„A cél, hogy a Molon kívül ne legyen más benzinkút Magyarországon”

„A cél, hogy a Molon kívül ne legyen más benzinkút Magyarországon”

Benzinkút a befagyasztott benzinárak után (Fotó: Magyar Hang/Gulyás Balázs)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Az állam élni fog azzal a jogával, hogy maga jelölje ki a benzinkút működtetőjét azokon a helyeken, ahol bezárás miatt nem lehetne 5 kilométeren belül üzemanyagot venni – közölte Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter szerdán Budapesten, a kormányinfón. Hozzátette: ahol szükséges, a Mol átvállalja a szolgáltatást.

A tárcavezető azokra a hírekre reagált, amelyek szerint a benzinárstop miatt egyes üzemeltetők a benzinkútbezárást fontolgatják.

Közölte: a kormánynak eddig nincs tudomása arról, hogy lenne olyan hely az országban, ahol nem lehet 5 kilométeren belül üzemanyagot venni. Hozzátette, legfeljebb 3-4 helyen adódhat ilyen helyzet.

Azt is mondta, hogy a rendelet egyértelműen előírja, hogy korlátozások nélkül lehessen tankolni. Igaz, ha valaki kannában vinne el benzint, legfeljebb tíz litert vihet. Hozzátette, a rendelkezések betartását a NAV ellenőrzi.

Az Alfahír az árstoprendeletben és a forgalmazásról szóló rendeletben, majd az azokat törvénybe iktató salátatörvényben is kereste ezt a passzust, de nem találták. A pontos jogszabályhelyet még a Magyar Ásványolaj Szövetségnél sem tudták megmondani, mint fogalmaztak, ők is „keresik a vonatkozó előírást”.

Gulyás Gergely kérdésre válaszolva azt is mondta, az Innovációs és Technológiai Minisztérium felkérte a Molt, hogy vegye át annak a három kútnak az üzemeltetését, amely eddig bezárt.

A benzinkutak kompenzációja nem merült fel? Az Index kérdésére Gulyás egyértelmű választ adott: nem. Úgy gondolják, hogy a magyar adófizetők pénzéből nem akarják kifizetni a benzinkutakat. Mi a kormány véleménye arról, hogy a kiskereskedelmi árrést kellene fixálni? Gulyás szerint minden olyan döntés, ami üzemanyagár-emelkedéshez vezethet, rossz döntés, márpedig ez szerinte ahhoz vezethetne.

A zavartalan ellátásbiztonság érdekében az üzemszünetet hirdető benzinkutak működtetését átmenetileg nyilvántartott szolgáltatók vehetik át, amelyek minisztériumi kijelölés alapján minden esetben gondoskodnak arról, hogy egyetlen magyarországi település lakosai se maradjanak üzemanyag nélkül – írta szerdai közleményében az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM). Az innovációs tárca folyamatosan egyeztet a feladatok átvételére kész és képes Mol vezetésével – tették hozzá.

Ha egy töltőállomás nem képes a vásárlók megfelelő kiszolgálására, és ezért üzemszünetet hirdet, úgy az innovációs tárca a hatályos szabályozásban foglaltak alapján, az ellátásbiztonság szempontjait szem előtt tartva megvizsgálja a kijelölés szükségességét. Amennyiben ez indokolt, a feladatok átmeneti ellátására egy nyilvántartott szolgáltatót jelölnek ki. Mostanáig nem volt egyetlen olyan vállalkozás sem, aki helyett mást kellett volna kijelölni. Az innovációs tárca folyamatosan egyeztet a feladatok átvételéhez szükséges erőforrásokkal rendelkező Mol vezetésével. A magyar emberek üzemanyaggal való ellátása tehát változatlanul biztonságos, biztosított – közölték.

Emel a Mol, bajban a kicsik

Pénteken valószínűleg bezárja benzinkútjait az ország nyugati részében hét töltőállomást üzemeltető Concordia-Trans Kft. – közölte a G7-tel Lencse Zsolt, a cég ügyvezetője. A vállalat azt követően döntött így, hogy ma kiderült: a Mol péntektől jelentősen emeli az üzemanyagok nagykereskedelmi árát. Egyes kisebb kutak a dízelért már eddigi is többet fizettek, mint amennyiért eladhatták, mostantól pedig a 95-ös benzinnel is ez lesz a helyzet.

A G7 információi szerint a Mol jelenleg a gázolajat 488, a 95-ös benzint pedig 476 forintos áron adja a töltőállomásoknak. A mai bejelentés szerint pedig péntektől ezeken emelnek további öt, illetve nyolc forintot.

A portál azt írja, van ugyan valamennyi kedvezmény, de főszabály szerint minél kisebb egy piaci szereplő (egy lánc), jellemzően annál többet kell fizetnie az üzemanyagért. Részben épp ezért vannak a legtöbbször magyar kkv-k által működtetett fehér kutak a legnagyobb gondban. A legkisebb szereplők a gázolajért valószínűleg már az elmúlt nagyjából két hétben kedvezménnyel csökkentett áron is többet fizethettek 480 forintnál. 

Konvojjal indulhatnak a kutasok

A Hvg.hu információi szerint konvojjal indulhatnak rövidesen a benzinkutasok a miniszterelnökhöz, a tervek szerint békés demonstráció készülődik – igaz, a szervezés még csak most kezdődött. Egri Gábor, az Envikút Kft. ügyvezetője úgy látja, hogy nagy az elkeseredettség, főleg a vidéki családi vállalkozások körében, amelyek leginkább kiszolgáltatottak. Mivel a beszerzési árakat nem fixálta a kormány, azt nyugodtan emelhetik a nagykereskedők, így a beszerzések tovább drágulnak, péntektől a gázolajért 5 forinttal, a benzinért 8 forinttal kell többet fizetni. Így már nemcsak a gázolaj lesz ráfizetéses rögtön a beszerzéskor, hanem a benzin is.

Egri szerint a Mol is keres a nagykereskedelemi monopóliumával, hiszen a kiskereskedők háromnegyede tőlük szerzi be az üzemanyagot. A vállalkozó szerint messze nem beszélhetünk a Mol esetében sem nemzeti, sem közösségi vállalkozásról, hiszen az állami tulajdonrész már csupán 5 százalék a vállalatban. Az Envikút Kft. ügyvezetője szerint erőteljes piacszerzés zajlik, aminek vajmi kevés köze van a lakosság és a családok támogatásához. „A cél, hogy a Molon kívül ne legyen más benzinkút Magyarországon, ez ennyire véresen komoly” – mondta az ügyvezető. 

Az Envikút egyébként egy egyszerű példával is szemléltette, hogy mi történik egy tank, 40 liter benzin tankolása esetén. Hatósági árral ez most 19 200 forintba kerül. Ebből az állam bevétele 9047,60 forint, az üzemanyag bekerülési ára 10 127,20 forint, a benzinkútnak pedig marad bruttó 25,20 forintja.