Három balatoni település kapott kikötőt a Baharttól

Három balatoni település kapott kikötőt a Baharttól

Balatoni hajózás (Forrás: Bahart Facebook-oldala)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Balatonakali, Balatonkenese és Balatonudvari bizonyos feltételekkel 25 évre ingyenes használatba kapta a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) tulajdonában lévő közforgalmú kikötőjét – közölte Koncz Imre, Balatonakali polgármestere az MTI-vel szombaton.

Az önkormányzatok részéről tárgyalásokat vezető polgármester beszámolója szerint a szerződést a héten írta alá a Bahart vezérigazgatója, ezt követően azt a települések testületeinek is jóvá kellett hagyniuk. 

A tavaly többségi állami tulajdonba került Bahart reorganizációs tervében többek között az szerepelt, hogy a cég eladja négy, csekély forgalmat lebonyolító közforgalmú kikötőjét. Ez ellen többen tiltakoztak, a Bahartban kisrészvényesnek számító települések polgármesterei pedig azzal a kéréssel keresték meg a hajózási cég vezérigazgatóját, valamint a tulajdonosi jogokat gyakorló Magyar Turisztikai Ügynökséget, hogy kedvezményes áron, a részvényeik beszámításával ők vehessék meg a kikötőket, cserébe garantálják azok közcélú megtartását.

Koncz Imre elmondta, hogy a négyből három önkormányzatnak sikerült megállapodásra jutnia. Ennek értelmében az eladás helyett 25 évre ingyenes használatba veheti kikötőjét Balatonkenese, Balatonakali és Balatonudvari. A negyedik település, Csopak esetében – mivel ott egyéb kérdések is felvetődtek – még nem született egyezség.

A feltételek értelmében az érintett önkormányzatoknak a jövőben is fenn kell tartaniuk kikötőik közforgalmúságát, állniuk kell a fenntartás és a szükséges engedélyek beszerzésének költségeit, és értéknövelő beruházásaik árát pedig nem számolhatják el a 25 év leteltével – summázta a polgármester.

„Nehezen hittünk benne, hogy sikerülhet, nagyon megható volt az a képviselő-testületi ülés, amelyen elfogadhattuk a lehetőséget. Az is biztos, hogy nehéz és új feladat lesz a kikötőüzemeltetés számunkra, de a Bahart vezérigazgatója megígérte, támogatni fogja a törekvéseinket” – fogalmazott Koncz Imre.

Elmondta, hogy mivel a Bahart menetrendi járatai pár éve ritkán, csak hetente tértek be akali kikötőjébe, és az idei menetrendben már nem is szerepelnek állomásként, meg fogják keresni azt a mintegy 60 tulajdonost, aki a Balatonon 15-50 fős személyszállításra alkalmas hajóval rendelkezik. Megkérik, hogy segítsenek újraindítani a településükön a közforgalmú hajózást. Első lépésként rendbe kell tenni a növényzet által benőtt kikötőt, és a „nagyon retró”, több mint 40 éves jegyárusító bódé helyére egy vizesblokkot kell építeni a hajósok, sétálók és horgászok számra.

Mint korábban megírtuk, a Bahart átalakításának részeként eladnák még a Hotel Mólót, a balatonszemesi Hattyú és a balatonboglári Sellő kempingeket, és a cég megválna vitorláskikötőinek üzemeltetésétől is. Ezeken túl öt hajót kivonnának a forgalomból, és megszűnne hat menetrend szerinti és négy sétahajó járat. A tervek ellen erősen tiltakozott a balatoni önkormányzatokat tömörítő Balatoni Szövetség is, a Bahart többségi tulajdonosa, a Rogán Antal irányította állami Magyar Turisztikai Ügynökség azonban eddig inkább a privatizáció híve volt.