Csütörtökön a kőbányai Északi Járműjavítóban jelentette be Tarlós István főpolgármester, és Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója, hogy az intézmény új épületének tervezésére kiírt nemzetközi tervpályázat nyertese a világhírű amerikai Diller Scofidio+Renfro építésziroda lett.
A New York-i High Line, használaton kívüli, elhagyott manhattani vasútvonal közösségi térré és parkká alakításával világszerte ismertté vált építésziroda komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó pályaműve a dízelcsarnokot új épülettel egészíti ki – írta Facebook-oldalán Vitézy Dávid. Az új épületrész a meglévő ipari örökségi értékeket engedi érvényesülni, megőrzi és újrahasznosítja a csarnok karakteres belső tereit, valamint legfelső szintje remek kilátást nyújt a területre és az egész környező városrészre. Elizabeth Diller, Ricardo Scofidio és Charles Renfro építészirodája jegyzi többek között a New York-i Museum of Modern Art (MoMA) bővítését, a Lincoln Center felújítását, a bostoni Institute of Contemporary Art, illetve a The High Line tervezését, ami a rozsdaövezeti rehabilitáció egyik világszerte hivatkozott mintaberuházása lett.
A kőbányai volt Északi Járműjavító területén megvalósuló új Közlekedési Múzeum a környező városrészek megújulásának katalizátorává válhat, olyan építészeti együttes létrehozásával, ami a múzeumot és vele együtt Budapestet a nemzetközi múzeumi élet élvonalába helyezi – fogalmazott a múzeum főigazgatója.
(Fotók: Facebook/Vitézy Dávid)
Mint ismert, a Közlekedési Múzeum elköltözik a Városligetből, és a volt Északi Járműjavító csarnokában talál új otthonra. Az intézmény korábbi épületét, a Pfaff Ferenc tervei alapján a millenniumi kiállításra épített Közlekedésügyi Csarnokot, 2016-ban kezdték el lebontani. Az akkori tervek szerint az eredeti állapotában újjáépítendő múzeum látta volna el a bezárás előtti funkcióját, menet közben azonban kiderült, a csarnok, a felszín alatti hatalmas bővítés ellenére is alkalmatlan a Közlekedési Múzeum gyűjteményének befogadására. Az új koncepció kialakításakor fogalmazódott meg az igény egy nagy méretű épület iránt, ez lett az Északi Járműjavító, ám a kiválasztásával a Pfaff-féle épület visszaépítését sem vetették el, a Liget-projekt keretén belül az egykori Közlekedésügyi Csarnok is felépül, és a Magyar Innováció Háza nevű kiállításnak ad majd otthont.
A múzeum épületének tömegjelenetekkel terhelt bontása nem maradt botrányok nélkül. A Ligetvédők több alkalommal is igyekeztek megakadályozni a munkálatokat, egyikük az épület tetejére is felmászott. Az aktivisták összecsaptak terület felügyeletét ellátó őrző-védőkel, erőszakos jelenetekre is sor került, többször a rendőrség beavatkozására volt szükség, ám az intézkedések során is történtek atrocitások. A bíróság 2018 elején kimondta, a rendőrség jogszerűtlenül oszlatta fel a Ligetvédők tüntetését. Korábban a Pest Megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főosztálya is a Ligetvédőknek adott igazat, mi szerint a Városliget Zrt.-nek kötelessége lett volna környezeti hatástanulmányt végezni az építés megkezdése előtt.
A múzeum kommunikációs osztálya 2017 decemberében az Index kérdése arról tájékoztatott, hogy az új üzemcsarnok elkészültére legalább négy évet kell várni. Ez a négy év a legújabb hírek szerint immár öt, ami mostantól számolva azt jelenti, hogy legkorábban 2023-ban léphetünk be a Közlekedési Múzeum kétségkívül impozáns tereibe.