Úgy fél éve olyan sok a budapesti segélyhívás, de olyan kevés a mentésiránytó, hogy előbbiek az ország minden pontjára „átcsorognak” – erről ír a Very Important Planet portál.
Az ilyen, átcsorgónak nevezett hívások addig vándorolnak, amíg valahol kezelni tudják a szabad kapacitás függvényében – nyilatkozta a lapnak Illés István, a Magyarországi Mentődolgozók Szövetségének (MOMSZ) ügyvezető alelnöke. Illés István – aki maga is mentésirányítóként dolgozik – hozzátette, a rendszerben eddig is voltak ugyan ilyen átcsorgó hívások, ám mintegy fél éve szinte kezelhetetlenül sok köt ki máshol.
A híroldal emlékeztet rá: kezdetben csak néhány kijelölt megyébe kerültek át hívások, de mostanra mindegyikbe jut, teljesen véletlenszerűen. Az alelnök elmondása szerint a rendszerben a legnagyobb probléma az időveszteség. Átcsorgó hívás esetén a mentésirányító rögzíti a bejelentő elérhetőségét, a helyszínt, a telefonszámot. Ezt úgy teszi, hogy egy kikérdezésen már túl van a bejelentő a 112-es hívásfogadó központ által. Erről készít egy adatlapot, lezárja, majd átküldi a budapesti irányítócsoportba, oda, ahová irányult volna az eredeti a hívás. Ott, amikor valaki felszabadul, átveszi az adatlapot, indítja mentőautót, esetleg visszahívja a bejelentőt, mert még kérdése van. Utóbbi leginkább olyankor fordul elő, amikor valaki olyan helyszínre kér segítséget, amit a vidéki kolléga nem ismer. Mint az alelnök mondta, „fogalma sincs arról, hogy található például Mari néni kocsmája a XVII. kerületben”.
Így rendkívül értékes idő vész el, ami a betegek ellátását hátráltatja. A Magyarországi Mentődolgozók Szövetsége szerint az ok egyértelműen a hívások mennyisége és az azt fogadók száma közti aránytalanság.