Az ingyenes parkolásnak is betudható, hogy Budapest légszennyezettsége nőtt

Az ingyenes parkolásnak is betudható, hogy Budapest légszennyezettsége nőtt

A Lánchíd (Forrás: Pixabay)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Budapest az egyetlen város Európában, ahol már most meghaladja a nitrogén-dioxid-szint a korlátozások előtti időszakét – idézi az Mfor.hu az Európai Környezetvédelmi Ügynökség tanulmányát.

A koronavírus-járvány alatt világszerte csökkent a légszennyezettség, hiszen a karantén miatt jelentősen csökkent a gépjárműforgalom, de a tömeg-, a légi- és a vasúti közlekedés is minimalista üzemmódba kapcsolt. Indiában például a Himalája csúcsai, Japánban a Fuji vált ismét láthatóvá több száz kilométerről.  

A Levegő Munkacsoport szerint a magyarországi mérőállomások adatai alapján azt látjuk, hogy a nitrogén-dioxid szint az előző év azonos időszakához képest némileg csökkent a korlátozások alatt, és még június során is néhány százalékkal alacsonyabb volt ez, mint például tavaly. 

A Financial Times napokban megjelent cikke azonban arra hívja fel a figyelmet, az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) adatai azt mutatják, Budapest az egyetlen város Európában, ahol már most meghaladja a nitrogén-dioxid szint a korlátozások előtti időszakét.

És ez csak egy légszennyező anyag. A legtöbb korai halált okozó légszennyező, a PM2,5 részecskék – „szálló por” – koncentrációjában például nem mutatható ki a többi évhez képest csökkenés a korlátozások időszakára, sőt, a tavalyi adatokhoz képest némi növekedés volt tapasztalható.

Pedig a járvány magával hozta az alternatív közlekedési módok terjedését: az autók által nem használt utak helyére biciklisávokat festettek, – így tett például Budapest is a körúton –, de egyes nagyvárosok, mint például Brüsszel vagy Milánó, felbuzdulva a sok pozitív változáson, 35 és 40 kilométernek megfelelő autóutat von ki a forgalomból, és létesít új kerékpárutakat. De erre készül London és Párizs is.

Magyarországon azonban indokolatlanul hosszú ideig, július 1-jéig ingyenesen lehetett parkolni a nagyvárosokban, ami egyértelműen megnövelte az autósforgalmat, ezzel együtt pedig a légszennyezést. Minden bizonnyal ez állhat az EEA megdöbbentő fővárosi adatai mögött.

Még akkor is mi állunk az országok élén, ha a legfrissebb felmérések szerint Európa nagyvárosaiban az autóforgalom újraindulásával ugrásszerűen megnőttek a légszennyezettségi adatok – bár még mindig alacsonyabbak a tavalyi évhez képest.

Ugyanakkor az látszik körvonalazódni, hogy az emberek tartanak a tömegközlekedéstől, ami az autóforgalom növekedéshez vezet: a londoni metró mostani utasforgalma mindössze 12 százaléka a járvány előttinek.

Tehát a pandémia alatt megszerzett tiszta levegő villámgyorsan vissza fog romlani, sőt még rosszabb szinteket érhet el, még akkor is, ha sokan rászoktak a kerékpárra. Ez főleg azért aggasztó, mert a légszennyezettség folyamatosan rombolja az immunrendszert, a koronavírus pedig épp az immunrendszert támadva tud behatolni.