Alaposan átrajzolják a Ferihegyre vezető gyorsforgalmi utat

Alaposan átrajzolják a Ferihegyre vezető gyorsforgalmi utat

a Ferihegyi repülőtérre vezető gyorsforgalmi út felújításának és bővítésének terve (forrás: Facebbok/Vitézy Dávid)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Kiírták a Ferihegyi repülőtérre vezető gyorsforgalmi út felújítására és bővítésére – jelentette be a Facebook-oldalán Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) vezetője. A fejlesztésről még 2018 végén döntött a kormány, a most nyilvánosságra hozott tender alapján komoly átalakítások várhatók.

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre vezető, csaknem 80 éve épült gyorsforgalmi út állapota leromlott, összességében lehangoló képet mutat Budapestre érkezők számára – írta Vitézy Dávid. – A jelenlegi megoldás elavult, a középen elválasztott, 2x1 sávos „csatorna” és a két szélén szervizútszerűen futó Gyömrői út már régóta nem felel meg az elvárásoknak és zavarérzékenysége bármilyen baleset esetén évtizedek óta okoz fejfájást a repülőtérre tartó utasoknak és a környéken élőknek.

A Határ út és a Kőbánya-Kispest megálló között marad a jelenlegi 2x1 sáv, a következő 1,7 kilométeres szakaszon, a Hangár utcáig 2x2 sávra bővítik az utat. Az onnan induló, jelenleg 2x1 sávos gyorsforgalmi szakaszt a 2x2 sávos Gyömrői út fogja közre. Az átalakítás során a sávokat egybenyitják, és a főszakaszon, a Hangár utcától az 1-es terminálig 2x3 sávon haladhatnak a járművek. Az 1-es termináltól nem szélesítik az utat, marad a jelenlegi elosztás. A felújítás során az utat zajvédelemmel látják el, illetve busz- és kerékpársávok is helyet kapnak majd.

A közbeszerzési eljárásban a tervek szerint november végéig várja az ajánlatokat a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF), az építési engedéllyel bíró kiviteli tervek 2022-re készülhetnek el, ez után születhet döntés a kivitelezésről.

https://www.facebook.com/vitezydavid/posts/3358547324214350

A terveket úgy kell elkészíteni, hogy a fejlesztés ne növelje a Belváros közúti terhelését – hangsúlyozta Vitézy Dávid. Hozzátette: a beruházás részeként megindul a tervezése a Galvani hídról érkező úthálózat folytatásának is, ami akkor nyeri el valódi értelmét, ha az FKT idén év végéig a www.budapestujkorutja.hu weboldalon bemutatott verziók közül az 1-4. változatok bármelyikét választja.

Mint azt a Magyar Hang október 9-i számában megírtuk, a Galvani híd, illetve az ahhoz épített úthálózattal csökkentené a belváros forgalmi terhelését a kormány. Az új Duna-híd a tervek szerint az Andor utca magasságában a Galvani utcától indulva (innen a feltehetően ideiglenes név) érné el Észak-Csepelt, a Ráckevei (Soroksári) Duna-ág fölött átívelve pedig az Illatos útba torkolna, és onnan vezetne tovább az úthálózat a Határ út irányába. Az érintett területek lakói, civilszervezetek és szakemberek szerint a beruházással egy autópályát vezetnek keresztül a városon, ami jelentősen növeli majd a forgalmi terhelést. A Vitézy Dávid által említett négy verzió mellett további 2+1 javaslat született a híd forgalmának elvezetésére, erről a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa december végéig dönt majd.

Ahogy a reptérre vezető út fejlesztése, úgy a repülőtér megszerzése is régi terve a kormánynak, amely az elmúlt években többször keményen kritizálta a Ferihegyet üzemeltető Budapest Airport Zrt-t, és számos alkalommal felmerült a reptér megvásárlása is, ám az üzemeltető elzárkózott, hiszen a létesítmény nyereséges volt. A koronavírus-járvány azonban szinte lenullázta a repülőteret, a forgalom majdnem 50 éves mélypontra zuhant vissza, így vélhetően a Budapest Airport véleménye is változott a kérdésben. Jellinek Dániel, az Indotek Csoport vezérigazgatója az Index megkeresésére nemrég mindenesetre elárulta, hogy domináns piaci befektetőkkel kezdtek tárgyalásokat a Budapest Airport Zrt. konzorciumban való megvásárlásáról.

A Budapest Airportnak jelenleg három tulajdonosa van: a GIC szingapúri befektetési alap tulajdonában lévő Malton (tulajdoni hányada: 23,33 százalék), egy kanadai nyugdíjalap (Caisse de dépôt et placement du Québec, 21,23 százalék), valamint a német AviAlliance (55,44 százalék), amely repülőtér-üzemeltetéssel foglalkozik. A Bloomberg azonban egy cikkében arról írt, hogy egyik tulajdonosnak sem áll szándékában eladni a repülőteret üzemeltető céget.