotó: Magyar Hang/Bittner Levente)

Vihart kavartak júliusban Lázár János építési és közlekedési miniszter szavai, aki az önkormányzatokat az „ország legnagyobb bliccelőinek nevezte” a Volánbusz felé felhalmozott tetemes adósság miatt. A tárcavezető szerint az adósságuk a Volán felé 4,5 miilliárd forint. Lázár az összegről három héttel azután beszélt, hogy lapunk közérdekű adatigényléssel próbálta megtudni a Volánbusz Zrt.-től az önkormányzatok tartozását. Azt írták: a vállalat valamennyi, a 2022-ből, vagy a megelőző időszakból konszenzusos úton nem behajtható követelései ügyében polgári peres eljárásokat indított. Ugyanakkor mivel peren kívüli egyezségre törekszenek, nem árulták el az egyébként nyilvános adatokat.

Noha akadnak városok – Miskolc, Pécs, Debrecen –, ahol önkormányzati cégek végzik a helyi buszos szolgáltatást, vagy éppen magánvállalattól rendelték meg a közlekedtetést – Szombathely –, az ország számos városában a Volánbusz üzemeltet. Lázár szerint Győrnek és Nyíregyházának 650 millió forint, Hódmezővásárhelynek 500 milliós, Salgótarjánnak pedig 350 milliós tartozása van. A Volán összesen 63 városban bonyolít helyi buszközlekedést, például Szolnokon, Egerben és Zalaegerszegen is.

Az egyik legnagyobb tartozása Szolnoknak lehet, a téma a választási kampányban is fajsúlyosan jelent meg. Már csak azért is, mert a helyiek rendszeresen panaszkodnak a szolgáltatásra. Azt ugyanakkor a nyilvánosság számára sem egyértelmű, hogy a 67 ezer lakosú városnak mennyi volt a lejárt tartozása. (2023-ban 1,8 milliárd forintról lehetett olvasni). Ezért adtunk be adatigénylést Sebestyén Ildikó jegyzőhöz. Ekként derült ki, hogy a Volán két bírósági eljárást kezdeményezett a város tartozásainak behajtása érdekében.

• Mikor teljesítette Szolnok a Volán felé a 2023-ra vonatkozó tartozást? Milyen összegben?
• Milyen tervei vannak a szolnoki tömegközlekedéssel Györfi Mihály megválasztott polgármesternek?
• Mennyi pénzt kér Győr önkormányzatától a közlekedési társaság? Mi erről a véleménye a leköszönő és a megválasztott polgármesternek?
• Hogyan állt elő a Volánbusznak a hódmezővásárhelyi követelése?
• Miként válaszolt az Építési és közlekedési minisztérium lapunk érdeklődésére?

A teljes cikket elolvashatja Plusz előfizetésünkkel, vagy a Magyar Hang hetilap szeptember 26-ig kapható 2024/38. számában. Országjáró riportok, interjúk, elemzések, véleménycikkek, reklámmentes olvasás – ezeket kínálja a Magyar Hang Plusz!