Átlátszó: újabb milliárdos megbízást nyert el egy Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó cég

Átlátszó: újabb milliárdos megbízást nyert el egy Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó cég

Mészáros Lőrinc, a Mészáros Csoport tulajdonosa beszédet mond a Pro Filii Alapítvány sportmez-adományozási programjának átadóünnepségén a Felcsúti Sport- és Konferenciaközpontban 2023. augusztus 29-én. (Fotó:MTI/Bodnár Boglárka)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

A Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Mészáros M1 Kft. nevű autós vállalkozás 1,4 milliárdos ajánlattal nyerte a Magyar Közút Zrt. aránytalan pontozású tenderét – írja az Átlátszó.hu. A tényfeltáró portál cikke szerint a társaság gyakran extra rövid határidők felajánlásával előzi meg az olyan nagy versenytársakat, mint a Porsche vagy a Mercarius és ezúttal is érdekes körülmények között, aránytalan pontozási rendszer mellett győzött.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. összesen 102 gépjármű beszerzésére keresett beszállítót. A leírás szerint 20 db közös használatú benzines, 34 db közös használatú, tisztán elektromos, 3 db munkakörhöz kötött benzines, illetve hibrid személygépjárműre; valamint 7 db dízel kisbuszra, és 38 db pickupra van szüksége az állami társaságnak. A kiírás tartalmazta továbbá, hogy a gépjárművek szállítási határideje 1-365 naptári nap, a nyertes cég vállalása szerint.

Az Átlátszó korábbi tapasztalatai szerint egy autóbeszerzési tendert általában úgy lehet a legkönnyebben „megnyeretni” egy kiszemelt céggel, ha a kiíró felülpontozza az extra rövid szállítási időket. Mivel a cég vélhetően már a kiíráskor rendelkezik az adott járművekkel, bármilyen rövid határidőt be tud vállalni, míg a be nem avatott versenytársak nem. Így az adott cég behozhatatlan előnyre tesz szert az eljárás során. Most is találtak erre utaló jeleket, hiszen a Magyar Közút felülpontozta a nagyon rövid, 15 nap alatti szállításokat, pedig az ilyen megoldásokat a Miniszterelnökség közbeszerzési útmutatója határozottan ellenzi, miután torzíthatja a versenyt. Végül nem a felülpontozott határidő döntött, hanem az, hogy a Mészáros M1 1,4 milliárdos ajánlata bizonyult a legkedvezőbbnek, ugyanis a Mercarius 1,6 milliárdért vállalta volna a feladatot, míg a Porsche pályázatát pedig érvénytelennek minősítették, igaz, hogy miért, az nem derült ki.

Az Átlátszó az ügy kapcsán megkereste a közútkezelőt, ám napokig semmilyen választ sem kaptak. Később ismételt érdeklődésükre azt írták, hogy a kérdéseiket közérdekű adatigénylésként kezelik, ezért azokat annak hivatalos formai követelményei szerint nyújtsák be újra. Ennek a lap eleget tett, ha pedig majd választ kapnak, azt közzéteszik.