Noha egy júniusi sajtótájékoztató alapján a kormány csupán apróságokban nem jutott dűlőre a szervezőkkel a 2022-es Giro d’Italia olasz kerékpáros körverseny budapesti rajtját illetően, azóta sem jelentették be, hogy Budapest lesz-e a helyszíne a jövő évi rajtnak. Révész Máriusz fideszes országgyűlési képviselő, Aktív Magyarországért felelős kormánybiztos azonban a Magyar Hangnak most azt mondta, már csak az aláírás hiányzik a szerződésről. – Jelen tudásunk szerint valószínűsítem, hogy 2022-ben Magyarországról indul a Giro d’Italia. A magyar kormány elküldte a szükséges iratokat, az olaszok visszajelzésére várunk – magyarázta a kormánybiztos.
A 2020-ban a koronavírus miatt meghiúsult budapesti Giro-rajt pótlása hosszú ideje foglalkoztatja a közvéleményt, különösen azóta, hogy Valter Attila kiemelkedő szereplése az idei versenyen a kerékpársportra irányította a figyelmet. Révész Máriusz májusban lapunknak azt mondta, nem kizárt, hogy már 2022-ben a magyar fővárosból indulhat a körverseny. A kormánybiztos júniusban ugyanezt erősítette meg egy sajtótájékoztatón az MTI tudósítása szerint. Egyelőre a legendás olasz körverseny szervezői nem jelentették be a jövő évi verseny részleteit, így annak rajtjáról sem tudni semmit. Ezért fordultunk Révészhez és a budapesti Főpolgármesteri Hivatalhoz.
Június elején arról is írtunk, hogy megerősített információink szerint a kormány felvette a kapcsolatot a fővárossal a 2022-es rajtot illetően. A tárgyalásra vonatkozó felvetésünkre a Főpolgármesteri Hivatal azt közölte, hogy a 2022-es Giro d’Italia kapcsán nem volt még tárgyalás a felek között. Ez azért is figyelemre méltó, mert a főváros kezelésében lévő infrastruktúra nélkül képtelenség megrendezni a budapesti nyitányt.
Ezzel kapcsolatban Révész Máriusz most azt mondta, hogy a kormány előzetesen kikérte az ügyben a Fővárosi Önkormányzat véleményét. A versenyről szóló megállapodást a kormánynak és az olasz szervezőbizottságnak kell aláírnia – magyarázta a képviselő. Hozzátette: politikai vita nincs az olasz körversenyt illetően a fővárossal. A pontos útvonalról nincs megállapodás az olasz szervezőkkel, ahogy arról sem, hogy melyik napon lenne Budapesten a mezőny. Mint mondta, a magyar kormány A, B és C tervet is javasolt, attól függően, hogy melyik nap kezdődne a viadal. A budapesti útvonal a fővárossal való egyeztetés tárgya lesz – mondta el a kormánybiztos, azt is megjegyezve, hogy mivel a tavaszi országgyűlési választás után lesz a verseny, szerinte a verseny a politika viharából kikerül.
Budapestnek vannak feltételei
Mivel legutóbb az ellenzéki Karácsony Gergely főpolgármester által vezetett önkormányzat a 2023-as atlétikai világbajnokság miatt tengelyt akasztott a kormánnyal, megkérdeztük a fővárostól, hogy Budapest vezetése továbbra is támogatja-e a Grande Partenza (Nagy rajt) megrendezését.
Erre a felvetésünkre a hivatal azt írta, hogy Budapest két szempont figyelembevétele mellett ad helyet a Giro d’Italia rajtjának. Az egyik, hogy ez nem kerül pénzbe a budapestieknek, „tehát nem jelent pénzügyi hozzájárulást, költségvállalást a fővárosi önkormányzatnak”. A másik feltétel pedig az, hogy a szervezők biztosítják a fővárost arról, hogy a verseny nem fog túl nagy terhet róni a fővárosiakra, ezért kiemelten fontosnak tartják, hogy a verseny lebonyolítását szakmai egyeztetések előzzék meg. Hozzátették, többek között ezért is fejezte ki a fővárosi vezetés azt az igényét, hogy a Nemzeti Sportügynökség Nonprofit Kft. biztosítsa az együttműködés feltételeit, valamint folyamatos beszámolókban tájékoztassa az önkormányzatot az aktuális helyzetről – tudatták.
Fővárosi szempontból neuralgikus pont lehet például a verseny Nagykörúton történő átvezetése. Kiindulva a 2020-as első szakasz terveiből és a verseny hagyományaiból, ez jó eséllyel egy budapesti időfutam lehetne, amelynek útvonalát a fővárosi nevezetességekre felfűzve jelölhetik ki. Nem véletlenül, a verseny ugyanis az országnak és a rendező városnak komoly reklámot jelent. Ez a budai Vár felé szükségessé teszi valamelyik híd és a 4-es, 6-os villamos forgalmának több órára történő leállítását. (Az idei magyar körverseny utolsó szakasza például nem ment fel a Várba, így nem volt szükség a nagykörúti közlekedés leállítására.) Révész Máriusz ennek apropóján azt mondta, hogy Lánchíd felújítás miatt le van zárva, a Pesti alsórakpart egy része is felújítás alatt, ezért nem jöhet szóba ugyanaz az útvonal, mint amelyet 2020-ban terveztek. A pontos útvonalat a szervezők ősz végén szokták bejelenteni. Addig kell tisztázni a magyarországi szakaszok útvonalát – jegyezte meg.
Mindenesetre a Giro d’Italia első három szakaszának Magyarországra hozása több milliárd forintos tétel az olasz körverseny sport- és marketingértéke miatt. Ez azt jelenti, hogy gyakorlatilag meg kell vásárolni a verseny startját. Mint arról beszámoltunk, a magyar kormány tavalyelőtt 7,8 milliárd forintot biztosított a 2020-as verseny első szakaszainak Magyarországra hozására és a szervezésre. Az a verseny azonban a koronavírus-járvány miatt elmaradt, az idei rajtja pedig Olaszországban volt.
Révész Máriusz a már említett júniusi sajtótájékoztatón azt mondta, hogy kormányelőterjesztés készült a jövő évi Nagy rajt és az első három szakasz magyarországi megrendezéséről. Ebben alapvetően a 2020-ra tervezett útvonalra támaszkodnak, és az akkorra előkészített források biztosításával rendeznék meg a verseny magyar szakaszait.
A Giro d’Italiát jövőre vélhetően jelentős érdeklődés övezné Magyarországon, miután az idei olasz versenyen kiemelkedő magyar sikereket hozott. Valter Attila első magyarként húzhatta magára az összetettben vezetőnek járó rózsaszín trikót (maglia rosa), majd őrizte meg azt három napon át. A Groupama-FDJ csapatában tekerő Valter összetettben a 14. lett. A másik magyar induló, Dina Márton (Eolo-Kometa) a 100. Helyen zárta első olasz körét – a győzelmet a kolumbiai Egan Bernal (Ineos-Grenadiers) szerezte meg.