Mizu, gyerektársaim?

Mizu, gyerektársaim?

A Pesti Tv logója

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

„...óriási kihívást jelent a közmédia visszafogott, konzervatív és értékszemléletű hozzáállásának vonzóvá tétele a fiatalok körében, dilemmaként említve, hogy az idősebb és e szemlélethez közelebb álló korosztályokat vagy az ifjabbak »élményhajhász« igényeit igyekezzenek kielégíteni.” Papp „Hírhamisító” Dániel, az MTVA vezérigazgatója az MTI -nek, 2020. szeptember 11-én

Köszönjük meg a Hírhamisítónak a fenti idézetet. Mert az a személy, aki vezérigazgatóként első számú felelőse annak, hogy (a még) a közmédia csatornáira tévedő polgártársaink agya kellő hatékonysággal kerüljön átmosásra, most az egyszer igazat beszélt. Jó, csak részben, de akkor is ritka pillanat, érdemes feljegyezni.

Szálazzuk csak szét, mit mond az idén 85 milliárd jó adófizetői forintunkból gazdálkodó MTVA vezérigazgatója. Ha lehántjuk a hazugság fügefaleveleit („konzervatív és értékszemléletű közmédia”) akkor valóban ott a Fidesz-hatalom dilemmája, de nem csak az, hanem a véleményük is a tízes éveik végén, húszas éveikben járó korosztályról: „élményhajhászok”. Hogy Borkai Zsolt, Kaleta Gábor és Szijjártó Péter pártmédiájából ilyennel jellemezni másokat, egy egész korosztályt tanácsos-e, az legyen az ő gondjuk.

A Fidesz érdeklődése homlokterének térképére az egy évvel ezelőtti önkormányzati választásokat követően kerültek fel az úgynevezett „fiatalok”, ekkor fedezték fel egyáltalán, hogy létezik ez a korosztály. Akkor az állampárti véleményvezérek egy ideig ifjú polgártársainkat kárhoztatták az önkormányzatokban elszenvedett taslikért, majd a Hír Tv Sajtóklub című szebb napokat látott műsorában egyenesen az hangzott el, hogy „elvesztettük őket”. Eztán megérkezett az ukáz a Rogán-gépezettől: meg kell nyerni Orbán Viktor politikájának az úgynevezett „fiatalokat” is. Került is gyorsan 21 éves, diplomátlan államtitkár, akinek a kinevezése azt a pozitív üzenetet hordozta magában, hogy „amennyiben a mi akolunk része vagy, akkor nem számít a teljesítmény”.

Az ifjú szívek megnyerésére volt halovány próbálkozás a Fidelitas bevetésére, még drónt és korlátlan zeneletöltési lehetőséget is nyerhettek volna, akik odaadják lelküket és hashtagjeiket az állampárt ifjúsági szervezetének, de ez is hamar dugába dőlt: maga a kampány inkább egy Fidesz-ellenes online tüntetéssé vált, és ennek megkoronázásaként egy fidelitasos nyert a Fidelitas által kiírt pályázaton. A 2020-as évek KISZ-titkárai ekképpen modellezték le kicsiben, amit Orbán és Mészáros nagyban csinál.

Sajtóhírek szerint az Index leuralásának felgyorsítása mögött is részben az ifjúsággal vágyott állampárti románc áll: az Index új stábjának feladata, hogy trendy, fiatalosch, de nem túl kritikus működésre kapcsolják át a legnagyobb múlttal rendelkező portált. A már korábban magáévá (az állampártévá) tett Origo pedig „Újat mutatunk” szlogennel próbál cukros bácsi módjára beszivárogni a fiatalok közé. Az Origo és gazdája, a Fidesz úgy képzeli el a fiatalokat, ahogy az „Újat mutatunk” imidzskampányban bemutatják: felfelé mutatott ujj, bézbólsapka, flaneling, trambulinon ugrálás. Ilyenek volnának a 2020-as évek fiataljai?

Míg korábban a szőnyeg alá söprés a „majd úgyis Nyugatra megy, akinek nem tetszik, amit csinálunk, azok meg úgysem tudnak szavazni”-taktikája volt a fideszes attitűd, most pedig elővették a mézesmadzagot, és igyekeznek a fiatalok kedvére tenni. Az elmúlt szűk egy évben a Fidesz izzadságtól csatakos erőlködéssel igyekezett mindent megtenni, hogy a tizen-huszon évesek figyelmét felkeltse, azonban nem értik, és talán nem is akarják megérteni e korosztályt.

Ismerik a 30 Rock című amerikai televízió-sorozatot? Idehaza A stúdió címmel futott. Van benne egy jelenet, amelyből azóta mém is lett. Ebben a Steve Buscemi által alakított magánnyomozó, Lenny Wosniak igyekszik beépülni fiatalok közé, oly módon, hogy minden egyebet (többek között ötvenes arcvonásait) változatlanul hagyva magára aggat néhány általa fiatalosnak gondolt kelléket: hátracsapott bézbólsapkában, kezében gördeszkával próbál elvegyülni gimnazisták között, közben közéjük tartozását az azóta szállóigévé vált mondat kérdezgetésével próbálja bizonygatni: „How do you do fellow kids?” (Körülbelül: „Mizu, gyerektársaim?”). Na ez a Lenny Wosniak a Fidesz-elefánt a fiatalok porcelánboltjában. Az jól látszik, hogy a kormánypárti pénzosztók kegyeiért folytatott versenyben most magasan jegyzik az ifjúságrészvényeket. E pénzosztó potentátoknak (és végeredményben a miniszterelnöknek) úgy lehet most a legkönnyebben a kegyeibe férkőzni – és aktuálisan úgy lehet a leghatékonyabban (köz)pénzt kiénekelni a szájukból –, hogy tizen-huszon évesek szavazatait ígérjük szállítani.

Ebbe a bizniszbe szállt be most Vaszily Miklós és Huth Gergely is a Pesti Tv elindításával. A televízió ugyanolyan, mint a fenti próbálkozások: „boomerek” akarják hátracsapott bézbólsapiban tollba mondani a mai húszéveseknek, mit csináljanak, hogyan érezzenek. A magukat fenegyerekeknek nevező közpénzfalóknak még a koncepciója sem világos: nem tudták eldönteni, hogy a tíz éve teljhatalomban levő, elnyomott fideszeseknek csinálnak-e tévét, vagy az a céljuk, hogy a semlegesek szívét nyerjék meg maguknak. A csatorna első adásnapján elmondták, hogy ők egy ellenkultúrát képviselnek, majd boldogan közölték közönségükkel, hogy a nagy szolgáltatók többségénél – megelőlegezve a minőségi tartalmat –, már induláskor az alapcsomagba kerültek. Az új, csiricsáré (értsd: csúnya, de drága) stúdiódíszletek között azt is elsírták, hogy őket kitúrták a mainstreamből, ezért „kényszerültek” saját csatorna indítására. Megkoronázandó az előbbi gondolatmenetet, még azt hallhattuk az új televízióban, hogy sokan félnek megszólalni jobboldaliként, Magyarországon „ciki” lett kereszténynek, jobboldalinak lenni.

Egyáltalán nem. Egy gátlástalan, korrupt hatalom kiszolgálójának, amely éppen azokkal a jelképekkel, értékekkel igyekszik elfedni a közpénztolvajlást és a hataloméhségét, amely egy konzervatívnak és kereszténynek tényleg szentnek kellene lennie, valóban „ciki” lenni. Azon túl, hogy jó sok közpénzt égetnek el, és ezzel a közpénzkötegekkel fűtik fel a gyűlölet kályháját (vö.: Vatra Romaneasca), nem kell tartanunk attól, hogy ez az új csatorna majd átcsábítja az ifjúságot az erő sötét oldalára. Annyi változik csupán, hogy az eddig folytatott, szokásos lincselést most majd külön csatornán és még töményebben kapják meg azok, akik erre fogékonyak.

A fiatalokért folytatott hadjáratuk suta voltára, és hogy mennyire nem értik ezt a közeget ők maguk mutattak rá, amikor első adásnapjukon 1987-es Def Leppard-nótákkal szórakoztatták célközönségük tagjait, akik ’87-ben még csak meg sem születtek, majd zenei fronton szóba került még Jon Bon Jovi jobb szemének idegzsábája. Lelki szemeink előtt máris tizen- és huszon évesek áradata indult meg a nyolcvanas évek glamrockjára menetelve, hogy okostelefonjaikat és Momentum-tagkönyveiket olajoshordókban égő tűzbe vessék, és hitet tegyenek a Vezénylő Tábornok úr mellett.

Olvasna még Gulyás Balázstól? Kattintson!

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Hang 2020/38. számában jelent meg szeptember 18-án.

Hetilapunkat megvásárolhatja az újságárusoknál, valamint elektronikus formában a Digitalstandon! És hogy mit talál még a 2020/38. számban? Itt megnézheti.