Amerikai nagyvárosok felett fogják tesztelni az új szuperszonikus repülőt

Amerikai nagyvárosok felett fogják tesztelni az új szuperszonikus repülőt

Az X-59 a kísérleti reptéren (Fotó: NASA)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

A szuperszonikus polgári repülőgépek kora a Concorde kudarcával leáldozott – hihetnénk. Bár nagyon csábító, hogy a hangnál is sebesebben repüljünk, és így alig három óra alatt átszeljük például az óceánt, de a Concorde ezer sebből vérzett. Hihetelenül drága volt a fejlesztése és a működtetése, ehhez képest viszont nagyon alacsony volt a befogadóképessége. Kizárólag transzatlanti útvonalakon lehetett használni, hiszen a hangsebesség átlépésekor jelentkező hangrobbanás elviselhetetlen a földön tartózkodók számára. Most azonban a NASA bemutatott egy új szuperszonikus polgári repülőgépet, az X-59-et, amitől állításuk szerint azt várják, hogy megváltoztatja a repülés jövőjét. Bár valószínűleg annak idején a Concorde-tól is ezt várták.

1,4 mach-kal (1,488 km/h) – vagyis 1,4-szeres hangsebességgel – fog „csak” szállni az X-59. Összehasonlításul: az átlagos utasszállító gépek manapság 900 km/h-val közlekednek. 

mach volt a Concorde végsebessége, ezért szerepelt előbb a „csak”. Sokáig úgy tűnt, hogy az előd problémái miatt végleg elment a kedve mindenkinek a polgári szuperszonikus repüléstől, de a NASA és a Lockheed Martin most azt állítja, hogy az X-59 „csendes”.

30 méter hosszú mindössze az X-59, így jelenlegi állapotában inkább kis magánrepülőnek tűnik. Korántsem biztos, hogy valaha is lesz olyan légitársaság, amely hajlandó lesz egy nagyobb vagyont áldozni a szolgálatba állítására.

méter a repülő szárnyfesztávolsága. Még sohasem emelkedett a magasba, az első tesztrepüléseket idén tervezik.

10 méter (vagyis a teljes hosszának harmada) a repülő hegyes orra, ahol ugye nem ülhetnek utasok, ez megintcsak csökkenti a kapacitást. Minthogy a pilótafülke így majdnem a közepén van, nincsen előre néző szélvédője. A kilátást nagy felbontású kamerarendszerrel és nagy monitorokkal oldották meg.

75 decibel lesz várhatóan az X-59 földfelszínen hallható hangja, amikor 16 800 méter magasságban átlépi a hangsebességet. Ez nagyjából a kocsiajtó becsapásának felel meg. A későbbiekben több amerikai város felett is tesztelni fogják, hogy mennyire zavaró a zaja.

Ez a cikk eredetileg a Magyar Hang 2024/4. számában jelent meg január 20-án.