Kannibálok a Halászbástyán: Budapestről rajtol a Giro d'Italia

Kannibálok a Halászbástyán: Budapestről rajtol a Giro d'Italia

Valter Attila a tavalyi versenyen három szakaszon viselte a rózsaszín trikót (Fotó: Reuters/Jennifer Lorenzini)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Budapestről indul útjára a világ egyik legjelentősebb kerékpáros körversenye, a Giro d’Italia. A tavalyi bravúros szereplése után Valter Attila ismét nagy reményekkel vág neki a megmérettetésnek, idén már szakaszgyőzelemre hajt.

Amikor az út emelkedik, nem bújhatsz el – mondta a legenda szerint a kerékpársport történetének egyik legnagyobb alakja, a belga Eddy Merckx. A „Kannibál” becenevű sportoló – aki kíméletlenül „felfalta” előtte haladó riválisait – bon mot-ja talán a Giro d’Italiát jellemzi a legjobban, hiszen az olasz körverseny kegyetlen hegyi szakaszai valóban alaposan megrostálják a mezőnyt, így aki nyerni akar, nem rejtőzhet el a tömegben, emelkedőről emelkedőre kell felfalnia ellenfeleit. Idén a világ legjobb kerékpárosainak az Appenninek, a Dolomitok és az Etna mellett a budai Vár és a tihanyi apátság magaslataival is meg kell küzdeniük, a verseny 112 éves történetében először, május 6-án ugyanis Magyarországról indul a mezőny a több mint 3400 kilométeres útra.

A Giro a világ három legjelentősebb kerékpáros körversenyének (az úgynevezett Grand Tourok) egyike – a Tour de France és a Vuelta a España mellett –, a viadal Grande Partenza (Nagy rajt) néven elhíresült nyitánya pedig külön kiemelt esemény, amelyet többször rendeztek már Olaszországon kívül. A verseny rangja, sport- és marketingértéke miatt a rajtot természetesen nem adják ingyen, a magyar kormány 2019- ben 7,8 milliárd forintot biztosított erre a célra. Ennek köszönhetően az eredeti tervek szerint 2020-ban indult volna Budapestről a mezőny, a koronavírus-járvány azonban akkor felülírta a szervezők elképzeléseit, a Girót tavaszról őszre halasztották, és a versenyzők szigorúan Olaszországon belül maradtak.

A vírus tavaly ismét közbeszólt, és bár felmerült, hogy 2022-ben mindenképpen bepótolják az elmaradt magyarországi Grande Partenzát, a tárgyalások megrekedtek. Révész Máriusz, az Aktív Magyarországért felelős kormánybiztos lapunknak akkor elmondta, a magyar kormány 2021 tavaszát járványügyi szempontból nem érezte biztosnak, ám felajánlotta az olasz félnek, hogy 2022 májusában jöjjön a verseny Magyarországra, ez elől azonban a szervezők zárkóztak el. Végül mégis megszületett az egyezség, Révész Máriusz tavaly szeptemberben azt nyilatkozta a Magyar Hangnak, hogy már csak az aláírás hiányzik a szerződésről.

Október végén vált hivatalossá, hogy Budapestről indul a 2022- es Giro, és a versenyzők összesen három magyarországi szakaszt tekernek végig. A május 4-ei csapatbemutatót követően május 6-án rajtol a mezőny a Hősök teréről, hogy Székesfehérvár és Esztergom érintésével elérje Visegrádot, a 195 kilométeres etap befutója a királyi palotában lesz. A második szakasznak, a 9,2 kilométeres egyéni időfutamnak ismét a főváros ad otthont: a Hősök teréről a Halászbástyáig sprintelnek a biciklisek. Az utolsó magyarországi etapot pedig a Balaton mellett rendezik, Kaposvártól – Badacsonyon és Tihanyon át – Balatonfüredig összesen 201 kilométert megy majd a mezőny.

Első alkalommal egyébként még 1965-ben exportálták a Grande Partenzát, bár akkor nem mentek túl messzire a versenyzők, hiszen San Marinóból indult a Giro, egy évre rá Monaco adott otthont a rajtnak, majd 1973-ban Belgium – köszönhetően a már említett Eddy Merckxnek, aki a hetvenes években szinte verhetetlenként a világ leghíresebb kerékpárosa volt –, 1974-ben pedig a Vatikán. Hosszú szünetet követően az újkori olimpiák centenáriuma előtt tisztelegve 1996-ban Athén lett a Grande Partenza helyszíne, tisztán üzleti megfontolásból azonban csak a 2000-es évektől adta el a rajt jogát a szervező RCS média csoport.

A nyitóesemény jelentőségét bizonyítja, hogy 2012-ben Dánia – akkori árfolyamon – közel egymilliárd forintnyi koronát költött a szervezésre. Tíz évre rá a költségek a nyolcszorosára nőttek (és ez a 2019-es számítások szerinti összeg, ami feltehetően dinamikusan növekszik majd). Nem könnyű megszerezni a Girót: nem lehet „csak” megvásárolni, ki is kell érdemelni. Mindenekelőtt azzal, hogy a rendező ország komolyan vehető teljesítményt nyújt a kerékpársport terén, a szervezés és a versenyzők tekintetében egyaránt. Magyarországot az elmúlt években egyre népszerűbb Tour de Hongrie nemzetközi körverseny, illetve a történelmi sikereket elérő Valter Attila rakta fel a térképre. A most 23 éves sportoló két éve fantasztikus hajrával – a Kékestető felé vezető emelkedőn állva hagyva a mezőnyt – megnyerte a Tour de Hongrie-t, majd elindulhatott élete első Grand Tourján: a 2020-as Girót a 27. helyen fejezte be. Tavaly szintet lépett, és első magyar kerékpárosként – három szakaszon is – magára ölthette az éllovasnak járó rózsaszín trikót az olasz körversenyen; végül a 14. helyen zárt összesítésben.

A francia Groupama-FDJ színeiben induló Valter idén is remek formában van: márciusban negyedik lett a fehér murvás útszakaszairól híres Strade Bianche olasz országúti versenyen, az áprilisi Alpok-körversenyen pedig az ötödik helyet szerezte meg. A magyar kerékpáros az idei Girón talán még közelebb merészkedik a legnagyobb favoritokhoz, az ecuadori Richard Carapazhoz, a brit Tao Geoghegan Harthoz és Simon Yateshez, a holland Tom Dumoulinhoz és a spanyol Mikel Landához.

Az olasz körverseny tavalyi győztese, a kolumbiai Egan Bernal biztosan nem védi meg címét, idén január 24-én ugyanis edzés közben egy busznak ütközött, és életveszélyes sérüléseket szenvedett, néhány napig úgy nézett ki, hogy ha életben is marad, szinte teljesen lebénul. Bernal azonban minden orvosi jóslatra rácáfolva felépült, edzője szerint az is elképzelhető, hogy még az idén visszatér. Rajta kívül a két szlovén világsztár, a tavalyi és tavalyelőtti Tour de France-on diadalmaskodó Tadej Pogacar és az elmúlt három Vueltát megnyerő, 2021-ben olimpiai bajnoki címet is szerzett Primoz Roglic is kihagyja a Girót (mindketten a francia és a spanyol körversenyt választották inkább). Ahogy az egyik legnagyobb tehetségnek tartott és 2020-ban ugyancsak súlyos balesetet szenvedett belga Remco Evenepoel is távol marad (ő Spanyolországban száll csak nyeregbe az idei Grand Tourok közül).

De a mezőny nélkülük is erős, Valter Attila így nagy feladat elé néz. Nem egyedüli magyarként áll rajthoz ugyanakkor Budapesten, a tavalyi Girón már bemutatkozott Dina Márton és az újonc Fetter Erik is ott lehet a Grande Partenzán, egyiküket biztosan indítja az Eolo-Kometa csapat, és tervek szerint Peák Barnabás (Intermarché) is a mezőny tagja lesz.

– A cél egy szakaszgyőzelem, ami idén reális is, és ez az, amire ebben az évben igazán vágyom – mondta Valter Attila a Giro felvezető eseményén. – Szeretném kiélvezni, hogy egy ilyen nagy verseny itt van Magyarországon, szeretném mélyen bevésni az élményt.

Ez a cikk eredetileg a Magyar Hang 2022/18. számában jelent meg április 29-én.

Fizessen elő a Magyar Hangra!

Friss lapszámunk

Támogasson minket!

Keresés

Árnyék podcast – Apokalipszis, Eurovízió, cancel culture