Élőlánccal is kész megvédeni Újbuda önkormányzata a déli körvasút miatt kivágandó fákat

Élőlánccal is kész megvédeni Újbuda önkormányzata a déli körvasút miatt kivágandó fákat

Tiltakoznak a déli körvasút építése ellen Újbudán (Fotó: Magyar Hang/Szabó Zsolt László)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Vasúti biztost nevez ki Újbuda (XI. kerület) önkormányzata a déli körvasút következő fejlesztési ütemének ellenőrzésére. A Hamzsabégi út menti park kivágásra ítélt fáit pedig élőlánccal is megvédenék a vasúti beruházást ellenző helyiek. Egyebek mellett ez derült ki a mai sajtótájékoztatón, amelyet László Imre (DK), a kerület polgármestere hívott össze.

Az eseményt azért tartották, mert a Lázár János által vezetett Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) hétfőn bejelentette a kivitelezési munkák megindítását – a jelenlegi két vasúti pálya mellé további egy vagy két sínpár épülhet –, úgy, hogy a beruházásnak egyelőre nincs jogerős környezetvédelmi engedélye. Ugyanakkor a kormány tavaly egy rendelettel honvédelmi célú beruházássá minősítette a körvasút-beruházását. Ez lehetővé teszi, hogy az alapvető környezeti engedély hiányában is elkezdődjenek a munkálatok. Ezáltal az önkormányzat tehetetlenné vált a tulajdonában álló területen, miközben a beruházás helyszíne és a vasúti pálya is a lakóházak közvetlen közelében található.

László Imre polgármester a jogszabály-módosítás apropóján emlékeztetett: a kivitelezőnek – a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Zrt.-nek – csak tájékoztatási kötelezettsége van az önkormányzat felé arról, hogy a kerület tulajdonában lévő területre belépjen és ott munkálatokat végezzen. A kerület és annak lakói ezeket a munkákat tűrni kötelesek. Vagyis azonnali jogvédelem kérésére sincs lehetőségük.

A kerületvezető a vasúti biztos kinevezésének szükségességét azzal indokolta, hogy az említett kormányrendelettel az önkormányzat törvényes lehetőségeitől megfosztották. Ezért szükség van az önkormányzatnál egy olyan személyre, aki a beruházást folyamatosan ellenőrzi, és képviseli az ott élők és az önkormányzat érdekeit. Megjegyezte: az önkormányzat eddig sem volt a személyforgalom kulturáltabbá tétele vagy a szükséges vasútállomások megépítése ellen. Ám a vasút közvetlen szomszédságában élők szerint a vonal jelenlegi teherforgalma sem tolerálható már, így annak kapacitásbővítését is ellenzik.

Az önkormányzat levelet küld a Lázár János tárcájának, amiben – jogi eszközök hiányában – elvárásaikat fogalmazták meg. Azt kérik: a környezetvédelmi engedély vitatott volta miatt az abban foglalt feltételek teljesítéséig a kivitelező semmilyen munkavégzést ne végezzen Újbudán; a 2024-2035 közötti időszakra érvényes beruházási keretprogramba kiemelt prioritással kerüljön bele a V0 vasútvonal kiépítése (ez megkerülné a fővárost, és a teherforgalmat illetően alternatívája lehetne a körvasútnak); illetve a keretprogramban nevesítsék az újbudai környezet rendezését is.

– Amikor a kormány stratégiai jelentőségűvé nyilvánít egy beruházást, akkor olyan megalapozott dokumentációt tegyen le az asztalra, amely kiállja a bíróság próbáját; érdemben tájékoztassa a helyieket, érdemi kompenzációt és kártérítést adjon az érintetteknek. Nem csak ablakokat kell cserélni. Az emberek itt öt éven át nem fognak tudni úgy élni, ahogy a beruházás nélkül tennék – hangoztatta Orosz Anna, a választókerület országgyűlési képviselője a tájékoztatón. Mint mondta, tárgyalást fog kezdeményezni az ügyben Lázár János miniszterrel.

Kreitler-Sas Máté, az LMP önkormányzati képviselője megismételte: a kivitelező úgy végez építési munkálatokat a V-Híd Zrt, hogy a beruházás környezetvédelmi engedélye „per alatt áll”. Emellett alkotmánybírósági döntésre vár az a kormányrendelet, amely a beruházást katonai célúvá minősítette. Ezt az alkotmányjogi panaszt a Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért Egyesület nyújtotta be. A politikus azt követelte, hogy a jogerős környezetvédelmi engedély kiadásáig függesszék fel a beruházást. Ha ez nem történik meg, és úgy kezdenek neki a fakivágásoknak a Hamzsabégi sétányon, hogy ahhoz az önkormányzat tulajdonosi hozzájárulást nem adott, élőlnánccal fogják megvédeni a fákat. Ehhez kérte a beruházás ellenzőinek csatlakozását. László Imre polgármester újságírói felvetésre azt mondta, hogy egyetlen eszköz, a polgári engedetlenség eszköze maradt a kezükben. Az élőlánchoz ő is csatlankozik, ha erre az akcióra kerül sor.

A helyszínen egyébként azt láttuk, hogy a Hamzsabégi úton futó vasúti töltés déli oldalát elkordonozták, azt már építési terület. Emellett a sétány füves oldalán mobilvécéket állítottak fel a munkásoknak.

A déli körvasút újabb szakaszának építéséről kiadott hétfői közleményben az ÉKM is kitért a mobilkerítés elhelyezésére, és arra, hogy a MÁV területén növényvágás kezdődik. „A következő munkafázis során korlátozott számban szükség lesz olyan fák kivágására vagy – amennyiben lehetséges – átültetésére is, amelyek a Hamzsabégi park szélén találhatók” – írták. A fák pótlására összességében mintegy 2000 előnevelt fát ültet majd a kivitelező. Jelezték, az újonnan ültetendő fák száma érdemben meghaladja majd a pótlásra szoruló növényekét. A kivitelező a következő napokban szórólapokon is tájékoztatja majd a gépjármű-tulajdonosokat arról, hogy hol lesz tilos parkolni.

Az ellenzők azt szeretnék, ha ezekhez a munkálatokhoz sem kezdenének hozzá. A tiltakozók azért emelték fel a hangjukat a beruházás ellen, mert már most is zajos a környék a tehervonatok magas száma miatt; az építkezés pedig újabb jelentős zaj- és porszennyezéssel járhat. Noha az ígéretek között szerepel zajvédő fal megépítése, Tóth Sándor Péter, a Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért Egyesület alelnöke szerint az olyan magas lesz, hogy az árnyékolása miatt a rekrációs park nem fogja tudni betölteni a funkcióját. Lapunknak arról is beszélt, hogy négy pontból álló alternatív javaslatot dolgoztak ki: ennek része a V0-ás vasút megépítése; a kétirányú előztetés lehetővé tétele az új megállóknál; a jelenlegi két vágány felújítása vasúti forgalomirányítás digitalizálása, a központi forgalomirányítás telepítése. Elmondása szerint az egyesületet, ahogy a civileket sem, a kormány nem tekinti partnernek az ügyben.